Social arv..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.922 visninger
33 svar
0 synes godt om
22. marts 2011

pussepige

Jeg blir ind imellem lidt irreteret når folk i forskellig debatter rundt omkring skriver det kan være den sociale arv der gør at det er sådan og sådan.. Feks når folk for fjernet deres børn eller har været på kontanthjælp mange år.. Og kommunen så siger jamen det er noget med den sociale arv og bla bla bla...

Bare lige et brokke indlæg herfra..

fra hende der overhovedet ikke kan have når folk begynder at snakke om den sociale arv..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2011

quar20

pussepige skriver:

Jeg blir ind imellem lidt irreteret når folk i forskellig debatter rundt omkring skriver det kan være den sociale arv der gør at det er sådan og sådan.. Feks når folk for fjernet deres børn eller har været på kontanthjælp mange år.. Og kommunen så siger jamen det er noget med den sociale arv og bla bla bla...

fra hende der overhovedet ikke kan have når folk begynder at snakke om den sociale arv..

ENIG...

ALLE har tvivlet på om JEG sku gå i den SOCIALE ARV...!! Min barndom har absolut IKKE været go..!! Vi fik både tæsk, ingen mad, boede som jeg ved ikke hvad, og vi blev mobbet i skolen osv..!! Kommunen var ind over os konstant og jeg var til psykolog 2 gange om ugen..!! Jeg var mor for mine 3 søskende mens min mor og stedfar drak som et hul i jorden..!!

Nogle gange kan jeg virkelig BRÆKKE mig over at folk der kender min baggrund - eks. den jeg gik i skole med osv, ser så mærkeligt på mig fordi jeg kommer handlende i en okay bil, bor lækkert, har to dejlige drenge, har mand, har styr på mine børn ( OGSÅ selvom Tino er i selvstændigalderen ) - Også er de velklædte og vores hjem er fint og pænt..!! Man kan næsten se hvad de tænker..!! " WOOOOOW det havde vi IKKE regnet med"...!!

MEN NÆ NEJ - jeg skal vise dem at jeg SLET ikke er som mine forældre..!! Jeg er en total mønsterbryder og jeg ELSKER det..!! Også blir jeg bare SÅ irriteret på folk der dømmer udfra baggrunden..!!

Anmeld

22. marts 2011

pussepige

quar20 skriver:

ENIG...

ALLE har tvivlet på om JEG sku gå i den SOCIALE ARV...!! Min barndom har absolut IKKE været go..!! Vi fik både tæsk, ingen mad, boede som jeg ved ikke hvad, og vi blev mobbet i skolen osv..!! Kommunen var ind over os konstant og jeg var til psykolog 2 gange om ugen..!! Jeg var mor for mine 3 søskende mens min mor og stedfar drak som et hul i jorden..!!

Nogle gange kan jeg virkelig BRÆKKE mig over at folk der kender min baggrund - eks. den jeg gik i skole med osv, ser så mærkeligt på mig fordi jeg kommer handlende i en okay bil, bor lækkert, har to dejlige drenge, har mand, har styr på mine børn ( OGSÅ selvom Tino er i selvstændigalderen ) - Også er de velklædte og vores hjem er fint og pænt..!! Man kan næsten se hvad de tænker..!! " WOOOOOW det havde vi IKKE regnet med"...!!

MEN NÆ NEJ - jeg skal vise dem at jeg SLET ikke er som mine forældre..!! Jeg er en total mønsterbryder og jeg ELSKER det..!! Også blir jeg bare SÅ irriteret på folk der dømmer udfra baggrunden..!!

Det lige nøjagtig sådan noget jeg kan blive så sur over.. Hvorfor skal folk dømme en på hvordan ens liv feks var som barn..

ARG man kan blive så tosset over sådan noget.

Anmeld

22. marts 2011

Frøken J.

pussepige skriver:

Men hvorfor mener du det er forkert? Ganske vidst er der heldigvis MANGE, der går imod den sociale arv, men man kan altså ikke afvise, at den sociale arv i mange tilfælde spiller en rolle. Det giver jo et eller andet sted sig selv, for er du opdraget på en bestemt måde og har haft bestemte forbilleder og oplevelser, så vil de fleste jo adaptere de værdier og tanker, og det vil påvirke dem senere hen. Det betyder ikke, at alle påvirkes af den sociale arv, men man kan ikke afvise, at rigtig mange gør

Anmeld

22. marts 2011

Frøken J.

pussepige skriver:

Det lige nøjagtig sådan noget jeg kan blive så sur over.. Hvorfor skal folk dømme en på hvordan ens liv feks var som barn..

ARG man kan blive så tosset over sådan noget.

Det er også forkert, men omvendt er det jo fornuftigt nok at have det med i sine overvejelser, når man skal se, hvorfor en person er som han/hun er. Jeg mener ikke, at man skal dømmes efter sin sociale arv, hvis man går i mod den. Men der er mange der følger den, og der er det altså en vigtig faktor at se på, fordi det kan give et øget fokus på, hvordan man hjælpe vedkommende videre til ikke at være påvirket af social arv

Anmeld

22. marts 2011

Hansen97

quar20 skriver:

ENIG...

Men hvis du ikke mener der er noget der kan påvirkes af den sociale arv så kan du vel heller ikke kalde dig mønsterbryder??

Så er du jo bare dig...

Den sociale arv nævnes jo fordi vi bliver påvirket af de ting vi oplever...
Og hvis man ikke kender til andet end druk (eksempel) og tror det er det rigtige jamen så er der jo snak om den sociale arv...

At du så ikke er "på den måde" betyder jo at du er brudt ud af den sociale arv og "laver" selv en ny for dine børn...

Det behøver jo ikke være negativ...

Anmeld

22. marts 2011

mor_sabina

Secrets skriver:

Men hvorfor mener du det er forkert? Ganske vidst er der heldigvis MANGE, der går imod den sociale arv, men man kan altså ikke afvise, at den sociale arv i mange tilfælde spiller en rolle. Det giver jo et eller andet sted sig selv, for er du opdraget på en bestemt måde og har haft bestemte forbilleder og oplevelser, så vil de fleste jo adaptere de værdier og tanker, og det vil påvirke dem senere hen. Det betyder ikke, at alle påvirkes af den sociale arv, men man kan ikke afvise, at rigtig mange gør

Må altså give dig ret her.

Kan virkelig godt forstå at hvis man har oplevet det i skriver at man ikke vil sammenlignes med det og hænge fast i fortiden på den måde, og hvor er det sejt af jer at i kan bryde den cirkel

Desværre er der bare mange der ikke kan. Social arv behøver jo heller ikke at være skidt. Fx kan jeg alt for tit høre min mor når jeg siger noget til Phillip. Eller når vi er på vej ud af døren og jeg stresser rundt og pakker ting, og prøver at holde ungerne rene og nåh ja lige skal tømme skraldespanden, og lægge karkluden til vask
Og når jeg vrisser mens jeg støvsuger Jeg har arvet min mors ordensmenneske og det er nok heller ikke altid det bedste, men for mig er den den 'rigtige' måde at være mor og den eneste jeg kender.

Men igen hvor er det bare flot, sejt og helt igennem beundringværdigt at i har brudt mønstret

Anmeld

22. marts 2011

pussepige

Secrets skriver:

Tit (ikke altid) bruger kommunen ordet den sociale arv fordi de ikke lige kan finde på andet at sige (bruge) og det synes jeg er dybt forkert...

Er det så også den sociale arv at feks min storebror bryder sig ikke om at gå med underbukser, så han går uden.. Men fordi min søn så heller ikke kan lide at gå med underbukser og nogen gange går uden er det så også den sociale arv fordi jeg ikke kan se et problem i det..

Anmeld

22. marts 2011

Mette+Mathias

quar20 skriver:

ENIG...

Men der ER jo desværre en grund til at det hedder den sociale arv.

I mit arbejde kan jeg se, at mange af de personlighedsforstyrrede unge piger som vi har i vores regi, er vokset op med en barndom med lig din, eller værre. Det er så trist.

MEN - så er der jo også det der hedder Mælkebøttebørn, - og det er sådan nogle som dig *S*

Børn/mennesker som formår at bryde den sociale arv, som forstår at ændre tingene og gøre det bedre, - og det er jo så skønt at se!

Anmeld

22. marts 2011

Frøken J.

pussepige skriver:

Tit (ikke altid) bruger kommunen ordet den sociale arv fordi de ikke lige kan finde på andet at sige (bruge) og det synes jeg er dybt forkert...

Er det så også den sociale arv at feks min storebror bryder sig ikke om at gå med underbukser, så han går uden.. Men fordi min søn så heller ikke kan lide at gå med underbukser og nogen gange går uden er det så også den sociale arv fordi jeg ikke kan se et problem i det..

Det er jo ikke det jeg siger. Self. er der tilfælde, hvor det bruges forkert, men derfor kan du jo ikke sige, at den sociale arv ikke eksisterer, for det gør den jo. Jeg er helt enig i, at den ofte bruges for meget og forkert, men eksistere - DET gør den! Og fokus på netop dette kan hjælpe mange mennesker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.