lige endnu et ? om trodsalder...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. marts 2011

qp

Mor til Frederic skriver:

kan man gøre noget for at de kommer i trodsalder? lige som når forældre planlægger at få skoldkopper...

Frederic går uden om hysteriske børn og gider ikke lege med hans fætre som begge er i trodsalder og begge er ret voldelige anlagt...

Jeg var ikke selv igennem trodsalder og var heller ikke en ustyrlig teenager, der gik i byen - drak øl osv. 

Da jeg så mine klassekammerater begynde på de ting, sagde jeg til mig selv; jeg vil aldrig spilde penge på sprut. Og det har holdt ved lige siden. Er hverken religøs eller noget, men bare aldrig smagt alkohol... 

Hehe... Nej det tror jeg desværre ikke! Sjovt spørgsmål du stiller der, ellers....    

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts 2011

Mor til Frederic og Freya

Rockertand skriver:

Det er simpelthen så sjovt at læse dine indlæg - for sådan er det også hjemme hos os - fuldstændig! Vi har heller aldrig oplevet trodsalder hos den ældste på 4 år......kodeordene her er:

Opdragelse fra forælder til barn.

Respekt begge veje.

Kærlighed overalt.

så sandt...

thi hi tak...

Har også tænkt på om en stor del ikke ligger hos forældrerne, vi har snakket meget med frederic da han var lille. Hvor folk sagde; stop da lige, han fatter jo intet...

Hvor vi sagde; måske, men så kender han tonefaldet - lydene og vi får det gjort til 'vane' at sige det. 

Vi lærte ham en del håndtegn hvor bla. hjælp og drikkelse var med. 

Så han lærte fra spæd at var der noget der drilled skulle han blot 'bede' om hjælp via tegn. 

Han har til dd ikke haft hysteriske anfald når noget driller, for han ved at vi nok skal hjælpe. Nu kommer han jo selv og med ord kan sige hvad vi skal hjælpe med, før var det tegn.

Den normale er; moar (el. far) kom hjælpe mig det driller - sidder fast eller lign. Den hurtige er; mor kom her...

Anmeld

16. marts 2011

- skriver:

Ja, og det sjove er at selv om jeg ikke havde forventet total ens børn er jeg meget WOW agtig over hvor stor forskel der er.

Ja, det er hun faktisk, men vil mere beskrive det som selvstændighed, hun er 5 nu, hun tager et standpunkt.

Og ja, det vigtigste er at de får lov at være sure.

Det sjove er også at min dreng der er SÅ stædig og med humør der siger spar 2 ind i mellem er den MEST charmerende og kærlige dreng der elsker at putte, med et grin der smitter alle. 

Har stået i Føtex hvor en ældre gik forbi og sagde, neeej, hvor har han dog en smittende latter.

Og forresten, skal siges at i forhold til trodsalder, min dreng har hørt efter når vi var ude og gå, og gør stadig, holder ved når vi går over vejen, har han brug for kort snor siger vi det til ham, i dag har du brug for at vi holder dig i hånden eller du holder ved klapvognen, for du er lidt vild. Og nej, det er ikke bare vild dreng attitude, for han må gerne have noget go i. 

Han kan bare ikke styre det.

Så altså skal jeg selv sige det har jeg meget velopdraget børn på trods af de har deres flip.

Vores nabo kommer med slik hver søndag formiddag. Ældre dame, så hun har fået lov, dog begrænset da det før var flere gange i ugen.

Men i starten tog vi selv poserne og tog nogle chokoladeknapper fra, syntes ikke de skulle have 50 chokoladeknapper og 1 marcipanbrød. Hurtigt blev det til de selv aflevere posen.

Den anden dag skulle min datter lige prøve, hvorfor tager du dem, det må du ikke. 

Siger så til hende, kl. er 10 om morgen, du har kun lige spist morgenmad, slik er ikke sundt, du skal ikke have så meget. Jeg gør det for at passe på dig. Du burde sige: tak mor fordi du passer på mig.

Så sagde hun så tak mor og smilte og så blev jeg jo blød i knæerne og sagde selvfølgelig til hende det kun var for sjov, for selvfølgelig passer jeg på hende. 

Den anden dag drillede jeg med noget, sagde et eller andet hvor de sagde er det rigtigt, måtte sige neej, jeg driller bare, hvor hun meget alvorligt kigger på mig og siger, men mor det ved vi jo ikke så sådan noget må du ikke drille med....

Så på trods af 3 børn indenfor 4 år er her faktisk rimelig roligt...

WOW, undskyld, blev en helt roman, faldt lige i.

Lyder også til du har en dejlig dreng...

Men gav de sig ikke lidt i mellem ville jeg mene de manglede noget, det skaber jo selvstændighed. Og det lyder det da til han har.

laange indlæg skal der også være plads til...

Men de siger også at ikke 2 børn er ens og det kan du skrive under på... 

Lyder til du har hele 3 herlige børn...

Har heller ikke noget imod trodsige børn, de skal jo have lov at udtrykke sig. Der hvor filmen knækker er når forældre i desperation giver dem en pose slik, for at de tier stille og ikke er pinlige... det er forkert i mine øjne. 

En dejlig nabo i har jer...

Her giver han blot os slikket, hvis han får noget - han gider det ikke. 

Anmeld

16. marts 2011

qp skriver:

Hehe... Nej det tror jeg desværre ikke! Sjovt spørgsmål du stiller der, ellers....    

jeps... 

Nogle tør jeg godt stille herinde og andre tænker jeg; hm, det kan jeg da ikke spørge om...

Men det her har naget et stykke tid og da jeg møder her kl 11.30- 22.00, så kan man på landevejen godt sidde og tænke en del..

Anmeld

16. marts 2011

- skriver:

Joooo, naboen er som fin, ældre dame, med ikke så mange kontakter i livet mere, vi var inde med mad til hende til jul og nytår, og handler for hinanden ved sygdom osv, så giver lidt og får lidt. Hører hun ikke fra os i 2 dage får vi en seddel ind af døren om vi er ok. Såååå, det kan blive lige presset nok

Den har jeg heller aldrig forstået, her lille michael, en pose slik hvis du tier stille og går pænt. Ja ja, lige indtil næste gang, mine må blive sure hvis de vil, dem om det. Men de har lov at argumentere for hvorfor de virkelig lige har lyst til de kiks, den pose chips, de frugter osv. 

Håber det bliver bedre med hans spiserier.... Må være hårdt at se på....

Ja, har 3 fantastiske børn, Cassandra på 5 år, Klemens der bliver 4 i april og Kaiser på 15 mdr.

Nu vi taler om dem smider jeg da lige et billede...

Fra slut oktober...

Hold op hvor er de kære alle 3..

Begge vores fætre får slik og lign under indkøb, for så er der ro og ingen ballade...

Og den mindste går selv i køkkenskabe om natten og henter snolder... Den ene nat havde han skreget og skreget, hvor faren tog ham op for at trøste. Han fik en lussing af drengen og skreg videre, han fik en pose slik at spise inde i sengen, for så var der ro..

Må da indrømme at jeg kigger mere efter et barn der sidder med en pose slik i hånden, end et barn der ligger og sparker i gulvet - der vil jeg blot sende et smil til forælderne...

Anmeld

16. marts 2011

- skriver:

Ja, er helt enig Mange tak...

Men ja, netop, så ser man da forældre være forældre.

WOW, ja, det da en måde at opdrage på, men den giver da helt klart bagslag på et tidspunkt... 

Det tror jeg helt klart også det gør...

Han's stakkels blodsukker ryger jo op og ned, så nogle gange når vi besøger dem - render han rundt uden særlig meget tøj, fordi han bare er hyper...

Som min mand sagde sidste dag; man ser aldrig den dreng uden noget i munden... Deraf også hans vægt...

Men manglende grænser viser sig også når fætter er i dp, dp har direkte spurgt om de leger voldelige lege hjemme, fordi han stort set sidder i høj stol konstant - for at slappe af...

Anmeld

16. marts 2011

Janni85 skriver:

Jeg troede heller ikke at mine drenge ville komme i trodsalderen, men da de var fyldt 4 år kom den - havde håbet at den bare ikke ville komme, men næ nej! Og så dem begge på samme tid !! Jubii.... Nu fylder de snart 5 år, og nu er de ved at være de gode gamle drenge igen 

åh nej....

Men igen så er det overstået med dem begge på én gang...

Anmeld

16. marts 2011

- skriver:

Ja, det da også bare synd... 

Kan i ikke kontakte Sp med de oplysninger i har så de evt tager et ekstra kig?

Det handler jo også om barnets udvikling og velvære...

Han udvikler og trives jo ellers fint, ham fætter...

Men det er da svært at se, at de ikke have en ordenlig rytme og fra ganske lille vænnet til at være som en nomade; sove hvor som helst og uanset tispunkt. Blive passet ude fra spæd osv. Hun gad ikke amme, da hun så ville være afhængig at altid at være der - flaske var jo meget nemmere, for så kunne andre gøre det for hende..

Hun indrømmer jo blank at hun blev gravid af misundelse over os andre....

De flyttet fra deres lejlighed og ned til hans forældre, mine svigerforældre...

Anmeld

16. marts 2011

Henri84

Jeg har læst at trodsalder er et sundhedstegn og et tegn på at børnene er trygge og tør afprøve grænser osv. Om der er noget om det ved jeg ikke
Altså Elias er jo samme alder. Jeg synes vi oplever trodsen i små momenter, men på INGEN måde så voldsomt som mange andre beskriver. Her er det mere småting som at han ikke lige gider f.eks. tage tøj på, fint nok, så gør jeg det bare, han havde valget om at gøre det selv Eller hvis vi kommer til at gøre noget han gerne selv ville have gjort. Men det er virkelig småting!

Anmeld

16. marts 2011

- skriver:

det da også en begrundelse til at få et barn... hmmm

Stakkels barn...

I og for sig er han en dejlig dreng, men hold op han kan være strid. Da han var lille gik han under; skrige ungen. Og det er da synd, for de fleste undgår ham jo - inkl vores egen dreng.

Men igen, jeg gad heller ikke lege med en hvor der var fare for at blive slået uden grund - blive skubbet i ryggen - skreget op i hovedet osv.

Frederic der bliver så hurtigt træt når vi er dernede.

Han er mere den logisk tænkene, kommer fætter og tager noget ud af hånden på ham - går han hen til noget han ved fætter bare ikke vil have andre leger med og får derved fætter til at smide det han lige har stjålet fra ham, for at styrte hen og tage det fra frederic. Så kan frederic i ro og mag gå tilbage og tage det han oprindelig leged med...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.