Huskøb, nogen der kan svare på lidt spørgsmål?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Men hvis man kan skaffe til udbetalingen, så kan man måske godt låne til huset, selv om man er på kontanthjælp?

Vi fik lov at låne til ny bil, men der var manden heller ikke på kontanthjælp, men vi havde regnet det ud efter at vi kunne få råd selv om han var.

Nu er der jo forskel på at låne til en bil og så til et hus.
Husk på, det er både kreditforeningen og banken, der i fællesskab kommer til at eje huset og ikke jer..i realiteten altså
Men hvis din mand får fast arbejde, melder sig ind i a-kasse og I har til udbetalingen, så kan I måske være heldige.
Hvis jeg var dig, så ville jeg spørge banken..for det handler jo om rådighedsbeløb, faste udgifter og meget andet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

tazz

Fandt lige et advokatsvar til dig:

Fra www.familieadvokaten.dk

Må man købe hus, når man er på kontanthjælp?
Må man købe hus når man er på bistandshjælp?

Hvis man køber hus, kan man stadig få fuld bistand?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Svar:

Når man modtager kontanthjælp, får man et beløb til underhold og eventuelt et beløb til boligudgiften, hvis boligudgiften er høj eller man har en stor forsørgerbyrde

Hvis man køber et hus, når man modtager kontanthjælp, må man jo være i besiddelse af en formue (til udbetaling, omkostninger etc.). Man kan ikke få kontanthjælp, hvis formuen er over 10.000,- for enlige og 20.000,- for gifte.

Såfremt man køber et hus, vil den hjælp man modtager til renter og afdrag på huset, hvis man modtager en sådan, være tilbagebetalingspligtig.

Hvis man forøger sine boligudgifter ved køb af hus, i forhold til nuværende boligudgifter, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregningen af hjælpen til boligen.

Kontanthjælpen til underhold vil være den samme.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

Anmeld

15. marts 2011

Anonym trådstarter

SanneBoe skriver:

Vi købte en ejendom i 2007 og dengang sagde man at man skulle have en rådighedsbeløb (altså når ALT er betalt) på 12.500,- kr.

Så må der være meget forskel på banker, for vi lånte til bil i 2007 og havde derefter rådighedsbeløb på 5000 kr... Med barn på vej.

Anmeld

15. marts 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Nu er der jo forskel på at låne til en bil og så til et hus.
Husk på, det er både kreditforeningen og banken, der i fællesskab kommer til at eje huset og ikke jer..i realiteten altså
Men hvis din mand får fast arbejde, melder sig ind i a-kasse og I har til udbetalingen, så kan I måske være heldige.
Hvis jeg var dig, så ville jeg spørge banken..for det handler jo om rådighedsbeløb, faste udgifter og meget andet.

Tak, ja jeg vil også spørge banken, men ville bare høre mig lidt for først.

Anmeld

15. marts 2011

Pige2009

Anonym skriver:

Men hvis man kan skaffe til udbetalingen, så kan man måske godt låne til huset, selv om man er på kontanthjælp?

Vi fik lov at låne til ny bil, men der var manden heller ikke på kontanthjælp, men vi havde regnet det ud efter at vi kunne få råd selv om han var.

Hvis man ejer et hus, kan man ikke få KH, så der er desværre ikke de store udsigter til, at I kan få et hus så længe bare én af jer er på KH

Anmeld

15. marts 2011

Anonym trådstarter

tazz skriver:

Fandt lige et advokatsvar til dig:

Fra www.familieadvokaten.dk

Må man købe hus, når man er på kontanthjælp?
Må man købe hus når man er på bistandshjælp?

Hvis man køber hus, kan man stadig få fuld bistand?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Svar:

Når man modtager kontanthjælp, får man et beløb til underhold og eventuelt et beløb til boligudgiften, hvis boligudgiften er høj eller man har en stor forsørgerbyrde

Hvis man køber et hus, når man modtager kontanthjælp, må man jo være i besiddelse af en formue (til udbetaling, omkostninger etc.). Man kan ikke få kontanthjælp, hvis formuen er over 10.000,- for enlige og 20.000,- for gifte.

Såfremt man køber et hus, vil den hjælp man modtager til renter og afdrag på huset, hvis man modtager en sådan, være tilbagebetalingspligtig.

Hvis man forøger sine boligudgifter ved køb af hus, i forhold til nuværende boligudgifter, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregningen af hjælpen til boligen.

Kontanthjælpen til underhold vil være den samme.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

Øv ja, det ser jo ud til at man heller ikke må låne sig til udbetaling gennem familie så.

Anmeld

15. marts 2011

Tulle28

Hvis I begge er på kontanthjælp nu og der ikke er udsigt til højere indtægt, tvivler jeg stærkt på at banken vil låne jer penge til hus.

Anmeld

15. marts 2011

Hvem?

Anonym skriver:

Så må der være meget forskel på banker, for vi lånte til bil i 2007 og havde derefter rådighedsbeløb på 5000 kr... Med barn på vej.

Det er jo heller ik det samme at låne til en bil, som et hus

Anmeld

15. marts 2011

Anonym trådstarter

SanneBoe skriver:

Det er jo heller ik det samme at låne til en bil, som et hus

Nej men alligevel.. Tænkte på rådighedsbeløb?

Anmeld

15. marts 2011

Hvem?

Anonym skriver:

Nej men alligevel.. Tænkte på rådighedsbeløb?

Ved bilkøb er de jo kun forsikring g vægtafgift af tænke på.

Ved huskøb komme derjo en masse andet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.