Tjaa.. Klassemæssigt, så ligger vi i bunden
Jeg har en psykisk diagnose, som jeg har arbejdet på de sidste 3 år.. Jeg skal ud og have et flexjob når tiden er, men ved ikke hvornår det bliver.. Min kæreste har haft fast arbejde hele livet, og har tjent godt med penge, men har haft problemer med ryggen lige så længe. For ca 2 år siden blev han opereret, og har siden været uarbejdsdygtig.. De fleste er tilbage på arbejdet efter 3 mdr, men han stadig så mange smerter, at det er umuligt.. De mener det er fordi han har haft skaden så længe (den er medfødt), at hans nerver har taget skade, og sender impulser om at der er noget der gør ondt, selvom det er "ordnet". Oveni har han begyndende slidgigt i hvirvlerne ovenover, bare lige for at gøre det hele bedre
Så nu er mulighederne ved at være udtømte med hensyn til smertelindring, og han skal i arbejdsprøvning om et par mdr, så han også kan få flex..
Jeg kan godt holde min egen situation ud, den er jeg vant til.. Men har det værre med hans, fordi den er så ny. Han var ved at blive alvorligt deprimeret sidste sommer, fordi han fik lungebetændelse og var sengeliggende - og pludselig ikke kunne gå igen pga smerter... Han har stadig dage hvor han har lyst til at opgive, især fordi lægerne ikke kan give ham stærkere smertestillende (der er kun morfin tilbage), og de egentlig virker lidt ligeglade.. Han skal selv se på sine behandlingsmuligheder, og det smertehåndterings kursus han har været på for nylig, er også noget han selv har skullet finde, selvom lægen kendte det til det - fik han af vide da han skulle have henvisningen...
Det er også derfor Cajsa kom et par år hurtigere end forventet.. Vi vidste at hvis han skulle have kræfter til at være med, så skulle det være nu..
Men jeg er stadig dybt taknemlig for mit liv - vores liv.. Det kunne have været så meget værre! Vi har en god dagligdag, hvor vi husker på hinanden. Vi er hurtige til at se, om den anden har brug for et kram, eller 2 timers hvile, eller et forsigtigt "jeg elsker dig". Jeg har måttet sparke os begge bag i et par gange, fordi vi skal kæmpe hver dag, for et bedre liv, for os selv, men i lige så høj grad for vores børn.
Vi ved at det ikke kan nytte noget, at tage kampen imorgen, fordi det er idag der betyder noget.. Aldrig i mit liv, om jeg havde troet, at jeg nogensinde kunne få det liv jeg har idag, og det glemmer jeg ikke..
Så selvom vi socialt set ikke ligger så pokkers højt på rangstien, så er jeg dybt taknemlig uanset