Familiepleje/kontaktperson

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.775 visninger
36 svar
0 synes godt om
6. marts 2011

pussepige

Jeg har ikke selv nogen børn der er i familiepleje. Men min store dreng har en kontaktperson udenfor hjemmet som han er ved 4 timer om ugen. Det synes jeg ikke er svært for mig at sende ham afsted til da det er noget jeg selv søgte da det er det han har brug for lige nu..

Min storebror har været i familiepleje da han var yngre. Min mor bestemte selv at han skulle det men tænker bare på hvor svært det må være at sende sit barn afsted..

Min bror var misbruger af hash, m.m og var på vej ind i kriminalitet men det er vel ikke kun sådan nogle børn der kommer i plejefamilie..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2011

LR85

Det er jo også ofte forældrenes manglende evne til a tage sig a børnene, der gør a de kommer i plejefamilie.

Hvis forældrene er stofmisbrugere, alkoholikere eller lign.

Anmeld

6. marts 2011

Talbutikken

louiseandersen85 skriver:

Det er jo også ofte forældrenes manglende evne til a tage sig a børnene, der gør a de kommer i plejefamilie.

Det var da godt nok fordommen der kom på bordet der... Der kan være mange årsager til at børn kommer i pleje, som ikke altid skyldes forældrenes manglende evne eller et misbrug.

Nogle gange har man ikke andet valg som forældre, hvis man ønsker at vartage sit barns tarv, bedst muligt.

Anmeld

6. marts 2011

pussepige

Ja men der er jo stadig nogen der har et barn i familiepleje og måske har andre børn boende hjemme..

Anmeld

6. marts 2011

pussepige

Talbutikken skriver:

Det var da godt nok fordommen der kom på bordet der... Der kan være mange årsager til at børn kommer i pleje, som ikke altid skyldes forældrenes manglende evne eller et misbrug.

Nogle gange har man ikke andet valg som forældre, hvis man ønsker at vartage sit barns tarv, bedst muligt.

Ja sådan tænker jeg også lidt.. Min bror var i plejefamilie og det var ikke fordi min mor ikke havde forældreevnen eller havde et misbrug, og hun havde jo stadig mig hjemme..

Anmeld

6. marts 2011

bare mig

hold da op en holdning..

nu har jeg selv et barn der er anbragt uden for hjemmet.. jeg er hverken alkoholiker, stofmisbruger eller andet. jeg er en ganske almindelig borger i det  danske samfund..

måske viden på området ville gavne en masse.. og folk vil hurtigt se at de er børn fra alle klasser der bliver anbragt.. der kan være utallige grunde til dette sker..

i mit tilfælde var det fordi mit barn lider af et handicap og har brug for en struktur man umuligt kan lave i nogen privathjem.. hvem kender ikke at aftensmaden lige er forsinket i 5 min. det var var nok til mit barn reagerede. jeg har altså stadig børn boende hjemme som stortrives..

så gør mig meget ondt med sådan en udtalelse!!!

Anmeld

6. marts 2011

eElak

trådstarter - hvad var det du ville med tråden? en debat eller udveksling af erfaringer?? 

Jeg synes kun det er fantastisk at der findes foranstaltninger som kontaktpersoner og plejefamilier. 
Jeg har ikke selv aktivt haft behov for en kontaktperson/plejefamilie, hverken da jeg var barn eller til min egen søn.. Men jeg har haft det tæt inde på livet alligevel. 

Der er utroligt mange grunde til at man kan have brug for at have en af disse ting.. Foruden problemer i hjemmet som f.eks. stoffer og alkohol (som en anden nævner), så er der også f.eks. psykiske sygdomme, som kan gøre sig gældende... Mht. plejefamilie.. Det kan jo også tænkes at barnets forældre er enten døde eller ikke vil kendes ved dem (ja det sker desværre)

derudover, så er der flere handicappede børn, som er anbragt udenfor hjemmet.. det er også for barnets men også den øvrige families skyld... Der er f.eks. bosteder langt bedre udstyret til at opfylde barnets behov, når nu barnet trods alt er kommet derover

Desuden så kender jeg da en, som er en SUPER mor, men hun er bare helt alene om det hele. Så for deres begges (mor og datter) skyld, så har datteren nu en aflastningsfamilie hveranden weekend. Det har helt klart været en positiv og givende løsning for dem begge. 

Hvis knægten ikke havde haft sin far (som heldigvis er der for ham, selvom vi ikke er sammen mere), så havde jeg da også klart undersøgt mulighederne for en aflastningsfamilie.. Det er helt sikkert.. Både for hans skyld, men også for min egen.. 

Anmeld

6. marts 2011

pussepige

KaLee skriver:

trådstarter - hvad var det du ville med tråden? en debat eller udveksling af erfaringer?? 

Jeg synes kun det er fantastisk at der findes foranstaltninger som kontaktpersoner og plejefamilier. 
Jeg har ikke selv aktivt haft behov for en kontaktperson/plejefamilie, hverken da jeg var barn eller til min egen søn.. Men jeg har haft det tæt inde på livet alligevel. 

Der er utroligt mange grunde til at man kan have brug for at have en af disse ting.. Foruden problemer i hjemmet som f.eks. stoffer og alkohol (som en anden nævner), så er der også f.eks. psykiske sygdomme, som kan gøre sig gældende... Mht. plejefamilie.. Det kan jo også tænkes at barnets forældre er enten døde eller ikke vil kendes ved dem (ja det sker desværre)

derudover, så er der flere handicappede børn, som er anbragt udenfor hjemmet.. det er også for barnets men også den øvrige families skyld... Der er f.eks. bosteder langt bedre udstyret til at opfylde barnets behov, når nu barnet trods alt er kommet derover

Desuden så kender jeg da en, som er en SUPER mor, men hun er bare helt alene om det hele. Så for deres begges (mor og datter) skyld, så har datteren nu en aflastningsfamilie hveranden weekend. Det har helt klart været en positiv og givende løsning for dem begge. 

Hvis knægten ikke havde haft sin far (som heldigvis er der for ham, selvom vi ikke er sammen mere), så havde jeg da også klart undersøgt mulighederne for en aflastningsfamilie.. Det er helt sikkert.. Både for hans skyld, men også for min egen.. 

hvad var det du ville med tråden? en debat eller udveksling af erfaringer?? 

En meget vigtig ting som jeg glemte.. Ups.. Ingen debat men udveksling af erfaringer

Mig og min bror har også været i aflastningsfamilie til jeg var 10 år og min bror var 14 år.. Grunden til vi var det er fordi min far er alkoholiker og har været det mere eller mindre hele hans liv, og min mor kommer fra Serbien og ikke havde noget familie der kunne aflaste hende dengang min mor og far blev skilt..

Vi var super glade for at være i aflastningsfamilie..

Anmeld

6. marts 2011

eElak

pussepige skriver:

hvad var det du ville med tråden? en debat eller udveksling af erfaringer?? 

En meget vigtig ting som jeg glemte.. Ups.. Ingen debat men udveksling af erfaringer

Mig og min bror har også været i aflastningsfamilie til jeg var 10 år og min bror var 14 år.. Grunden til vi var det er fordi min far er alkoholiker og har været det mere eller mindre hele hans liv, og min mor kommer fra Serbien og ikke havde noget familie der kunne aflaste hende dengang min mor og far blev skilt..

Vi var super glade for at være i aflastningsfamilie..

Anmeld

6. marts 2011

Vial

Jeg synes ikke, at der er noget fordømmende i at udtale, at det er manglende forældreevne, der skyldes, at børn kommer i familiepleje. Det er jo for det meste grunden. Skriver ikke altid.

Aflastningsfamilie er noget andet. Her har forældrene tydeligvis forældreevne (ellers var barnet der ikke!). Forældrene har brug for aflasning. Det kan skyldes handicap hos forældre eller barn - eller at man er alene om sit barn og ikke har noget netværk til at aflaste.

Da jeg startede med at arbejde med plejefamilier, der troede jeg, at de forældre der havde deres børn i pleje tit havde et misbrug. Jeg blev meget overrasket over at opdage, at langt hovedparten af forældre, som får anbragt deres børn uden for hjemmet er psykisk syge... Det er lige fra alvorlige skitzofrene lidelser til personlighedsforstyrrelser som fx. borderline.

Hvis man kun har et af sine børn anbragt uden for hjemmet så er det et spørgsmål om ressourcer i familien fx hvis barnet kræver særlige rammer. Enten pga handicap, misbrug eller kriminalitet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.