lege med sit barn/børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. februar 2011

Aves.

Kloster skriver:

Mon det er den samme fra en anden side  

Nå men Eva jeg er enig i dit svar...

ha ha.... vi er så enige... lidt sjovt, for det er jeg tit med de her gamle tøser...eller unge kvinder som vi jo er...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2011

Brams

Vi har kun Lærke på 16 mdr. så alt vores tid er fokuseret omkring hende og det er sjældent at hun sidder helt selv og leger (ved godt at de også skal kunne det, men vi vil så gerne være samme med hende når vi nu har tiden til det). Hun kan godt lege selv, men vi prioriterer at bruge tiden sammen med hende og lege med det hun nu lige gerne vil (Lego, bamser, sanglege, puslespil osv.)

Jeg har stemt 5-6

Anmeld

27. februar 2011

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

jeg har stemt 1-2 timer, men det passer ikke. Så meget tror jeg ALDRIG jeg har leget med mine børn på en dag!

For mig der handler samværd med børnene om at lave noget samme. De er med i alle praktisk gøremål. Fra 2årsalderen kan mine børn lægge tøj samme, sortere efter farve, tænde vaskemaskine, tømme opvaskemaskine, dække bord, pudse spejle/vinduer, feje gulv, støvsuge, vaskegulv (men det orker jeg sjældent) osv. De gør selvfølgelig ingen af tingene alene!!! Vi er sammen om det og det tager 100år for en 1 årig at lægge en vaskeklud sammen, og imens når jeg at lægge resten af vasketøjet sammen! -men de lære at lægge hjørne mod hjørne og de bliver bedre og bedre med årene.

Jeg vil gerne lege med mine børn, men jeg kan bare ikke sætte mig op til. Jeg synes det er SÅ kedeligt!!! så enten leger de selv eller også leger de med hinanden, -og så hjælpes vi ad med det praktiske. De kommer jo løbende lige så snart jeg tager støvsugeren frem og råber. Det er MIIIIN tur!!! Det er bare så glade og stolte af at være til 'nytte' herhjemme (altså man kan jo ikke se de har støvsuget når de er færdige, men de har stadig hjulpet!) så jeg bruger mange timer i samværd med mine børn hver eneste dag, men jeg leger ikke med dem.

(jeg kan se at andre nævne at læse bøger m.m. før børnene. Det bruger jeg også meget tid på, men det betragter jeg ikke at lege. Perler, tegne, læse osv. er mere aktivitet end leg. Da de var mindre var vi også rigtig meget på legeplads, men jeg legede jo ikke med dem. Jeg skubbede dem på gyngen eller greb dem ned af ruchebanen, men det tænker jeg heller ikke er leg. )

ej du er bar for sej sikke et overskud du har:-) hatten af for dig. jeg vil meget gerne have min søn er med til at bage boller men når han for 4 gang har haft sine små fingere nede i mel bøtten eller har kørt ærmer og hænderne rumt i melet på bordet. så har jeg opgivet så får han besked på at gå ind og lege lidt.

har ikke prøvet det med vasketøjet endnu

Anmeld

27. februar 2011

Mi

Det kommer vel an på hvordan man definere at lege med sine børn. Mine piger hjælper mig med daglige gøremål, og så leger de rundt om mig. Men jeg leger meget sjældent med dem, og har faktisk aldrig gjort det. Jeg er rigtig dårlig til at lege...keder mig ved det. Jeg kan godt læse en bog eller spille et spil. Til gengæld er deres far rigtig god til at lege med dem, og jeg kan jo se hvordan de nyder at bygge lego med ham fx.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

27. februar 2011

Mi

Mumto3 skriver:

jeg har stemt 1-2 timer, men det passer ikke. Så meget tror jeg ALDRIG jeg har leget med mine børn på en dag!

For mig der handler samværd med børnene om at lave noget samme. De er med i alle praktisk gøremål. Fra 2årsalderen kan mine børn lægge tøj samme, sortere efter farve, tænde vaskemaskine, tømme opvaskemaskine, dække bord, pudse spejle/vinduer, feje gulv, støvsuge, vaskegulv (men det orker jeg sjældent) osv. De gør selvfølgelig ingen af tingene alene!!! Vi er sammen om det og det tager 100år for en 1 årig at lægge en vaskeklud sammen, og imens når jeg at lægge resten af vasketøjet sammen! -men de lære at lægge hjørne mod hjørne og de bliver bedre og bedre med årene.

Jeg vil gerne lege med mine børn, men jeg kan bare ikke sætte mig op til. Jeg synes det er SÅ kedeligt!!! så enten leger de selv eller også leger de med hinanden, -og så hjælpes vi ad med det praktiske. De kommer jo løbende lige så snart jeg tager støvsugeren frem og råber. Det er MIIIIN tur!!! Det er bare så glade og stolte af at være til 'nytte' herhjemme (altså man kan jo ikke se de har støvsuget når de er færdige, men de har stadig hjulpet!) så jeg bruger mange timer i samværd med mine børn hver eneste dag, men jeg leger ikke med dem.

(jeg kan se at andre nævne at læse bøger m.m. før børnene. Det bruger jeg også meget tid på, men det betragter jeg ikke at lege. Perler, tegne, læse osv. er mere aktivitet end leg. Da de var mindre var vi også rigtig meget på legeplads, men jeg legede jo ikke med dem. Jeg skubbede dem på gyngen eller greb dem ned af ruchebanen, men det tænker jeg heller ikke er leg. )

Sådan har vi det også. Jeg kan ikke åbne opvaskemaskinen eller tænde røremaskinen uden at Maja på to år kommer løbende og skal være med. Det tager 100år at tømme opvaskemaskinen, for hun skal have fat i hver enkel gaffel og så skal vi sige tak hver gang en ting bliver overdraget  Men hun elsker det, og vi har jo ikke travlt.

Laura var syg i fredags og der tog hun også vasketøj ned fra snoren og lagde sammen, og hængte det nye op. De elsker også at støvsuge og tørre støv af, og så kan jeg jo lige gøre det om, når de er blevet færdige  

Jeg tror at det er vigtigt for børnene at føle at de er nødvendige i familien. At jeg har brug for dem, for at vi kan få hverdagen til at fungere.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

27. februar 2011

Mumto3

Anonym skriver:

ej du er bar for sej sikke et overskud du har:-) hatten af for dig. jeg vil meget gerne have min søn er med til at bage boller men når han for 4 gang har haft sine små fingere nede i mel bøtten eller har kørt ærmer og hænderne rumt i melet på bordet. så har jeg opgivet så får han besked på at gå ind og lege lidt.

har ikke prøvet det med vasketøjet endnu

Åh, lige præcis bagning har også drevet mig til vanvid nogle gange! Det er du ikke alene om.

Hemmeligheden er at de skal vide præcis hvad man gøre. Første vaske finger, så smørre ærmene op, så forklæde. Før er vi ikke klar!

Så får barnet rørskålen siger hvor mange skefulde af hver slags mel m.m. der skal i. Salt drysser jeg i, for det kan nemt blive alt for meget! Nå vi ælter dejen, så har jeg 'hoveddejen' mens min barn har en lille bitte klump dej som han/hun ælter. bollerne laver vi så sammen. Her når jeg at lave stort set hele pladen imens min hjælper får lavet 1 eller 2 boller.

Men bagning med børn synes jeg kan være meget krævende!!! Så er det meget lettere at have alt vasketøjet på gulvet, sortere i det. Det der skal vaske kommer i maskinen og resten skal tilbage i snavstøjkurven. Det er ikke noget man bliver fedtet af!!! -som med bolledej.

Anmeld

27. februar 2011

Anonym trådstarter

Mumto3 skriver:

Åh, lige præcis bagning har også drevet mig til vanvid nogle gange! Det er du ikke alene om.

Hemmeligheden er at de skal vide præcis hvad man gøre. Første vaske finger, så smørre ærmene op, så forklæde. Før er vi ikke klar!

Så får barnet rørskålen siger hvor mange skefulde af hver slags mel m.m. der skal i. Salt drysser jeg i, for det kan nemt blive alt for meget! Nå vi ælter dejen, så har jeg 'hoveddejen' mens min barn har en lille bitte klump dej som han/hun ælter. bollerne laver vi så sammen. Her når jeg at lave stort set hele pladen imens min hjælper får lavet 1 eller 2 boller.

Men bagning med børn synes jeg kan være meget krævende!!! Så er det meget lettere at have alt vasketøjet på gulvet, sortere i det. Det der skal vaske kommer i maskinen og resten skal tilbage i snavstøjkurven. Det er ikke noget man bliver fedtet af!!! -som med bolledej.

haha har lige prøvet og have ham med til at lægge tøj sammen men det endte med at han rulle og rulle tøjet for der efter og krølle det sammen som man gør met et stykke papir

og kaste det hen af bordet efter 5-6 stykker tøj opgav jeg og bad ham om at gå hen og lege ;-)

vasketøjet der skal vaskes smider jeg ned på gulvet også kommer han det i posen han er ike med til at sortere det endnu

ellers er han med til at tage af bordet og i weekenden hvor vi har spist frokost tager han remulade, og alle der er bøtter og bære hen

og det sidste han er med til at dække bord der ligger han knive og gafler til mor og far op på bordet tager selv sin egen tallerken kopperne kan han ikke nå.

når han kommer hjem fra vs tager han selv sit overtøj og støvler af, det samme når vi skal i bad om morgen så tager han også alt sit tøj af selv også bleen.

så syntes han er meget godt selvhjulpet af en 2,3 årige

Anmeld

27. februar 2011

Anonym trådstarter

MarianneSonne skriver:

Sådan har vi det også. Jeg kan ikke åbne opvaskemaskinen eller tænde røremaskinen uden at Maja på to år kommer løbende og skal være med. Det tager 100år at tømme opvaskemaskinen, for hun skal have fat i hver enkel gaffel og så skal vi sige tak hver gang en ting bliver overdraget  Men hun elsker det, og vi har jo ikke travlt.

Laura var syg i fredags og der tog hun også vasketøj ned fra snoren og lagde sammen, og hængte det nye op. De elsker også at støvsuge og tørre støv af, og så kan jeg jo lige gøre det om, når de er blevet færdige  

Jeg tror at det er vigtigt for børnene at føle at de er nødvendige i familien. At jeg har brug for dem, for at vi kan få hverdagen til at fungere.

Marianne

www.stjerneleg.dk

du har så meget ret det er meget vigtig og jeg ør også et stort nummer ud af det.

for jeg har aldrig gjort sådan nogle ting med min mor, jo lægge tøj sammen men og sætte en vaskemsikne over har jeg aldrig gjort før jeg blev 18 og flyttede hjemmefra der lavet min mor en manual til mig.

og lave mad har jeg først lært efter jeg er begyndt og komme sammen med min kæreste for nu 7 år siden

så jeg har været 22-23 år ja jeg skulle lære og lave andet en knors lasange.

det har jeg godt nok bandet min mor langt væk over at vi ikke har lært sådan noget hjemmefra.

så gør meget ud af at min søn skal være med til så meget som muligt men... min tålmodighed er bare ikke det bedste

Anmeld

27. februar 2011

Pige2009

Anonym skriver:

jeg kunne godt tænke mig og vide hvor mange timer i bruger på at lege med jeres barn/børn i weekenderne.

vores søn er opdraget til at lege selv fra han var helt lille. og han er vildt godt til det.

men vi leger da også med ham. men det er altså på vores betingelser. det er ikke hvergang at han kommer og siger kom med mor eller far at vi går med.

når vi så går med ham for at lege gider han ikke rigtig i længden så ender det med at det er os der sidder og leget med eks togetpå hans værelse og han så er gået i stuen.

udyb meget gerne hvordan i gør.

Jeg har svaret 1-2 timer, da Laura og jeg først kommer hem 16.30 hver dag og hun bliver puttet kl. 19.

I weekenderne er det dog anderledes. Hun kan sagtens lege selv, men når hun kommer og spørger mig, sætter jeg mig ned på gulvet til hende og så lægger vi puslespil, bygger tårn af klodser eller hvad hun nu ellers har lyst til

Anmeld

27. februar 2011

LR85

har stemt 1-2 timer.

Det er jo on and off.

Så kalder han (han er 1 år) og så går vi ned og leger med ham, selvfølglig alt efter hva vi er igang med, men sidder vi bare og ser tv, så går vi med glæde ned på gulvet og leger med ham.

Og når vi skal rydede op eller lign, prøver vi a have ham med så han får samvær med os, som han forhåbentlig synes er sjovt og rart.

Men sidder ikke direkte på guvlet i flere timer dagligt. Så får man jo ladrig lavet mad eller noget

Glæder mig til senere hvor man kan tage på legeplads, bondegårdstur og lign. Så er det jo en anden slags leg.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.