Fællesøkonomi ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. februar 2011

Frk.S

Vi har haft fælles økonomi siden vi flyttede sammen. Jeg lyver ikke om hvad jeg betaler for forskellige ting.

Vi giver hinanden lommepenge, som så er "vores egen" penge, som vi kan bruge på lige præcis hvad vi vil.

Vi kan begge godt finde på at købe noget fra fælles konto, og så snakker vi bare om, om det er fint nok, eller hvad.

Vi har ikke hemmeligheder ang. økonomi, og heldigvis er det heller ikke noget vi diskuterer så meget - og slet ikke noget vi skændes om.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

XXSS

Macrolf skriver:

Hej.

Inspireret af den anden tråd om hemmeligheder for sin kæreste, kom jeg til at tænke på flere af mine veninder som har fællesøkonomi med kæresten/manden. De lyver alle ang prisen på de ting de køber, enten til sig selv eller til barnet. Fx har de købt nye støvler og manden spørger "har du fået nye støvler" og de svarer "nej nej, det er nogen gamle inde fra skabet jeg bare aldrig har brugt".

Jeg fatter det simpelthen ikke

Hvorfor lyve for hinanden, kan man så ikke bare have seperat økonomi? Et vennepar havde det endda sådan at havde hun købt noget til sig selv, så skulle han købe noget til helt samme pris - bare for at der ikke blev gjort forskel.

Hvordan gør I derhjemme?

Vi har helt igennem fælles økonomi, nej tak til andet. Vi deler både hus, bil, seng og har to børn - og ikke mindst er gift.

Jeg tror det er vigtigt, at være åben og interesseret i, hvordan familiens økonomi hænger sammen.

Vi har en budgetkonto, hvor alle vores indkomster går ind, herfra udgår der følgende :

- Manden har sit eget dankort og der bliver sat 4000 kr. ind på det til lommepenge.

- Jeg har mit eget dankort, hvor der også bliver sat 4000 kr. ind til lommepenge.

- Madkonto, hvor vi begge har et dankort til samme konto - så vi begge kan købe madvarer osv. hvis vi mangler - her bliver der også sat en slat penge ind.

Så for os betyder det bare, at vi selv skal administrerere vores lommepenge - vi kan bruge hele baduljen på engang, sparer lidt til side eller hvad vi nu vil uden, at den anden står en over nakken - det fungerer optimalt og kan anbefales!

Det der med ikke-fælles økonomi, hvis man er gift, har børn osv. forstår jeg slet ikke, der er så mange gode måder man kan administrere det på. Og det med at den der tjener mest SKAL have mest, hvorfor dog det? (og jeg ved godt, at mange mener, at det skal være sådan), men det gør jeg ikke og hellere ikke min mand, som tjener væsentligt flere penge end mig.

Anmeld

24. februar 2011

tinasmor

Min kærestes ex var sådan. De havde fælles økonomi (i starten) og han fandt støvler osv som hun havde købt (og gemt) og massere af tøj.

Vi har hver sin økonomi (kun fællges ved vores udgifter, opsparing osv) det passer mig simpelthen så godt. Så kan han gå i byen og fyre pengene af på dyre middage med venner, bruge massere penge på sit golf osv uden at jeg behøver løfte et øjenbryn

Jeg læste engang at nr 1 årsag til skænderier i et parforhold var penge. Det er livet sgu for kort til, hvis du spørger mig.

Anmeld

24. februar 2011

Lone Jakobsen

her er alt fælles. vi overfører begge til budget kontoen, og resten af vores lønninger ryger på kassekrediten. derfra trækker vi så penge til vores kontoer når vi skal bruge nogen.

jeg lyver ikke om udgifter og indkøb, men kan godt blive lidt flov hvis jeg har brugt lidt rigeligt på en shoppetur

det er dog tit små-beløb da jeg er lidt af en nærigpind .... men er der noget større jeg ønsker mig, så bliver det diskuteret med manden først

Anmeld

24. februar 2011

musse1

her har vi fælles økonomi helt og har faktisk altid haft det.men for os har det været normalt, har 4 børn sammen og er gift.

så når pengene er overført til budgettet, jamen så ved vi hvad der er tilbage til mad, tøj og fornøjelser..

så er der en af os der har brug for nogle penge til cafe besøg, pc ting, bil eller andet evt. noget til børnene. så hvis det er en dyrer ting, snakker vi lige om hvad der er tilbage og hvordan det ser ud..

så ingen lommepenge hver for sig, som der er flere der har.. men syns nu alligevel ik det er fordi vi mangler noget..

ingen af os lyver, ang. hvad ting har kostet, for der skal være plads til og bestille ting, og hvis en af os er ude og handle, og falder over noget og ved der er penge til det, køber vi det, uden den anden bliver sur..

mener at et forhold også er at man er ærlige over for hinanden

Tina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.