Fællesøkonomi ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.085 visninger
24 svar
0 synes godt om
24. februar 2011

..

Hej.

Inspireret af den anden tråd om hemmeligheder for sin kæreste, kom jeg til at tænke på flere af mine veninder som har fællesøkonomi med kæresten/manden. De lyver alle ang prisen på de ting de køber, enten til sig selv eller til barnet. Fx har de købt nye støvler og manden spørger "har du fået nye støvler" og de svarer "nej nej, det er nogen gamle inde fra skabet jeg bare aldrig har brugt".

Jeg fatter det simpelthen ikke

Hvorfor lyve for hinanden, kan man så ikke bare have seperat økonomi? Et vennepar havde det endda sådan at havde hun købt noget til sig selv, så skulle han købe noget til helt samme pris - bare for at der ikke blev gjort forskel.

Hvordan gør I derhjemme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

AnneBJ

Macrolf skriver:

Hej.

Inspireret af den anden tråd om hemmeligheder for sin kæreste, kom jeg til at tænke på flere af mine veninder som har fællesøkonomi med kæresten/manden. De lyver alle ang prisen på de ting de køber, enten til sig selv eller til barnet. Fx har de købt nye støvler og manden spørger "har du fået nye støvler" og de svarer "nej nej, det er nogen gamle inde fra skabet jeg bare aldrig har brugt".

Hvorfor lyve for hinanden, kan man så ikke bare have seperat økonomi? Et vennepar havde det endda sådan at havde hun købt noget til sig selv, så skulle han købe noget til helt samme pris - bare for at der ikke blev gjort forskel.

Hvordan gør I derhjemme?

Jeg forstår det heller ikke!!

Her har vores økonomi været delt indtil i dag Forstået på den måde, at vi er fælles om udgifter osv., men de penge vi har til overs er vores egne. Vi kan råde over dem som vi vil, og købe 4 kg. slik, 8 bluser og en tur til frisøren uden den anden kan tillade sig at brokke - eller endda blande sig.

Dog har jeg knapt så mange penge som min kæreste + jeg har højere forbrug, da han er typisk mand og helt ligeglad med sit tøj/sko osv.. Jeg fortæller ham gerne hvad jeg har brugt af penge på hvad, og hvis han synes det er vildt/uansvarligt, står jeg også ved det, eller argumenterer for min sag. Selvom det er egne penge, drøfter vi ofte i fællesskab, hvad vi mangler, og finder pengene til det.

Anmeld

24. februar 2011

Troldemommi

Her har vi 100 procent fælles økonomi :-)

alle penge går ind på den samme konto og derfror har vi heller ingen hemmeligheder, vi har hver et beløb til lommepenge hver måned og den råder vi selv over.

Vi mener at det er den bedste løsning for os :-) og vi er meget glade for det, når man deler alt andet så hvorfor ikke også pengene

Anmeld

24. februar 2011

Frøken J.

Macrolf skriver:

Hej.

Hvordan gør I derhjemme?

Forstår det heller ikke helt.. Vi har adskilt økonomi men fælles konto til madpenge + penge til regninger, hvorfra regninger trækkes. Sådan som jeg ser på det, har man helt selv ret til at bestemme, hvad ens EGNE penge bruges til, så længe det ikke går ud over økonomien i hjemmet

Anmeld

24. februar 2011

Ni-ko-li-ne

vores penge går i en fælles pulje hvoraf der betales alt.... resten deles... mad deles vi om... og vores egne penge kan vi bruge til det vi vil

jeg fatter ikke nødvendigheden af at måtte lyve

Anmeld

24. februar 2011

Kamelia

Macrolf skriver:

Hej.

Hvordan gør I derhjemme?

Vi har fælles økonomi og lyver ikke for hinanden..........heller ikke om prisen på det vi køber.

Hvis vi gerne vil købe noget i den dyre ende vender vi det lige med hinanden, det er jo vores penge og så er det rart at være enige, men det har aldrig været et problem!

Det fungerer fint og jeg ser ingen grund til at jeg skulle have mine "egne penge"!

Jeg kan faktisk heller ikke forstå at man lyver om prisen, det må da være hvis man overkøber/køber for dyrt??? Ellers er det vel ikke nødvendigt!? Men ok, jeg er ikke en der overkøber så måske er det derfor jeg ikke kender til behovet!?

Kamelia

Anmeld

24. februar 2011

<3

Monica P skriver:

Her har vi 100 procent fælles økonomi :-)

alle penge går ind på den samme konto og derfror har vi heller ingen hemmeligheder, vi har hver et beløb til lommepenge hver måned og den råder vi selv over.

Vi mener at det er den bedste løsning for os :-) og vi er meget glade for det, når man deler alt andet så hvorfor ikke også pengene

Ja den er vi også på Hvis man står over for en større regning så kan man tale om det og finde en løsning enten afdragsordning til fælleskassen, altså at man låner eller at begge får samme beløb

så er der ingen sure miner. Dog har min kæreste et meget højere forbrug end jeg så jeg har altid penge til ansigtsbehandlinger og tøj!

Anmeld

24. februar 2011

Nalle

Det går vi slet slet ikke så højt op i herhjemme, vi har haft fælles økonomi, fra den dag vi faktisk begyndte at komme sammen som 16 årige!
Alle penge går ind på en konto, regninger bliver betalt af vores begges penge, selvom den ene måske har flere end den anden, det rør os ikke på nogen måde.
Hvis jeg bruger penge spørg jeg ikke om det først, da jeg aldrig har været typen der brugte mange penge, men gerne vil købe de billige udgaver af ting, if you know.
Kæresten spørg altid, da han ved det mig der styrer vores økonomi, og han gerne vil have nogle større ting når han bruger penge, da tøj osv intet siger ham, så det mig der køber det til ham.
Men har det noget med bilen at gøre spørger han, ellers som sidste måned, da han købte en PS3, det er selvfølgelig ting vi skal være enige om

Vi har aldrig nogensinde haft problemer hvad angår penge, vi går slet slet ikke op i hvem der bruger flest penge, jeg får bare altid den kommentar " skal du aldrig købe noget til dig selv, i stedet for mig og ungerne" Hehe

Anmeld

24. februar 2011

Clisolka

AnneBJ skriver:

Jeg forstår det heller ikke!!

Her har vores økonomi været delt indtil i dag Forstået på den måde, at vi er fælles om udgifter osv., men de penge vi har til overs er vores egne. Vi kan råde over dem som vi vil, og købe 4 kg. slik, 8 bluser og en tur til frisøren uden den anden kan tillade sig at brokke - eller endda blande sig.

I gør det ligesom os 

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal lyve for hinanden..

Anmeld

24. februar 2011

Zafir

Vi har delvis fællesøkonomi,i den forstand at vi tjener forskelligt og betaler procentvis indtil fællesudgifterne.

Resten er vores egne penge. Det bestemmer vi selv over og bestemmer selv hvor meget vi vil dele og hvor meget vi vil bruge selv, spare op osv. Det er super dejligt, fordi vi ikke behøver at rynke på næsen, hvis vi køber, sparer op til sære ting i den andens øjne
derudover er der fordelen ved at man rent faktisk KAN give hinanden gaver, fordi pengene ikke er fælles og man KAN invitere hinanden ud Det er dejligt.

Ville aldrig have det anderledes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.