Skal baby sove i sengen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2011

kkk

NinaE skriver:

Mit spørgsmål er... skal baby sove i sengen..... når faren ligger meget uroligt

Jeg mener som udgangspunkt, at barnet har godt af at sove sammen med sine forældre i de første par måneder. Men min kæreste er meget bange for, at han kommer til at ligge sig oven på den, eller på anden måde gøre den skade.

Og selvom jeg siger, at man ubevidst ved barnet er der, selvom man sover, så synes han stadig det er en dårlig idé. Han begrunder det med, at han også kommer til at give mig albuer i hovedet.... og det er faktisk rigtig nok. Så sent som i nat fik jeg både en hånd og en albue i ansigtet

Hvor har jeres børn sovet i den første tid?

Der er jo mange teorier om at det kan være farligt at have børnene sovene i sengen, men mine tre børn har alle sovet i vores seng. Dels fordi jeg synes det er hyggeligst og tryggest for børnene, og dels fordi jeg synes det er meget meget lettere i forhold til natte-amning. De to første kunne snilt sove i 'smørhullet', vi sov begge meget let og vågnede ved det mindste og passe fint på dem i søvne. Men ved nr. var det ligesom om min mand var blevet lidt for 'garvet' og 'træt'. Det skete et par gange at jeg vågnede ved et sæt, fordi jeg i søvne fornemmede at han fik lagt en arm oven på hende, eller trak dynen op over hovedet på hende. Det var meget ubehageligt og sovevanerne måtte ændres. Min løsning blev at sengen blevet drejet op af væggen, Manden sov yderst, jeg sov i midten og bebsen ved væggen i sikkerhed for hendes trætte klodsede far og uden at kunne trille på gulvet.

Derudover har bebserne selvfølgelig haft deres egen seng, som de kunne lægges over i, enten når de sov for uroligt så de forstyrrede vores nattesøvn, eller når vi havde brug for at have sengen for os selv

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2011

Muffinmus

begge vores har sovet i sengen de første 4-6 ugers tid, også selv om min mand ikke liggeer roligt:-)

Anmeld

19. februar 2011

Camillee

NinaE skriver:

Jeg mener som udgangspunkt, at barnet har godt af at sove sammen med sine forældre i de første par måneder. Men min kæreste er meget bange for, at han kommer til at ligge sig oven på den, eller på anden måde gøre den skade.

Og selvom jeg siger, at man ubevidst ved barnet er der, selvom man sover, så synes han stadig det er en dårlig idé. Han begrunder det med, at han også kommer til at give mig albuer i hovedet.... og det er faktisk rigtig nok. Så sent som i nat fik jeg både en hånd og en albue i ansigtet

nu har jeg ikke læst alle svar men vi købte en Babybay, og vi har været rigtigt glade for den, den er helt sikkert både pengene og en anbefaling værd
Jakob sover nemlig også urolig og meget tyngt og både elias og jeg havde brug for at han var tæt på ( han er født for tidligt) så derfor valgte vi denne løsning!

Kram Camilla.

Anmeld

19. februar 2011

oerbaek

vores to har altid ligget i deres vugge ved siden af min siden af sengen, jeg har aldrig ville have dem i sengen, andet end hvis de skulle have mad om natten eller var syge.

den 3 kommer også til at ligge i sin vugge lige ved siden af mig

Anmeld

19. februar 2011

2babygirls

NinaE skriver:

Hihi, sikke en farlig mand at sove med!!!

Madeleine sov i vores seng til hun var 3 mdr, i min armhule, både på samme siden som martin og ud mod sengekanten.

Hvis det er kan du jo bare sove med baby væk fra fars side, og evt skubbe jeres seng op af væggen så der ikke sker uheld

Anmeld

19. februar 2011

Christina.78

Så falder vi helt uden for kategori..Cecilie sover sammen med os i vores megaseng og alle sover godt og igennem..ingen er blevet mast og ingen har ikke kunne sove fordi den anden moslede rundt..Cecilie har virkeligt haft brug for den tryghed vi har kunne give hende vi a samsovning så intet problem her..og selvfølgelig vil hun kunne vænnes til sin egen seng når vi vil..ved overnatninger hos besserne sover hun fint i tremmeseng eller når de passer her, så... 

læs ellers disse:

https://www.baby.dk/debat/15995pi1/barnets-soevn/samsovning-.aspx

http://www.ifavndanmark.dk/dk/default.asp?filnavn=/dk/hvor_skal_barnet_sove.asp

Anmeld

19. februar 2011

Mathilde

Celina sov mellem os fra dag 2. Vi købte en lille blød seng med kanter, der kunne ligges ned, så man nemt kunne ligge og amme. Mener den kostede 250 el. 350kr i babysam. Det fungerede rigtig godt

Anmeld

19. februar 2011

Jibbe

Frej sover hos os og han er 6½ måned. Det har han altid gjort og det fungerer bare bedst sådan her. I starten frygtede vi også at vi lagde os oven på ham men havde sådan en seng i seng til ham. Nu ligger han bare under sin egen dyne og skiftevis mellem os eller ved siden af mig. Man ved han er der. 

Men det er jo så forskelligt og på den her måde kan jeg få ham til at sove 10-12 timer om natten og når jeg er alene med ham meget af tiden (pga min mands arbejde) så er det altså bare det letteste og hyggeligste.  Men vi sover jo så også godt på den måde så det er vel at prøve sig frem og finde ud af hvad der fungerer bedst for jer!

Anmeld

19. februar 2011

Charlotte Wberg

Rosa sover først i liften som står i tremmesengen og når hun vågner første gang kommer hun over i sengen, hvor jeg ligger ned og ammer mens jeg næsten sover videre imens og tja der bliver hun til om morgenen... Men min mand er da også bekymret for at masse hende... Jeg er sikker på St ens ubevidsthed siger at hun er lige der... Hun er snart 5 uger og indtil videre går det meget godt men mon ikke hun ender over i sin egen om et par mdr...

Anmeld

19. februar 2011

Rsa

Det er vel hvad der nu lige passer bedst ind i jeres temperament, holdninger mm. samt den største faktorer, nemlig det barn I får...

Jeg er selv af den holdning, at jeg ikke vil have mine støre børn i sengen dels sover jeg meget bedre uden og vil også gerne have et sexliv med min kæreste

Når det så er sagt, har jeg en dejlig datter på 8 uger, som føler sig mest tryg ved at falde i søvn hos os - i vores favn. Ligeså snart vi lægger hende fea os, vågner hun efter 5-10 min. og græder.. En gang i mellem og hver aften, er vi så heldige, at vi kan lægge hende fra os og så sover hun videre svøbt ind i sin dyne i liften.

I starten kunne vi slet ikke lægge hende fra os uden skrig - min holdning er, at man må acceptere barnets trygheds behov og det er forskelligt fra barn til barn.

Børn der får flaske, falder måske nemmere i søvn selv, da der er mulighed for at give dem mad i liften, sengen mm.

Børn der bruger sutte, kan måske være nemmere at få til at falde til ro selv, da sutten kompensere for den tryghed amning giver og kan dække det behov til en vis grænse eller i hver fald være med til at udsætte behovet for mad.

Men hvis man som mig, der har to meget forskellige børn, har en lille pige der har meget stort behov for at ligge i mors og fars trygge arme og mærke varmen, hjertelyden, duften mm. og absolut ikke kan fordrage sutten, som hendes storebror elskede fra dag ét...Nogle børn har brug for meget ro omkring dem , nogle børn sover meget, mens andre sover lidt.

Det er ikke et lille individ der ønsker at få 'sin vilje' eller danner dårlige vaner, det handler udelukkende om, at imødekomme det lille spædbarns behov og når barnet er omkring de 4 måneder, kan man begynde at strukturere og skabe rutiner mm, omkring det at skulle sove.

Ja, så må man tage det derfra!

Så ligemeget hvad, er det jeg prøver at sige med det hele, at man ikke kan forberede sig på hviklet barn man får...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.