er græde færdig efter NF :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2011

Assi

Maja! skriver:

ja det ødelægger hurtigt den gode stemmning...

Jamen syntes de var rigtigt hurtige til at hive en læge ind, uden at fortælle hvad der forgik.

da lægen så kom, var hun hurtig til at sige at den lille har downs eller en hjerte fejl.. og efter hvad jeg kan høre er det heldigvis ikke altid tilfældet..
derfor mener jeg at de måske kunne have taget tiden til at forklare risikoen, for det lød nærmest på lægen som om at det var bestemt at barnet er sygt..

er helt  i tvivel nu om jeg vil have taget moderkage biopsien.. men lægen gav hurtig en tid så vi tog jo selvfølgelig bare imod..

Jeg kan SÅ godt føle dig! Jeg havde samme følelse, og der var slet ikke mulighed/tid til at tænke. Ordet "høj risiko" kørte rundt i hovedet på mig! Følte vi allerede havde fået "dommen". Vi fik også en tid (de mente, at vi uanset hvad skulle snakke med en læge osv), men vi endte med at ringe og aflyse den. Vi begyndte at regne på vores tal kontra risikoen for, at jeg ville abortere pga moderkageprøven - og risikoen var den samme! Det satte mange tanker i gang hos os i hvert fald.

MEN det vigtigste er, at I nu sætter jer ned og taler det igennem, tager et par dybe vejrtrækning og snakker med familie/venner. Find ud af, om I vil ha taget prøven eller ej. Du/I skal være med både fysisk og mentalt i denne proces. Jeg håber, du kan følge mig. Jeg siger ikke HVAD, I skal gøre - men at I skal stoppe op og få en fornuftig snak. Og igen: der er virkelig en lille risiko for, at jeres barn fejler noget - det håber jeg at I kan minde hinanden om i denne ventetid (uanset om ventetiden er 3 dage eller 9 måneder)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2011

Muffinmus

Kender faktisk KUN positive udfald:-)

Kender absolut ingen der har fået dårlige tal der har fået en baby med mongolisme, ikke engang i let grad.Selv ikke en der havde tallene 1:5.....så tror ikke du skal bekymre dig ret meget selv om det sætter en masse tanker i gang, for muligheden er der da. Dog tror jeg du ska tro på det bedste indtil andet er bevist, for jeres chancerfor at få en dejlig sund baby er stadig langt højere:-)

Anmeld

14. februar 2011

Mumto3

Assi skriver:

Tak for det Vi vidste, at vi ville beholde ham uanset hvad - MEN det var da rigtig hårdt mentalt og en graviditet med bekymring! Omverdenen reagerede forskelligt, men de fleste bakkede os 100 procent op og forstod os. Jeg forstår godt jeres fravalg af NFscanning! Det er jo fantastisk at se liv, men i vores tilfælde skabte det unødvendig bekymring - som jeg gerne havde været foruden. Jeg havde ikke gennemtænkt konsekvensen af et dårligt tal - nu når vi vidste, at ville beholde barnet (og ville derfor ikke tage abortrisikoen ved prøven). Tak for ordene

Det er de færreste der tænker konsekvenserne igennem, desværre! Hvis man er afklaret med at et barn med ektra komosom er uønsket og at man der vil have en abort hvis det viser sig at være noget galt med barnet, så er det jo fint med NF, men ellers bør man virkelig overveje det.

Da vi ventede vores 3. barn følte vi ikke at vi havde overskudet til et barn med downs, og derfor valgte vi at få foretaget en fostervandsprøve, men fravalgte FN for jeg kunne overhovedet ikke bruge en statistisk bedømmelse til noget som helst (altså det der med der er en chance på 1 ud af 247 for et mongolbarn.) Vi ville vide om der var ekstra komosom eller ej! og vi havde ikke lyst til moderkagebiosi, for det strider imod min sunde fornuft at rode rundt i 'madpakken' til barnet (altså moderkagen), så defor valgte vi forstevandsprøven selvom den ligger senere end moderkagebiopsien. På den måde havde jeg en ubekrymret graviditet helt frem til FV-prøven og så var der kun usikkerhed i 5 dage indtil vi fik svar. På hospitalet var de dog meget overraskede over at jeg slet ikke var blevet scannet tidligere, og lægen gloede mistroiske på mig og sagde: Så du ved slet ikke om der er en eller to derinde? Nej, det vidste vi jo ikke. Men der var nu kun én.

Anmeld

17. februar 2011

Alexander&Lærke

Jeg/vi fik også et lav tal ved Nf 1:121. Så for en md siden fik vi en moderkagebiopisi, mest for få ro i sindet, tror ikke vi kunne klare at går gemmen de næste mange md uden at vide om det er kromoson fejl eller ej. Jeg tog lige en dags tænke pause og fik det snakkede godt igennem med manden som helt bestem syntes vi skulle have fortage en, og da vi er 2 om dette projekt belv vi hurtige enige om at det måtte vi gøre.

Vi er dog næsten sikre på at den lille var ok, for vi havde set næseben + et fint hjerte, men allligevel tankerne flyver rundt inde i hoved.

Pga abortrisikoen som heldigvis er meget lille valgte jeg at holde mig fuldstændig ro i 3 dage, fik sønnen sendt på weekend og alt gik fint. Efter 3 dage fik vi er positivt svar og fik afvide at vi venter en lille pige, er meget glad for at jeg tog prøver har fået ro i mit sind igen.

Jeg  for at dit svar også bliver positivt.

Anmeld

17. februar 2011

N&J

Jeg ville tage imod en tid til en snak, for en ting er selve udregningen, men hvordan er de nået frem til tallene? er det din alder, blodprøven, selve tykkelsen på nakkefolden, andre abnormaliteter eller lignende, tænker mere at det måske er bedre at vide hvad risikoen er vurderet udfra.. men det afhænger jo af hvilken person man er, om man bliver mere rolig og afklaret af informationer eller om man bliver mere nervøs og uafklaret.. 

Håber for jer at det er et helt rask barn du har i maven.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.