Rhesus negativ og min kæreste rhesus positiv? betydning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2011

JustMe

Cris skriver:

De glemmer det slet ikke, det er noget af det første som JM læser og de har fuldstandig styr på. Jeg har kun hørt om en tilfald i Italien... aldrig herhjemme. Ellers så er det bare at spørge, om hvad proceduren er, og så kan man bare følge med. Mere er det ikke, jeg synes bare, at folk har tendens til at dramatisere situationen mere end den egenlig er. Jeg mener ikke, at det er farligt, jeg mener, at det er ikke farligt i de normale rutiner i dag, både personale og graviden kender situationen og jeg kan ikke se en grund, at det bliver glemt

Men nu skriver TS jo netop :

"Har lige set at min læge aldrig har taget en blodprøve for at tjekke min blodtype, og jeg har rhesus A negativ. ( synes det er lidt dårligt, da han bare ikke har udfyldt det i min journal, og er i uge 26?)"

Hvis TS har fået at vide, at hendes blodtype aldrig er blevet bestemt og videresendt til de instanser, der tager sig af injektionerne ved behov, så ER det jo netop et problem.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2011

Frejsmor

De glemmer det slet ikke, det er noget af det første som JM læser og de har fuldstandig styr på. Jeg har kun hørt om en tilfald i Italien... aldrig herhjemme. Ellers så er det bare at spørge, om hvad proceduren er, og så kan man bare følge med. Mere er det ikke, jeg synes bare, at folk har tendens til at dramatisere situationen mere end den egenlig er. Jeg mener ikke, at det er farligt, jeg mener, at det er ikke farligt i de normale rutiner i dag, både personale og graviden kender situationen og jeg kan ikke se en grund, at det bliver glemt

Men vi kan jo så alligevel se af denne tråd, at der sker fejl i sundhedssystemet og at TS's læge ikke havde anført hendes blodtype og at det jo kun er fordi hun selv har taget kontakt at diverse læge, JM, hosptial m.m. er blevet obs på at hun faktisk skal have taget blodprøve og havde injektion lige om lidt, hvis hun altså har et rhesus positivt barn i maven...

Så det kan vidst godt betale dig engang imellem lige at være obs på nogle af de her forskellige ting selv, for selvom vi lever i et land hvor sundhedssystemet er relativt mere i top end i andre lande, så kan der ske fejl, og havde TS ikke opdaget fejlen, kunne det måske have haft konsekvenser..

Anmeld

18. februar 2011

betiinsen

ja i har ret, min læge anede ikke noget om det, og troede at min blodtype var normal. dvs. at han ikke havde skrevet i min journal jeg er rhesus negativ, og sygehuset vidste dermed heller ikke de skal give min en sprøjte.. så det er vigtigt man er opmærksom på det, min jordemoder har heller ikke nævnt noget omkring det..

Anmeld

18. februar 2011

betiinsen

Cris skriver:

altså kan jeg godt være det ikke er farligt, men min læge anede ikke noget om det, og det er derfor ikke blevet givet videre til sygehuset, hvis ikke jeg havde læst om det et sted og stået fast på det overfor min læge og nævnt det.

derudover vil jeg sige at i mit tilfælde er det meget relevant, da jeg har en hjertefejl, og har ICD, skal derfor føde på skejby sygehus langt væk fra hvor jeg bor. har en icd fordi jeg har fået mange hjertestop og kan få det under fødslen, barnet har også 40% risiko for at få det, og kan påvirke barnet. så synes at der er mange ting de skal tage højde for i forbindelse med min fødsel og graviditet, og det er derfor vigtigt for mig at have styr på det, da min læge osv. åbenbart ikke har..

Anmeld

19. februar 2011

Cris

Hvorfor sker der så mange fejl i den danske sundhedssystem????? Jeg er lidt chokeret over det. Jeg har oplevet også lidt dårligt om de danske læger (og nu søger jeg ikke noget provokation, jeg lever lykkeligt her og jeg har fået to danske børn sammen med min danske mand) men jeg er i shock når jeg læser, at der er nogle som ikke en gang får deres blod tested!

Jeg har været gravid to gange i Indien, hvor jeg gik til en privat klinik til kontrol. Der var styr på sådan nogle ting og på alt muligt. Faktisk fik jeg min blod tested næsten hver måned for at tjekke min jern (og andre ting) niveau for det er ikke så sundt at tage en kæmpe portion ekstra jern, som vi oplever her... Jeg fik bare lov til at tage en halv af en bestemt jern pille, for min jern var fuldstandig i orden, den skulle bare "veligholdes" Jeg fik en sprøjte i ca uge 28 med antistoffer. Her i DK (i uge 37) sagde de, at det er ligesågodt at gøre kun efter fødsel. Jeg fik også den efter fødsel, som jeg også skulle og længere har jeg ikke tænkt på det. Graviditet nr2 har også startet i Indien og sluttede i DK, men jeg gik ikke noget sprøjte i uge 28, kun efter fødsel. Men jeg har ikke haft den indtryk, at de ikke vidste noget om, JM har haft styr på det og det var den første der er blevet ordnet efter de har sikret sig, at babien har haft det godt.

Jeg er i shock at nogle læge ikke ved noget om   Det skulle kraves en højere niveau på sundhedssystemet!!!! 

(og grunden at jeg har skrevet, at alt er i orden og at de skulle have styr på det er fordi meget tit oplever jeg hysteriske gravide, som brokker sig om hver lille ting og det er ligesom ingentin er nok for dem. De tror, at hver prut vil koste dem en abort og at de skal have en unødvendig opmærksomhed fra lægerne og JM, ligesom de er de første i menneskers historie som er blevet gravide... Derfor skriver jeg nogle gange, at alt er i orden og man skal slappe lidt af og nyde livet i stedet for at finde problemer hele tiden. Men lige netop denne tråd er noget skramende, hvis der virkeligt findes sådan en stor fejl!!!!!!!!)

Anmeld

19. februar 2011

tinasmor

SkrukNu skriver:

Nej det var ikke pga. hendes blodtype.. Er rimelig sikker på det er hendes blodpladetype der var årsagen til problemerne med de små, det er to forskellige ting..

Blodpladerne i blodet er en rigtig vigtig faktor i forhold til at kunne få blodet til at størkne, og hvis der er noget i vejen med blodpladerne, kan det enten gøre så man får en form for blødersygdom så man altså har let ved at forbløde fordi blodet ikke kan størkne, eller man kan få dannet blodpropper med de konsekvenser sådanne kan have fordi blodet størkner for meget..

Men ja derfor er det nu stadig vigtigt at få rhesus-injektionen hvis man bærer/har født et barn der er rhesus positiv, for ellers risikerer man at danne antisoffer mod et evt. nr. 2 barn med rhesus positiv blodtype...

Nåhh, det var betrygende. Siden jeg så det program var jeg sikker på det var fordi hun var Resus negativ og børnene var positive. Tak for svar. Så er jeg lidt mere rolig

Anmeld

19. februar 2011

Mille83

betiinsen skriver:

Hej piger..

Har lige set at min læge aldrig har taget en blodprøve for at tjekke min blodtype, og jeg har rhesus A negativ. ( synes det er lidt dårligt, da han bare ikke har udfyldt det i min journal, og er i uge 26?)

Men Min kæreste har rhesus positiv ( et eller andet) og har fået at vide at barnet skal undersøges for om det har samme blodtype som mig, for hvis det har positiv ligesom faren, kan det have betydning?

nogen siger der skal tages en prøve af barnets blod, og andre siger jeg skal have en sprøjte? jeg fik nemlig at vide jeg jeg kan danne antistoffer mod barnets blodtype?

Hjæææælp piger

Jeg er Rhesus negativ, min datter er Rhesus positiv, jeg fik bare en vaccine 2 gange, da der kom nye regler den 1/1-2010 hvilket skabte en masse forvirring ved lægerne.

Men jeg fik en sprøjte omkring uge 30 (mener jeg det var) og en da jeg havde født 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.