Rhesus negativ og min kæreste rhesus positiv? betydning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. februar 2011

Cris

betiinsen skriver:

ja men læste nogle steder herinde at der er en risiko, og at man fra jan. 2010 har valgt at man tjekker barnets blodtype, er det en anden altså positiv, skal jeg have en sprøjte i uge 29, og igen lige efter jeg har født... nogle der ved noget om det?

Ja, dengang jeg boede i Indien og var gravid, fik jeg en sprøjte med antistoffer da jeg var i uge 28?  Jeg kan ikke huske   Og så kom jeg tilbage til DK da jeg var i uge 36 og jeg skulle til lægen. De så mine papir og de sagde, at det gør man ikke i DK, man giver en sprøjte kun efter fødsel. Fint nok, tænkte jeg. Da jeg var gravid anden gang fik jeg sprøjten kun efter fødsel. Nu snakker de alligevel, at det måske er bedre at give en sprøjte også inden fødsel...   

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2011

tinasmor

Hej piger..

Har lige set at min læge aldrig har taget en blodprøve for at tjekke min blodtype, og jeg har rhesus A negativ. ( synes det er lidt dårligt, da han bare ikke har udfyldt det i min journal, og er i uge 26?)

Men Min kæreste har rhesus positiv ( et eller andet) og har fået at vide at barnet skal undersøges for om det har samme blodtype som mig, for hvis det har positiv ligesom faren, kan det have betydning?

nogen siger der skal tages en prøve af barnets blod, og andre siger jeg skal have en sprøjte? jeg fik nemlig at vide jeg jeg kan danne antistoffer mod barnets blodtype?

Hjæææælp piger

Hej, jeg vil bare sige, at jeg var til samtale hos en læge forleden på hospitalet i forbindelse med noget helt andet. Men jeg spurgte ind til det med resus negativ og kæresten var positiv. Han sagde, at ja det spillede en rolle fordi det så forhøjer risikoen for at barnet så er positiv.

Jeg skriver bare dette fordi jeg i mit tidligere svar skrev, at jeg ikke troede det havde en betydning, så tænkte at jeg hellere lige måtte korrigere mig selv efter at have snakket med lægen.

Anmeld

16. februar 2011

JustMe

Cris skriver:

Der sker ikke noget, begge mine børn (og min mand) er blevet R+ og jeg er R- 

http://altomboern.dk/artikel/antistoffer-og-immunisering-i-graviditeten

Det er da særdeles vigtigt!

Hvis moderen er Rhesus negativ og barnet Rhesus positiv, kan moderen risikere at danne antistoffer mod barnets blod; hvilket kan resultere i, at disse antistoffer transporteres over til fostret, hvor det begynder at nedbryde fostrets blodlegemer.

TS: Ifølge den nye ordning (så vidt jeg har både fået at vide og læst) har man tilføjet en injektion omkring uge 28 udover den efter fødslen, da moderen kan risikere at danne antistoffer allerede inden fødslen. Jeg er selv rhesus negativ og bad om blodprøven ved 24-ugers undersøgelsen. Derefter fik jeg et brev en uge efter, hvor jeg er blevet indkaldt til første injektion i uge 28.

Kontakt evt. svangregangen på dit fødested og snak med dem...det er ikke alle læger, der er lige skarpe på det punkt

Anmeld

18. februar 2011

Cris

JustMe skriver:

Det er da særdeles vigtigt!

Hvis moderen er Rhesus negativ og barnet Rhesus positiv, kan moderen risikere at danne antistoffer mod barnets blod; hvilket kan resultere i, at disse antistoffer transporteres over til fostret, hvor det begynder at nedbryde fostrets blodlegemer.

TS: Ifølge den nye ordning (så vidt jeg har både fået at vide og læst) har man tilføjet en injektion omkring uge 28 udover den efter fødslen, da moderen kan risikere at danne antistoffer allerede inden fødslen. Jeg er selv rhesus negativ og bad om blodprøven ved 24-ugers undersøgelsen. Derefter fik jeg et brev en uge efter, hvor jeg er blevet indkaldt til første injektion i uge 28.

Kontakt evt. svangregangen på dit fødested og snak med dem...det er ikke alle læger, der er lige skarpe på det punkt

Self. er det vigtigt. Jeg mener, at der ikke sker noget i dag i vores verden, der er styr på det med de der antistoffer. Noget andet er i de fattige lande, hvor folk ikke har adgang til lægen. Men det har vi og der sker ikke noget. Man skal ikke dramatiserer så meget, synes jeg

Anmeld

18. februar 2011

JustMe

Cris skriver:

Self. er det vigtigt. Jeg mener, at der ikke sker noget i dag i vores verden, der er styr på det med de der antistoffer. Noget andet er i de fattige lande, hvor folk ikke har adgang til lægen. Men det har vi og der sker ikke noget. Man skal ikke dramatiserer så meget, synes jeg

Ah, på det punkt er vi nok enige så. Hvis man får injektionen, er der intet at være bekymret for, men hvis lægen har glemt det, synes jeg bestemt, det bør pointeres

Anmeld

18. februar 2011

Svenne

Jeg er også rhesus negativ. 
Efter fødslen viste det sig, at min søn er rhesus positiv - og derfor fik jeg en indsprøjtning mod antistoffer, så det ikke bliver farligt for det næste barn, jeg skal have.
Det kan ikke "skade" det første barn. 

Anmeld

18. februar 2011

tinasmor

Cris skriver:

Men det KAN vel være farligt. Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker. Men hende fra det der tvilliner på tv2, var det ikke pga det hun mistede sin første søn. (Ved selvfølgelig ikke med sikkerhed, da de ikke har sagt det direkte, men mange af symptomerne er de samme)

Jeg har ikke hørt noget om, at man skal have en sprøjte i uge 28 (kun at man skal have en blodprøve i uge 24-25)

Anmeld

18. februar 2011

Frejsmor

tinasmor skriver:

Men det KAN vel være farligt. Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker. Men hende fra det der tvilliner på tv2, var det ikke pga det hun mistede sin første søn. (Ved selvfølgelig ikke med sikkerhed, da de ikke har sagt det direkte, men mange af symptomerne er de samme)

Jeg har ikke hørt noget om, at man skal have en sprøjte i uge 28 (kun at man skal have en blodprøve i uge 24-25)

Nej det var ikke pga. hendes blodtype.. Er rimelig sikker på det er hendes blodpladetype der var årsagen til problemerne med de små, det er to forskellige ting..

Blodpladerne i blodet er en rigtig vigtig faktor i forhold til at kunne få blodet til at størkne, og hvis der er noget i vejen med blodpladerne, kan det enten gøre så man får en form for blødersygdom så man altså har let ved at forbløde fordi blodet ikke kan størkne, eller man kan få dannet blodpropper med de konsekvenser sådanne kan have fordi blodet størkner for meget..

Men ja derfor er det nu stadig vigtigt at få rhesus-injektionen hvis man bærer/har født et barn der er rhesus positiv, for ellers risikerer man at danne antisoffer mod et evt. nr. 2 barn med rhesus positiv blodtype...

Anmeld

18. februar 2011

betiinsen

1000 tak for alle jeres svar, sygehuset sagde det var vigtigt, og jeg har fået taget blodprøve nu, og får svar på fredag om hun har reshus negativ eller positiv.. og hvis hun har positiv skal jeg have en sprøjte på fredag ( er i uge 28) da jeg har reshus negativ. skal have en sprøjte mere når jeg lige har født

Anmeld

18. februar 2011

Cris

JustMe skriver:

Ah, på det punkt er vi nok enige så. Hvis man får injektionen, er der intet at være bekymret for, men hvis lægen har glemt det, synes jeg bestemt, det bør pointeres

De glemmer det slet ikke, det er noget af det første som JM læser og de har fuldstandig styr på. Jeg har kun hørt om en tilfald i Italien... aldrig herhjemme. Ellers så er det bare at spørge, om hvad proceduren er, og så kan man bare følge med. Mere er det ikke, jeg synes bare, at folk har tendens til at dramatisere situationen mere end den egenlig er. Jeg mener ikke, at det er farligt, jeg mener, at det er ikke farligt i de normale rutiner i dag, både personale og graviden kender situationen og jeg kan ikke se en grund, at det bliver glemt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.