Rhesus negativ og min kæreste rhesus positiv? betydning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.341 visninger
26 svar
0 synes godt om
10. februar 2011

betiinsen

Hej piger..

Har lige set at min læge aldrig har taget en blodprøve for at tjekke min blodtype, og jeg har rhesus A negativ. ( synes det er lidt dårligt, da han bare ikke har udfyldt det i min journal, og er i uge 26?)

Men Min kæreste har rhesus positiv ( et eller andet) og har fået at vide at barnet skal undersøges for om det har samme blodtype som mig, for hvis det har positiv ligesom faren, kan det have betydning?

nogen siger der skal tages en prøve af barnets blod, og andre siger jeg skal have en sprøjte? jeg fik nemlig at vide jeg jeg kan danne antistoffer mod barnets blodtype?

Hjæææælp piger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2011

Cris

Der sker ikke noget, begge mine børn (og min mand) er blevet R+ og jeg er R- 

http://altomboern.dk/artikel/antistoffer-og-immunisering-i-graviditeten

Anmeld

10. februar 2011

henh01

Hvis du venter et rhesus positivt barn får du en indsprøjtning der sikre at du ikke danner antistoffer overfor barnet. Denne indsprøjtning er man som noget nyt begyndt at give under graviditeten. (Man kan gennem din blodprøve se hvilken blodtype dit barn har) Når du har født får du endnu en indsprøjtning.

For 6 år siden da jeg ventede min datter fik man bare en indsprøjtning når man har født, men det er lavet om nu.

Førhen kunne rhesus negative kun få 1-2 velskabte børn fordi man dannede disse antistoffer, derfor er det ret vigtigt at man får denne indsprøjtning.

Anmeld

10. februar 2011

fønix

det eneste er at du skal have en sprøjte efter fødselsen hvis dit barn er R postiv netop for at du ikke danner antistoffer
du skal i hvertfald ikke være nervøs for noget

Anmeld

10. februar 2011

betiinsen

ja men læste nogle steder herinde at der er en risiko, og at man fra jan. 2010 har valgt at man tjekker barnets blodtype, er det en anden altså positiv, skal jeg have en sprøjte i uge 29, og igen lige efter jeg har født... nogle der ved noget om det?

Anmeld

10. februar 2011

henh01

betiinsen skriver:

ja men læste nogle steder herinde at der er en risiko, og at man fra jan. 2010 har valgt at man tjekker barnets blodtype, er det en anden altså positiv, skal jeg have en sprøjte i uge 29, og igen lige efter jeg har født... nogle der ved noget om det?

Det er helt rigtigt. Det fik jeg også da jeg ventede min søn.

Anmeld

10. februar 2011

betiinsen

Okay det tror jeg ikke min læge aner noget om, ringer til ham imorgen så

Min læge er ret ny og jeg er den første gravid han har, men har det ikke så godt med han ikke engang har tjekket min blodtype nu, og det viste sig også han ikke havde fået sendt min journal til skejby, hvor jeg skal føde pga. mit hjerte endnu, og er jo snart i uge 27. De blev ret chokeret på skejby skygehus da jeg ringede..

Anmeld

10. februar 2011

AnneBJ

Proceduren er altså stadig meget forskellig, afhængig af hvor i landet du bor

Jeg er O rhesus negativ og skal have taget blodprøver "sidst i graviditeten" (egentlig ved 3. lægebesøg, men det er kun for ikke at skulle rende flere gange dernede)

Den blodprøve bruger de til at se om jeg har dannet antistoffer allerede, mod et evt. rhesus positivt barn.

Uanset hvad, bliver der taget en prøve fra barnets navlesnor så snart han er født. Er han rhesus positiv, skal jeg (og måske han??) have en indsprøjtning senest 72 timer efter fødslen.

Ved at nogle er uenige med mig, men jeg er helt 100% sikker på, at det er proceduren for mig Jeg har nemlig spurgt min JDM for ikke ret længe siden, og hun forklarede at hvis man blev gravid mens "gammel ordning" var i kraft, så var det den man hører under. Altså har det ingen betydning for mig, at der er sket ændringer 1. januar.. 

Men ja, ring da og spørg lægen!

Anmeld

11. februar 2011

tinasmor

Er res. negativ. Skal til lægen i uge 25 og have taget blodprøve. (2. barn) Tror ikke det gør en forskel med farens blodtype, men er ikke sikker.

Anmeld

11. februar 2011

DianaMalou

da jeg ventede min datter 2009 fik jeg ingen sprøjte.. jeg er R- men de tjekkede heller ikke min datters blod så jeg ved ikke om hun er R-

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.