tilbagebetaling af su-lån ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. februar 2011

roenlund

112233 skriver:

Jo der ryger jo rente på.. men som sagt i juni 2001 var min gæld på 70000 og her 10 år efter er den på 84000kr som jeg skal betale tilbage. Det er 14000kr i renter.. derfor forstår jeg ikke rigtig dine tal...

Har ikke haft råd til at betale før nu...

hvad gør man for at få lov til at rye det... og er der nogle krav for at man kan få lov???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2011

Noneother

112233 skriver:

Du kan bare ringe ind og sige du vil have det rykket.. eller gøre det selv under SU-lån's hjemmeside...

Snedigt altså.. På de papirer jeg fik stod der bare det der med et år, så jeg tænkte at det måtte jeg jo bare rette mig efter

Anmeld

9. februar 2011

Hansen97

roenlund skriver:

hvad gør man for at få lov til at rye det... og er der nogle krav for at man kan få lov???

Nej ingen regler ingen krav. Det eneste krav der er, er vist at du skal påbegynde betalingen allersenest 10 år før det SKAL være betalt tilbage... Den månedelig ydelse bliver jo bare højere når du ikke har så mange år at betale tilbage på...

Anmeld

9. februar 2011

Ann.

Noneother skriver:

Nej nej.. Du kan til HVER en tid betale hele eller noget af lånet tilbage. Det kan du med alle lån.

Du skal bare senest begynde at afdrage et år efter endt uddannelse.

Jeg skal først 2 år efter jeg er blevet færdig 

Og jeg har ikke en speciel aftale med dem 

Anmeld

9. februar 2011

Hansen97

112233 skriver:

Nej ingen regler ingen krav. Det eneste krav der er, er vist at du skal påbegynde betalingen allersenest 10 år før det SKAL være betalt tilbage... Den månedelig ydelse bliver jo bare højere når du ikke har så mange år at betale tilbage på...

Sludder... 10 år EFTER uddannelsen er færdig... sorry...

Anmeld

9. februar 2011

samantha1986

Jeg får også su lån, og jeg har faktisk den aftale i banken at det skal bruges til at betale mit bank lån da su lån er til en meget billigere rente.

Så lad endelig være med at tage et lån i banken for at få su lån væk.

Anmeld

9. februar 2011

Pige2009

Eva. skriver:

Altså, jeg troede man skulle betale tilbage året efter man stoppe udd. Jeg er færdig til juni og skal i gang i jan. 2012....du skal vel bare lave en aftale med su om hvor meget du skal betale om md. der er vidst et min. beløb men du kan jo sætte det så højt du vil.

Jeg kommer ud med et lån på 150.000kr, men det er jo det og meget mere værd at have en udd....tænk, jeg snart har en udd...det er sgu vildt,...

Jeg er ret sikker på, at man som du også skriver skal starte afbetaling året efter man har fået uddannelsen.

Til TS: Jeg tror det er noget dyrere at få lån i banken, da renten på SU-lån ofte er lav. Fordelen er så, at man kan afdrage banklånet med det samme, hvis man f.eks. kommer til penge. Hvorimod man skal afdrage fast på SU-lånet

Anmeld

9. februar 2011

Hansen97

Jeg er ret sikker på, at man som du også skriver skal starte afbetaling året efter man har fået uddannelsen.

Til TS: Jeg tror det er noget dyrere at få lån i banken, da renten på SU-lån ofte er lav. Fordelen er så, at man kan afdrage banklånet med det samme, hvis man f.eks. kommer til penge. Hvorimod man skal afdrage fast på SU-lånet

Man kan godt skubbe det, men udgangspunktet er 1 år efter uddannelsen er færdig..

Du skal først betale dit lån tilbage, når du er færdig med din uddannelse. Tilbagebetalingen begynder 1. januar et år efter udgangen af det år, hvor din uddannelse slutter. Hvis din uddannelse for eksempel slutter den 30. juni 2010, skal du begynde at betale lånet tilbage den 1. januar 2012. Du får automatisk besked, når det er tid til at betale lån tilbage.   

Anmeld

9. februar 2011

Pige2009

112233 skriver:

Man kan godt skubbe det, men udgangspunktet er 1 år efter uddannelsen er færdig..

Du skal først betale dit lån tilbage, når du er færdig med din uddannelse. Tilbagebetalingen begynder 1. januar et år efter udgangen af det år, hvor din uddannelse slutter. Hvis din uddannelse for eksempel slutter den 30. juni 2010, skal du begynde at betale lånet tilbage den 1. januar 2012. Du får automatisk besked, når det er tid til at betale lån tilbage.  

Jeps. Men er man ikke tvunget til at indfri lånet af fastlåste rater og man kan ikke indfri hele ydelsen af en omgang?

Anmeld

9. februar 2011

Troldmanden

Baagøe skriver:

Jeps. Men er man ikke tvunget til at indfri lånet af fastlåste rater og man kan ikke indfri hele ydelsen af en omgang?

Stavnsbinding er afskaffet for mange år siden - så selvfølgelig kan du både afbetale på lånet før du er færdig med uddannelsen.

OG du kan til enhver tid indfri hele lånet - lånet overgår til Økonomistyrelsen når det er blevet udbetalt og de administere dette.

Link til SU - Tilbagebetaling

/Per

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.