Tro mig det er et hyggeligt og skønt job, men til tider også et hårdt job..
Som Pia også skriver er der meget stor forskel fra kommune til kommune men jeg kan da også fortælle lidt om hvordan det er her hos mig i Haderslev kommune...
Her bliver man ansat med en kontrakt der hedder 4 børn (dog godkendt til det 5 gæstebarn) Gæstebørn får man hvis en kollega holder ferie, fridage, kursus eller under sygdom.
Man behøver ikke at have et seperart rum til børnene, men et godkendt hjem - nogen vælger dog at lave et værelse til børnene... Jeg har et værelse til børnene men vi bruger faktisk hele mit hjem på nær kontor, lille gang og mine drenges værelser...
Man er ansat 48 timer om ugen (ind imellem lidt mere under ferier eller sydom - gæstebørn)
Man har en fast arbejdstid, dette er en tid du sammen med forældrene bliver enige om... Dvs. er der behov for at åbne tidligt så bliver der rykket rundt med ens tider... Så finder vi de tider der er bedst for den gruppe man har på det tidspunkt... Så her er det faktisk det 1 barns tider vi skal få de næste børns tider til at passe med... Det er sjældent at man skal rykke rundt...
For mit vedkommende åbner jeg fra
6.15-16.00 mandag, tirsdag og onsdag
6.15-16.15 - torsdag
6.15-15.00 - fredag
Så det er nogle lange arbejdsdage, men plusset er jo at man er I sit eget hjem og man i sin middags stund kan nå lidt ting, så som at få sat en maskine tøj over eller tømme opvaskemaskinen m.m...
Alder på børnene vælger man ikke selv, det er fra ca. 5 mdr og op til 2år og 11mdr. ... De får tilbudt børnehaveplads og man kan sige nej tak til barnet bliver 3år og så skal de tage den de får tilbudt...
Dagen hos mig ser således ud
Åbner klokken 6.15
Morgenmad til klokken ca 7.00
frugt/brød klokken ca. 9-9.30
Ud og gå tur eller på anden måde ud og lege/ aktiviteter
Spise frokost klokken ca.11.00
sove klokken ca.12.00
spise frugt/brød klokken ca. 14.30
så hygger vi (synger, læser og leger) om eftermiddagen
(lukke børnene får gerne en bolle eller en banan inden de går hjem)
Dette er bare kort fortalt...
Hver 2. tirsdag og hver 2. fredag er vi legestue, her er vi sammen alle dagplejerne i vores gruppe.... Pt er vi 4 dagplejere i vores gruppe til den 1. er vi 5 og vi er 9 dagplejere i vores distrikt...
Jeg arbejder med læreplaner...
- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Naturen og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier
Se evt. min hjemmeside under dagplejen læreplaner
www.twinboys.dkKnuzer fra Majbritt som holder af alle mine dejlige guldklumper(L)(L)