At være dagplejemor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.588 visninger
24 svar
0 synes godt om
25. september 2008

Miamaja

Har godt lagt mærke til at mange herinde fra er dagplejemødre, og er lidt nysgerrig efter at vide hvordan arbejdstiden er man- fre. om den er fastlagt af kommunen eller hvad. Og om man selv kan bestemme hvor mange børn man vil modtage og alder af børnene?

Skal man egentlig have et seperat værelse der er indrettet til legestue eller hvordan gør I...

venter spændt på svar. har altid syntes at det lød som et hyggeligt job.

(H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2008

Honningblomst

Miamaja skriver:

Har godt lagt mærke til at mange herinde fra er dagplejemødre, og er lidt nysgerrig efter at vide hvordan arbejdstiden er man- fre. om den er fastlagt af kommunen eller hvad. Og om man selv kan bestemme hvor mange børn man vil modtage og alder af børnene?

Skal man egentlig have et seperat værelse der er indrettet til legestue eller hvordan gør I...

(H)

Ja. mon de keder sig....;)

Anmeld

25. september 2008

Miamaja

Eva skriver:

Miamaja skriver:

(H)

Ja. mon de keder sig....;)

haha også det:D

Anmeld

25. september 2008

Pia.

Hej Miamaja,

Jamen det er et hyggeligt og skønt job, men til tider også et hårdt job..

Altså jeg skal ikke kunne sige hvor stor forskel der er fra kommune til kommune men jeg kan da fortælle lidt om hvordan det er her,,,

Her bliver man ansat med en kontrakt der hedder 4 børn (dog godkendt til det 5 gæstebarn) Gæstebørn får man hvis en kollega holder ferie, fridage eller under sygdom.

Man behøver ikke at have et seperart rum til børnene, men et godkendt hjem :) - nogen vælger dog at lave et værelse til børnene, her bruger jeg en del af mit hjem (min stue og mit køkken primært)

Man er ansat 48 timer om ugen (ind imellem lidt mere under ferier eller sydom - gæstebørn)
Man har en fast arbejdstid, dette er en tid du sammen med kommunen bliver enige om - når de søger en dagplejer er det sikkert i et bestemt tidsrum de mangler...
For mit vedkommende åbner jeg fra
7-17 mandag, tirsdag og onsdag
7-16.15 - torsdag
7-15.45 - fredag

Så det er nogle lange arbejdsdage, men plusset er jo at man er I sit eget hjem og man i sin middags stund kan nå lidt ting, så som at få sat en maskine tøj over eller tømme opvaskemaskinen m.m...

Alder på børnene vælger man ikke selv, det er fra ca. 5 mdr og op til omkring 1 år de starter her.

Dagen hos mig ser således ud

Åbner klokken 7.00
Morgenmad til klokken ca 8.00
frugt/brød klokken ca. 9-9.30
Ud og gå tur eller på anden måde ud og lege (har 4 små på 1 år så det er mest gåture for tiden)
Spise frokost klokken ca.11.00
sove klokken ca.12.00
spise frugt/brød klokken ca. 14.30
så hygger vi (synger, læser og leger) om eftermiddagen
(lukke børnene får gerne en bolle eller en banan inden de går hjem)

Dette er bare kort fortalt...

Hver onsdag er vi i heldags legestue, det vil sige at børnene bliver afleveret og hentet nede i legestuen, her er vi sammen alle dagplejerne i vores gruppe.

Knus Pia, som er rigtig glad for sit job som dagplejer, men som alle andre jobs syntes det er hårdt til tider... - men nyder virkelig at være der for de små pus og forsøger at gøre mit bedste til at give dem en rolig og tryk dag, jeg har I hvert fald 4 dejlige rolige børn, og man kommer til at elske de små pus.... (L)

Anmeld

25. september 2008

Miamaja

Ja, det lyder godt nok hårdt alligevel selvom man er hjemme - det er jo en lang dag at skulle aktivere så mange børn. så hatten af, for jer ;)jeg troede det var 3 børn man havde som dagplejemor men det er nok år tilbage.

Anmeld

25. september 2008

Pia.

Miamaja skriver:

Ja, det lyder godt nok hårdt alligevel selvom man er hjemme - det er jo en lang dag at skulle aktivere så mange børn. så hatten af, for jer ;)jeg troede det var 3 børn man havde som dagplejemor men det er nok år tilbage.

Ja for nogle år siden var der både 3 og 4 børns kontrakt...

Nogen dage er der drøn på andre dage er stille og rolige... ind imellem er der jo også et barn eller to der har en fridag, så er der mulighed for at lave lidt andet... :o)

Knus Pia, som har 5 børn fortiden, men to der holder fridag i morgen...

Anmeld

25. september 2008

twinboys

Tro mig det er et hyggeligt og skønt job, men til tider også et hårdt job..

Som Pia også skriver er der meget stor forskel fra kommune til kommune men jeg kan da også fortælle lidt om hvordan det er her hos mig i Haderslev kommune...

Her bliver man ansat med en kontrakt der hedder 4 børn (dog godkendt til det 5 gæstebarn) Gæstebørn får man hvis en kollega holder ferie, fridage, kursus eller under sygdom.

Man behøver ikke at have et seperart rum til børnene, men et godkendt hjem - nogen vælger dog at lave et værelse til børnene... Jeg har et værelse til børnene men vi bruger faktisk hele mit hjem på nær kontor, lille gang og mine drenges værelser...

Man er ansat 48 timer om ugen (ind imellem lidt mere under ferier eller sydom - gæstebørn)
Man har en fast arbejdstid, dette er en tid du sammen med forældrene bliver enige om... Dvs. er der behov for at åbne tidligt så bliver der rykket rundt med ens tider... Så finder vi de tider der er bedst for den gruppe man har på det tidspunkt... Så her er det faktisk det 1 barns tider vi skal få de næste børns tider til at passe med... Det er sjældent at man skal rykke rundt...

For mit vedkommende åbner jeg fra
6.15-16.00 mandag, tirsdag og onsdag
6.15-16.15 - torsdag
6.15-15.00 - fredag

Så det er nogle lange arbejdsdage, men plusset er jo at man er I sit eget hjem og man i sin middags stund kan nå lidt ting, så som at få sat en maskine tøj over eller tømme opvaskemaskinen m.m...

Alder på børnene vælger man ikke selv, det er fra ca. 5 mdr og op til 2år og 11mdr. ... De får tilbudt børnehaveplads og man kan sige nej tak til barnet bliver 3år og så skal de tage den de får tilbudt...

Dagen hos mig ser således ud

Åbner klokken 6.15
Morgenmad til klokken ca 7.00
frugt/brød klokken ca. 9-9.30
Ud og gå tur eller på anden måde ud og lege/ aktiviteter
Spise frokost klokken ca.11.00
sove klokken ca.12.00
spise frugt/brød klokken ca. 14.30
så hygger vi (synger, læser og leger) om eftermiddagen
(lukke børnene får gerne en bolle eller en banan inden de går hjem)

Dette er bare kort fortalt...

Hver 2. tirsdag og hver 2. fredag er vi legestue, her er vi sammen alle dagplejerne i vores gruppe.... Pt er vi 4 dagplejere i vores gruppe til den 1. er vi 5 og vi er 9 dagplejere i vores distrikt...

Jeg arbejder med læreplaner...

- Barnets alsidige personlige udvikling
- Sociale kompetencer
- Sprog
- Krop og bevægelse
- Naturen og naturfænomener
- Kulturelle udtryksformer og værdier

Se evt. min hjemmeside under dagplejen læreplaner

www.twinboys.dk

Knuzer fra Majbritt som holder af alle mine dejlige guldklumper(L)(L)

Anmeld

25. september 2008

Miamaja

[citat][f][småt]PiaR skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Miamaja skriver:[/småt][/f] Ja, det lyder godt nok hårdt alligevel selvom man er hjemme - det er jo en lang dag at skulle aktivere så mange børn. så hatten af, for jer ;)jeg troede det var 3 børn man havde som dagplejemor men det er nok år tilbage.[/citat] Ja for nogle år siden var der både 3 og 4 børns kontrakt... Nogen dage er der drøn på andre dage er stille og rolige... ind imellem er der jo også et barn eller to der har en fridag, så er der mulighed for at lave lidt andet... :o) Knus Pia, som har 5 børn fortiden, men to der holder fridag i morgen...[/citat] gudskelov for det:)) du må trænge til en pause nu og da. Synes faktisk det er lige lidt for meget af kommunerne presser dagplejere med op til 5 børn. jeg kan slet ikke forestille mig at gå tur alene med 5 børn under 3 år:'( så skal man da være noget af en super woman for at holde styr på dem alle sammen:))

Anmeld

25. september 2008

Honningblomst

[citat][f][småt]Miamaja skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]PiaR skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Miamaja skriver:[/småt][/f] Ja, det lyder godt nok hårdt alligevel selvom man er hjemme - det er jo en lang dag at skulle aktivere så mange børn. så hatten af, for jer ;)jeg troede det var 3 børn man havde som dagplejemor men det er nok år tilbage.[/citat] Ja for nogle år siden var der både 3 og 4 børns kontrakt... Nogen dage er der drøn på andre dage er stille og rolige... ind imellem er der jo også et barn eller to der har en fridag, så er der mulighed for at lave lidt andet... :o) Knus Pia, som har 5 børn fortiden, men to der holder fridag i morgen...[/citat] gudskelov for det:)) du må trænge til en pause nu og da. Synes faktisk det er lige lidt for meget af kommunerne presser dagplejere med op til 5 børn. jeg kan slet ikke forestille mig at gå tur alene med 5 børn under 3 år:'( så skal man da være noget af en super woman for at holde styr på dem alle sammen:))[/citat] Det er MANGE gange nemmere at passe andres børn end egne børn...sådan er det bare og heldigvis, ellers var der nok ikke mange der gad arbejde med børn

Anmeld

25. september 2008

Pia.

[citat][f][småt]Miamaja skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]PiaR skriver:[/småt][/f] [citat][f][småt]Miamaja skriver:[/småt][/f] Ja, det lyder godt nok hårdt alligevel selvom man er hjemme - det er jo en lang dag at skulle aktivere så mange børn. så hatten af, for jer ;)jeg troede det var 3 børn man havde som dagplejemor men det er nok år tilbage.[/citat] Ja for nogle år siden var der både 3 og 4 børns kontrakt... Nogen dage er der drøn på andre dage er stille og rolige... ind imellem er der jo også et barn eller to der har en fridag, så er der mulighed for at lave lidt andet... :o) Knus Pia, som har 5 børn fortiden, men to der holder fridag i morgen...[/citat] gudskelov for det:)) du må trænge til en pause nu og da. Synes faktisk det er lige lidt for meget af kommunerne presser dagplejere med op til 5 børn. jeg kan slet ikke forestille mig at gå tur alene med 5 børn under 3 år:'( så skal man da være noget af en super woman for at holde styr på dem alle sammen:))[/citat] Jeg har altid 3-4 børn i vognen, vi er jo udstyret med en dejlig stor tvillinge vogn som gør at vi kan komme lidt omkring... :) Ja der er lidt at se til og man nyder også de dage hvor der ikke er 5 børn *S*

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.