Hun er en renlig ble-bruger... :-/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.741 visninger
28 svar
0 synes godt om
6. februar 2011

JustAnotherName

Jeg er lidt frustreret.
Mit indlæg bliver langt, men det er en lang historie som er gjort kort....

Vores ældste datter er 3 år og 4 måneder gammel.
Hun har nu i et par måneder kunnet gå uden ble, og uden at have uheld.

Problemet er så bare, at NÅR hun så skal tisse, eller lave stort, så ber hun om at få en ble på, og "ordner det" så i den.

Hun kommer DAGLIGT på wc og på potten. Men det giver sjældent (næsten aldrig) gevinst.
Og hun er et stædigt bæst. Så hun kan holde sig i timevis, hvilket resulterer i, at hun nogle gange GENNEMVÆDER bleen, når hun så langt om længe får én på, og hun endelig giver slip.

Hun er ked af wc, og heller ikke specielt imponeret over potten. Men hun gør det dog, når vi kræver at hun skal. Og det gør vi hver eneste dag. Men som sagt, så "giver hun ikke slip", når hun bruger wc eller potte. Hun holder sig, og giver først slip, når hun får nat-bleen på ......Hun VED jo nok, at den kommer. Jeg tror såmænd at hun har luret det og er snu nok.
Men det dur jo bare ikke. Det er ikke sundt for hendes lille blære, at den skal holde på alt det tis i så mange timer. Og man ved jo selv hvor ukoncentreret man kan blive af at være meget tissetrængende.

Det er jo rigtig FLOT at hun aldrig har uheld og tisser i bukserne.
Og dét samlet med at hun ikke kun fortæller NÅR hun tisser, men også siger til INDEN hun skal, dét fortæller mig også, at hun jo dybest set ER renlig, men baaaare lige mangler at kunne give slip på toilettet fremfor i bleen.

Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal/bør gøre, for på den ene side, så haster det jo heller ikke - og jeg tror næsten mest at det giver bagslag, hvis vi presser for hårdt på, for at få hende gjort helt renlig. Vi må jo bare tage det i henes tempo, og vente på at HUN er klar til det.
Samtidig så syntes jeg også at hun virker så klar, og har en alder til det, så det måske er det sidste skub hun mangler fra os, at vi beslutter, at det er SLUT med ble fra nu af! - At man må tisse på potten eller i bukserne!! ....Men det virker også bare så kontant og hårdt, syntes jeg. Og jeg vil nødigt gøre hende ulykkelig, eller at hun ender med at føle nederlag eller føle sig forkert, fordi hun stadig kun kan slappe af og være tryg ved, at komme af med det i bleen.

WHAT TO DO ???
Skal man presse lidt på, eller bare følge hendes tempo og vente på, at det kommer af sig selv?

Mærkeligt, for jeg forsøger at tænke, at det ikke er af så stor betydning, og ingenting betyder eller gør. Men alligevel, så er det noget, som vi har afprøvet, snakket og vendt en del herhjemme. Hun er stædig og kan holde sig i timevis. Vi er frustrerede, da både vi selv og omgivelserne tænkte "nu er hun klar!", men så trækker alt det her med at blive renlig bare ud i langdrag. Det har varet længe nu efterhånden, og vi er lige vidt.

Jeg ved ikke HVAD jeg skal gøre?
Eller OM jeg overhovedet skal gøre noget?

Er der nogle af Jer andre, der har stået i lignende renligheds-situation?
Hvor længe tog det?
Hvordan greb I det an?

Jeg vil bare gerne høre andre med erfaringer fortælle, hvad der skulle til, og om I som forældre skulle gøre en indsats, eller bare vente indtil det kom af sig selv?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. februar 2011

TbCp

Ja du ved jo at vi også "kæmper" med at blive ble-fri, så jeg har desværre ingen gode råd.

Men hiver den lige op for dig.

Anmeld

7. februar 2011

Mette.

Hej,

Jeg har endnu ikke nogen personlig erfaring, da min datter kun er godt 9 måneder. Jeg kom dog til at drøfte det med min SP den anden dag i en anden sammenhæng.

hun sagde at mange børn kunne være bange / utrygge ved potten og toilettet og derfor skulle man prøve at gøre det til noget naturligt og måske i forbindelse med noget de er fortrolige med. Hun sagde at nogen måske vil sige det er forkert, men efter hendes overbevisning kunne man evt. starte med at man kommer på potten når der er tv, så hun på den måde kender tv'et og dermed bliver tryg ved potten fordi hun må se yndlings program mens.

Jeg aner ikke om det er en dum metode og om det er ukorrekt, for jeg har jo ikke selv stået der, men måske det var værd at prøve?! også stille trappe ned for tv'et når hun er tryg. Jeg håber det lykkedes for jer, for hun lyder da bestemt klar til at kunne undvære bleen helt.

Anmeld

7. februar 2011

JustAnotherName

Hej,

Jeg har endnu ikke nogen personlig erfaring, da min datter kun er godt 9 måneder. Jeg kom dog til at drøfte det med min SP den anden dag i en anden sammenhæng.

hun sagde at mange børn kunne være bange / utrygge ved potten og toilettet og derfor skulle man prøve at gøre det til noget naturligt og måske i forbindelse med noget de er fortrolige med. Hun sagde at nogen måske vil sige det er forkert, men efter hendes overbevisning kunne man evt. starte med at man kommer på potten når der er tv, så hun på den måde kender tv'et og dermed bliver tryg ved potten fordi hun må se yndlings program mens.

Jeg aner ikke om det er en dum metode og om det er ukorrekt, for jeg har jo ikke selv stået der, men måske det var værd at prøve?! også stille trappe ned for tv'et når hun er tryg. Jeg håber det lykkedes for jer, for hun lyder da bestemt klar til at kunne undvære bleen helt.

Hver aften, når vi har spist og inden hun skal puttes, så får hun lov at sidde i 5-10 minutter på potten i stuen, og se tegnefilm....
Så det er også afprøvet ....Men også uden succes, desværre!

Vi har prøvet både med bøger, dukke som også sad på potte, højtlæsning og med tv, og også helt uden forstyrrelser og leg samtidig. Men ingen af delene gør rigtigt nogen forskel 

Men du skal have mange tak for forslaget
Jeg er bare glad for alle de svar der end må komme.....

Anmeld

7. februar 2011

JustAnotherName

Ja du ved jo at vi også "kæmper" med at blive ble-fri, så jeg har desværre ingen gode råd.

Men hiver den lige op for dig.

Ja, det ved jeg....

På en eller anden underlig måde, så er det lidt rart at vide, at man ikke er alene om at have en 3½-årig, som ikke er renlig endnu.
Ikke at det hjælper Bianca noget, at Liva ikke er renlig. Men du ved, så kan jeg ligesom vende den med dig også, som står lidt i samme situation (selvom vi vist begge er lige vidt i dette).

I Bianca's børnehave er der MANGE 3-4 årige børn, som stadig bruger ble.
Om det så er "normalt" eller skyldes at der ikke gøres en stor nok indsats fra institutionen og forældrenes side, ved jeg ikke.

I Bianca's børnehave mener pædagogen ikke, at vi skal "gøre det til et større problem, end det er", og jeg oplever det egentligt heller ikke som et PROBLEM. Jeg forstår bare ikke, hvorfor hun ikke vil tisse andre steder end i bleen, når nu hun fint mestrer at gå uden INDTIL hun skal tisse/lave stort?!
Og jeg ved ikk om jeg bør gøre noget, eller bare lade det være som det er?!

Det er nok mest DET der frustrerer mig. Så pyt med at hun måske er længe om det ift. mange andre børn, men jeg syntes jo bare at hun VIRKER så klar! Hun vil bare ikke "overgive sig", og give slip andre steder, end i bleen.

Anmeld

7. februar 2011

De3Guldklumper

Det er en super træls situation i står i  Herhjemme har vores datter haft svært ved at komme af med hendes afføring og nu er vi begyndt at give hende ble på og så kommer det faktisk rigtigt fint.. (der ligger dog meget andet historie bag)

Men det jeg kom til at tænke på med jeres pige var - jeg tror ikke det hjælper at i presser hende men måske vender den om.. At i simpelthen stopper med ALT fokus på at bleen skal af, at i siger ex 1 gang i timen at nu er det vist længe siden du har tisset så skal vi ikke lige tage en ble på så du kan få det ordnet - og hvis hun så ikke har tisset eller andet inden for 15-30 min så piller i bleen af hende og sætter hende på toilettet for at "afslutte" ritualet.. Og kommer hun selv og beder om den så giver i hende den på uden så meget som et ord - dog stadig kun i et kort tidsrum..

Vi har gjort det her med min datter.. og det har resulteret i flere "afleveringer" i toilettet uden skrig og skrål.. Lad hende vide at det er okay at få bleen på men at den ikek skal blive på..

Som sagt ligger der en masse bag min egen historie med min datter men dette er resultatet vi er kommet frem til efter 2 års kamp for at få hende til bare at lave - også i bleen - og nu hvor hun er blefri var dette alternativet til at komme helskindet igennem uden for mange "knubs" for det er jo en naturlig ting at skulle af med både det ene og det andet

Håber i finder den rigtige løsning for jer og jeres datter

Anmeld

9. februar 2011

JustAnotherName

Pylle3 skriver:

Det er en super træls situation i står i  Herhjemme har vores datter haft svært ved at komme af med hendes afføring og nu er vi begyndt at give hende ble på og så kommer det faktisk rigtigt fint.. (der ligger dog meget andet historie bag)

Men det jeg kom til at tænke på med jeres pige var - jeg tror ikke det hjælper at i presser hende men måske vender den om.. At i simpelthen stopper med ALT fokus på at bleen skal af, at i siger ex 1 gang i timen at nu er det vist længe siden du har tisset så skal vi ikke lige tage en ble på så du kan få det ordnet - og hvis hun så ikke har tisset eller andet inden for 15-30 min så piller i bleen af hende og sætter hende på toilettet for at "afslutte" ritualet.. Og kommer hun selv og beder om den så giver i hende den på uden så meget som et ord - dog stadig kun i et kort tidsrum..

Vi har gjort det her med min datter.. og det har resulteret i flere "afleveringer" i toilettet uden skrig og skrål.. Lad hende vide at det er okay at få bleen på men at den ikek skal blive på..

Som sagt ligger der en masse bag min egen historie med min datter men dette er resultatet vi er kommet frem til efter 2 års kamp for at få hende til bare at lave - også i bleen - og nu hvor hun er blefri var dette alternativet til at komme helskindet igennem uden for mange "knubs" for det er jo en naturlig ting at skulle af med både det ene og det andet

Håber i finder den rigtige løsning for jer og jeres datter

Mange tak for dit svar 

Jeg "OPPER" lige indlæget igen i håbet om endnu flere brugbare svar....

Anmeld

9. februar 2011

Maja88

altså som kommende pædagog vil jeg sige:

Lad være med at bekymre dig.. og giv  hende ble på noget oftere istedet for at nægte hende den.

i for ingenting ud af at nægte hende den, andet end en ødelagt blære.

og det er ikke fordi hun er snu, hun ikke tisser på toilettet, men for mange børn er det MEGET skræmmende at give slip på toilettet og de skal vist først gøres noget ved i 5 års alderen.

men det er rigtigt i tager hende på potten/toilettet hver dag, men hvis hun er meget ked af dette. så sæt hende derpå med bleen på et stykke tid, indtil hun er tryg ved det..

eller giv hende privatliv på toilettet. dette kan også gave nogle børn.

Håber ikke dette her blev for forvirrende

Anmeld

9. februar 2011

Sjl-msl-Mkl

Sådan er min datter også på halvt tid.. Ca. 1-2 gange om ugen ønsker hun og have ble på noget af dagen og nogen gange også om natten, her er der så bare intet problem med at hun ikke går på wc og/eller potte, for det gør hun..

Jeg synes den er svær, for måske ville jeg nok lade vær med og give hende ble på - det ville simpelthen være min første indskydelse, men hendes blære kan bare ikke tåle det.

Enten kunne I, som der er en der har skrevet, gå der ud hver time. Sige at det er længe siden hun har besøgt wc`et, så nu er det tid. ELLER det helt modsatte, give hende ble på i x antal dage/uger, men stadig gå på wc med hende. Aætså gøre så i ikke har en dyt fokus på at NU SKAL DU SMIDE BLEEN-agtigt.

Ønsker jer alt mulig held og lykke. Det erbare så super svært, for hvad er det rigtige og gøre.

Anmeld

9. februar 2011

Fru Dinesen

Sådan var det også med min søn, han ville kun pølle og tis i bleen og var ellers 100% renlig . Han ville under ingen omstendighedder sidde på toilettet ..... 

Vi talte med min sp om det og hun gav det råd at vi skulle mutivere ham, og hun haved hørt at vingummi bamser var en go løsning.

Så vi haved en lille bøtte med vingummibamser ude på toilettet og lige så snart Marcus enten haved tisset eller pøllet og vasket hænder så fik han en vingummi bamse til hver hånd .... 

Tror der gik 3-4 dage og så spurgte han ikke om at få ble på 

Syndes man ikke ens barn skal ha slik kan man vel også bruge små mønter klistermærker eller hvad der nu ville mutiverre ens barn ..

knusss Linda 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.