Vi har lige været i Tyskland (for at handle) Vi blev stoppet lige på den anden sife af grænsen. Det var min kæreste der kørte, politiet spurgte om han havde drukket og skulle vise kørekort. Og så var vi kørende igen. Han spurgte ikke ind til mig eller skulle se papar på os (Man skal ikke have pas med til de grænser der grænser op til DK)
Jo det skal man altså... man SKAL have pas med!! I hele EU og resten af verden, med undtagelse af de nordiske lande (norge, sverige og finland) . Der er bare ingen paskontrol ved grænsen mere.. kun hvis man bliver stoppet...
Skal jeg have mit pas med, hvis jeg rejser til et andet EU-land?
Ja. Du skal fortsat have pas med, når du rejser i EU.
Personkontrollen ved grænserne er ikke ophævet i Storbritannien, Irland, Cypern, Bulgarien og Rumænien, og her skal der derfor vises pas ved ind- og udrejse af disse lande.
Selvom de øvrige EU-lande ikke kræver, at der vises pas ved ind- og udrejse skal passet medbringes alligevel. Schengen-reglerne ophæver kravet om, at man skal vise pas ved passage af Schengen-landenes indre grænser, men der kan stadigvæk kræves forevisning af gyldig legitimation efter, at man er rejst ind i et Schengen-land. Dette legitimationskrav betyder, at statsborgere i et Schengen-land skal kunne bevise deres statsborgerskab, hvilket for danske statsborgere betyder forevisning af pas.
Du skal derfor alligevel medbringe dit pas på rejser til Schengen-lande, selvom der ikke er paskontrol ved grænsen, i lufthavnen m.m.
På grund af Den Nordiske Pasunion behøver danske statsborgere dog ikke at medbringe pas ved rejse til de øvrige nordiske lande (Sverige og Finland samt ikke-EU-landene Island og Norge). Du skal dog kunne identificere dig, og derfor anbefaler de danske myndigheder, at danske statsborgere medbringer enten kørekort eller pas.
Anmeld