Pas til Tyskland

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. februar 2011

sabrina89

Maja88 skriver:

jo det skal man have...

hvis i bliver stoppet af tysk politi er det ikke smart..

Vi blev stoppet af tysk politi!

www.eu-oplysningen.dk/emner/schengen/lande/

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2011

Maja88

sabrina89 skriver:

så har i bare været heldige... for man skal altid medbringe pas.. i kunne ligeså godt være blevet nægtet indgang samt fået en bøde

Anmeld

4. februar 2011

Maja88

sabrina89 skriver:

hvis du nu læser linket så står der ingen steder at man kan bevæge sig rundt uden pas...

det betyder bare at du som dansk statsborger kan bevæge dit frit til disse lande uden at skulle anskaffe dig et visum

Anmeld

4. februar 2011

Hansen97

Vi har lige været i Tyskland (for at handle) Vi blev stoppet lige på den anden sife af grænsen. Det var min kæreste der kørte, politiet spurgte om han havde drukket og skulle vise kørekort. Og så var vi kørende igen. Han spurgte ikke ind til mig eller skulle se papar på os (Man skal ikke have pas med til de grænser der grænser op til DK)

Jo det skal man altså... man SKAL have pas med!! I hele EU og resten af verden, med undtagelse af de nordiske lande (norge, sverige og finland) . Der er bare ingen paskontrol ved grænsen mere.. kun hvis man bliver stoppet...

Skal jeg have mit pas med, hvis jeg rejser til et andet EU-land?

Ja. Du skal fortsat have pas med, når du rejser i EU.

Personkontrollen ved grænserne er ikke ophævet i Storbritannien, Irland, Cypern, Bulgarien og Rumænien, og her skal der derfor vises pas ved ind- og udrejse af disse lande.

Selvom de øvrige EU-lande ikke kræver, at der vises pas ved ind- og udrejse skal passet medbringes alligevel. Schengen-reglerne ophæver kravet om, at man skal vise pas ved passage af Schengen-landenes indre grænser, men der kan stadigvæk kræves forevisning af gyldig legitimation efter, at man er rejst ind i et Schengen-land. Dette legitimationskrav betyder, at statsborgere i et Schengen-land skal kunne bevise deres statsborgerskab, hvilket for danske statsborgere betyder forevisning af pas.

Du skal derfor alligevel medbringe dit pas på rejser til Schengen-lande, selvom der ikke er paskontrol ved grænsen, i lufthavnen m.m.

På grund af Den Nordiske Pasunion behøver danske statsborgere dog ikke at medbringe pas ved rejse til de øvrige nordiske lande (Sverige og Finland samt ikke-EU-landene Island og Norge). Du skal dog kunne identificere dig, og derfor anbefaler de danske myndigheder, at danske statsborgere medbringer enten kørekort eller pas.

Anmeld

6. februar 2011

Christina.78

Børn skal have deres eget pas uanset alder.

For at få udstedt et pas til dit barn skal indehaverne af forældremyndigheden udfylde en samtykkeerklæring sammen med resten af ansøgningen. Barnet, du søger pas til, skal være til stede ved ansøgningen. Når du søger om pas til dit barn, gælder de samme regler for fx foto som for pas til voksne. Bemærk, at hvis barnet er indskrevet i forældrenes pas før 1. oktober 2004 og stadig er under 15 år, skal det i udgangspunktet ikke have eget pas. Men der er lande, som ikke accepterer, at et barn er indskrevet i forældrenes pas. For eksempel skal dit barn have sit eget pas, hvis I gerne vil rejse ind i Bulgarien eller USA. Er du i tvivl, kan du henvende dig til dit rejsemåls ambassade i Danmark.

For børn og unge er prisen 115 kr. (2011), og gyldighedsperioden er to år for 0-2-årige og fem år for 2-18-årige.

Rigspolitiet om udvalgte landes forhold til børnepas (nyt vindue)

Hvis dit barn under 18 skal ud at rejse, og du som forælder eller værge ikke skal med, kan dit barn risikere at blive nægtet indrejse i nogle lande.

Der findes endnu ikke en liste over, hvilke lande det drejer sig om. Derfor er det en god idé at kontakte ambassaden eller konsulatet for det land, dit barn skal rejse til inden afrejse for at høre hvilke regler, der gælder, når børn og unge under 18 rejser ind i landet uden deres forældre eller værge.

Se denne side: https://www.borger.dk/EMNER/TRANSPORT-OG-REJSER/PAS/Sider/regler-om-pas.aspx

Anmeld

6. februar 2011

Plysbjørnen

Meilby skriver:

Hejsa..

Vi står og skal til Tyskland imorgen, for at handle drikkevarer ind til barnedåben, og mit spørgsmål er nu om man skal have pas for at køre over grænsen? Synes der var noget med at man ikke skal mere..? Christian og jeg har pas, men vi har ikke fået lavet et til Phillip..

Knus

Du skal have et pas med, du skal bare ikke bruge det for at komme over grænsen. Det er for at hvis du bliver stoppet skal du kunne bevise at du er dansk statsborger.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.