Skal off.ansatte selv betale deres pauser??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2011

helora

Oh Charlotte, du tager altid nogle gode debatter op . Jeg er selv offentligt ansat og får betalt min frokostpause. Jeg skal stå til rådighed i den halve time, hvis der opstår noget akut. Det er ikke så tit det sker, men så længe holdningen blandt ledelser er, at vores frokostpause kan afbrydes om nødvendigt, så synes jeg også det er rimeligt at de betaler den.

Nu læste jeg også lidt af debatten på ekstrabladet.dk, og en af debattørerne nåede frem til, at kommunerne ville spare rigtig mange penge, hvis deres ansatte selv betalte deres frokostpause. Det ville jo betyde, at der skulle lægges en halv time til arbejdstiden i den anden ende af arbejdsdagen, hvis vi skulle nå op på en 37 timers arbejdsuge. Og så har jeg svært ved at se, hvordan det skulle blive den store besparelse de taler om. Selvfølgelig ville det betyde, at man på sigt ville kunne skære nogle stillinger væk, fordi vi ville få lavet en lille smule mere i den sidste halve time, men...

Så jeg forestiller mig, at det bare handler om, at der er nogle, der har lidt ondt i r.... over, at nogle får betalte frokostpauser når de ikke selv gør 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2011

helora

Er pæd. så stemmer da for betalte pauser, ´hvor man så selvfølgelig står til rådighed og ikke må forlade institutionen

- det samme til plejepersonale!

Men kan da ikke se meningen med at folk der fx sidder på kontor skal have betalt deres...

Jeg arbejder på kontor i kommunen, men skal da også stå til rådighed i min frokostpause. Det sker ikke sjældent, at jeg bliver afbrudt flere gange i min frokost, fordi jeg skal tage mig af en hastesag. Hvis jeg da har tid til at holde pause i en hel halv time. Så kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle have ligeså meget ret til betalt frokostpause...

Anmeld

29. januar 2011

LinLin

Jeg arbejder på kontor i kommunen, men skal da også stå til rådighed i min frokostpause. Det sker ikke sjældent, at jeg bliver afbrudt flere gange i min frokost, fordi jeg skal tage mig af en hastesag. Hvis jeg da har tid til at holde pause i en hel halv time. Så kan ikke se, hvorfor jeg ikke skulle have ligeså meget ret til betalt frokostpause...

Selvfølgelig skal du det hvis du står til råighed!

Min mor arbejder på kontor (amtsgården i aarhus) - hun står ikke til rådighed og betaler selv sin pauser (så det er nok det jeg er farvet af )

Anmeld

29. januar 2011

LinLin

helora skriver:

i indlægget ovenover sker det "ikke så tit"....?

(bare lige noget jeg lagde mærke til )

Anmeld

29. januar 2011

helora

DAs mor skriver:

Selvfølgelig skal du det hvis du står til råighed!

Min mor arbejder på kontor (amtsgården i aarhus) - hun står ikke til rådighed og betaler selv sin pauser (så det er nok det jeg er farvet af )

Jeg fortår godt, hvad du mener 

I stedet for, at diskussionspunkterne skal være om man er offentlig eller privat ansat, så burde det vel være en betragtning om, om man står til rådighed i sin frokostpause eller ej. Så alle, der står til rådighed i deres pause - uanset om de ansat i det private eller offentlige - burde vel have deres pause betalt.

Anmeld

29. januar 2011

helora

DAs mor skriver:

Same same

Jeg mener bare, at selve det, at man skal stå til rådighed - om man så bliver afbrudt i den halve time eller ej - bør betyde, at ens pause bliver betalt.

Anmeld

29. januar 2011

ønskebørn74

lotchen skriver:

Inspireret af en diskussion jeg faldt over på Ekstra Bladets 'Nationen', vil jeg gerne høre jeres mening om, hvorvidt offentlige ansatte burde betale for deres pauser selv?

Egentlig blev jeg overrasket over at fx adm.personale også får deres pauser betalt, men så blev jeg jo det klogere

Selv synes jeg det er rimeligt, at man får sine pauser betalt når man også står til rådighed i sine pauser og det ikke er noget, der kan vente - fx tror jeg mine patienter ville være kede af, at jeg holdt på en pause-i-fred-for-jeg-betaler-den-selv-ret, hvis de gik hen og fik hjertestop - eller hvis pædagogen i børnehaven ikke samlede barnet op, der græd fordi hun var på pause.

Hvad mener I? Skal vi i det offentlige selv betale pauserne (mod at vi så også rent faktisk HAR pause og ikke bliver kaldt til telefonen eller til patienten fx) eller skal vi fortsætte med betalte pauser??

De skal have samme rettigheder som andre funtionære der arbejder fuld tid... Så ja det skal de...

Anmeld

29. januar 2011

klmf

Som en skrev, synes jeg nemlig også det i virkeligheden burde komme an på, om man skal stå til rådighed i sine pauser eller ej, ikke hvorvidt man er off. ansat eller privatansat. Som Kitty skrev - det er SÅ meget nemmere og hurtigere at man selv lige tager sig af det end overlader det til en kollega, for når man lige er den der er inde i patientens situation og aktuelle status, så vil det ofte tage længere tid at forklare en kollega hvad der skal gøres end lige klare det selv. Så i effektivitetens navn, er det faktisk mere besparende at betale for vores pauser mod at vi så også skal være fleksible med tiderne. På min tidligere afdeling, var det mere reglen end undtagelsen, at jeg ingen pauser havde og heller ikke nåede på toilettet i løbet af en arb.dag... Der var altid lige en tlf. fra en pårørende eller hjemmeplejen, eller patienten skulle hjælpes med noget eller der var nogen der skulle dele et møgfald ud fordi jeg sender folk hjem Så der ville jeg virkelig ønske vi havde betalte pauser, for så kunne jeg da have rakt et skilt i vejret med 'Jeg er på pause - find en anden!' For meget og for lidt, ikk'...

Men synes nok, at dem der forlader deres post og slår telefonsvareren til og så godt som aldrig bliver forstyrret i deres pause - de kunne nok godt holde til at betale selv. Min mor arbejdede i Brugsen før hun gik på efterløn - og hun kunne da godt blive nødt til at hjælpe en kunde i sine pauser, hvorimod den kontoransatte aldrig lettede sig. Det synes jeg da ikke er rimeligt....

Anmeld

29. januar 2011

klmf

helora skriver:

Oh Charlotte, du tager altid nogle gode debatter op . Jeg er selv offentligt ansat og får betalt min frokostpause. Jeg skal stå til rådighed i den halve time, hvis der opstår noget akut. Det er ikke så tit det sker, men så længe holdningen blandt ledelser er, at vores frokostpause kan afbrydes om nødvendigt, så synes jeg også det er rimeligt at de betaler den.

Nu læste jeg også lidt af debatten på ekstrabladet.dk, og en af debattørerne nåede frem til, at kommunerne ville spare rigtig mange penge, hvis deres ansatte selv betalte deres frokostpause. Det ville jo betyde, at der skulle lægges en halv time til arbejdstiden i den anden ende af arbejdsdagen, hvis vi skulle nå op på en 37 timers arbejdsuge. Og så har jeg svært ved at se, hvordan det skulle blive den store besparelse de taler om. Selvfølgelig ville det betyde, at man på sigt ville kunne skære nogle stillinger væk, fordi vi ville få lavet en lille smule mere i den sidste halve time, men...

Så jeg forestiller mig, at det bare handler om, at der er nogle, der har lidt ondt i r.... over, at nogle får betalte frokostpauser når de ikke selv gør 

Vi skal jo have lidt at snakke om - og nogle gange lidt andet end de kære små

Det regnestykke der så jeg godt - men kan slet ikke se hvordan det holder i virkeligheden. Det er også så nemt lige at jonglere rundt med nogle tal og så piske en stemning op, men tror slet slet ikke der er så mage penge at spare. Det er mere princippet i det - vi skal spare alle steder og det her var måske et sted at begynde?? Eller også er det bare begyndelsen til dårligere personalepleje, så folk får endnu bedre argumenter for at søge over i det private

Anmeld

29. januar 2011

ekzunz

helora skriver:

Jeg fortår godt, hvad du mener 

I stedet for, at diskussionspunkterne skal være om man er offentlig eller privat ansat, så burde det vel være en betragtning om, om man står til rådighed i sin frokostpause eller ej. Så alle, der står til rådighed i deres pause - uanset om de ansat i det private eller offentlige - burde vel have deres pause betalt.

Helt enig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.