Skal off.ansatte selv betale deres pauser??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.936 visninger
29 svar
0 synes godt om
29. januar 2011

klmf

Inspireret af en diskussion jeg faldt over på Ekstra Bladets 'Nationen', vil jeg gerne høre jeres mening om, hvorvidt offentlige ansatte burde betale for deres pauser selv?

Egentlig blev jeg overrasket over at fx adm.personale også får deres pauser betalt, men så blev jeg jo det klogere

Selv synes jeg det er rimeligt, at man får sine pauser betalt når man også står til rådighed i sine pauser og det ikke er noget, der kan vente - fx tror jeg mine patienter ville være kede af, at jeg holdt på en pause-i-fred-for-jeg-betaler-den-selv-ret, hvis de gik hen og fik hjertestop - eller hvis pædagogen i børnehaven ikke samlede barnet op, der græd fordi hun var på pause.

Hvad mener I? Skal vi i det offentlige selv betale pauserne (mod at vi så også rent faktisk HAR pause og ikke bliver kaldt til telefonen eller til patienten fx) eller skal vi fortsætte med betalte pauser??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2011

Aves.

lotchen skriver:

Inspireret af en diskussion jeg faldt over på Ekstra Bladets 'Nationen', vil jeg gerne høre jeres mening om, hvorvidt offentlige ansatte burde betale for deres pauser selv?

Egentlig blev jeg overrasket over at fx adm.personale også får deres pauser betalt, men så blev jeg jo det klogere

Selv synes jeg det er rimeligt, at man får sine pauser betalt når man også står til rådighed i sine pauser og det ikke er noget, der kan vente - fx tror jeg mine patienter ville være kede af, at jeg holdt på en pause-i-fred-for-jeg-betaler-den-selv-ret, hvis de gik hen og fik hjertestop - eller hvis pædagogen i børnehaven ikke samlede barnet op, der græd fordi hun var på pause.

Hvad mener I? Skal vi i det offentlige selv betale pauserne (mod at vi så også rent faktisk HAR pause og ikke bliver kaldt til telefonen eller til patienten fx) eller skal vi fortsætte med betalte pauser??

Pauser...hvilke pauser...Så længe man står til rådighed så synes jeg da de skal være betalt og der hvor jeg var sidst, der var der ikke noget der hed pauser så det giver jo sig selv..

Anmeld

29. januar 2011

Ni-ko-li-ne

lotchen skriver:

ja enten eller....

enten betaler man selv og kan så i princippet forlade matriklen i pausen...

ellers er den betalt og man står til rådighed...

men jeg ville da foretrække at i får jeres pauser betalt, i alt fald i sygepleje faget...

Anmeld

29. januar 2011

otlitrom

Ni-ko-li-ne skriver:

ja enten eller....

enten betaler man selv og kan så i princippet forlade matriklen i pausen...

ellers er den betalt og man står til rådighed...

men jeg ville da foretrække at i får jeres pauser betalt, i alt fald i sygepleje faget...

Enig.

Jeg kan næsten ikke forestille mig at tage en pause, og ikke liiiige skulle ordne et eller andet midt i Det ville gøre arbejdsgangen lidt anderledes for os, og der vil være en større opgave med uddelegering af opgaver, hvor jeg næsten hellere selv vil rende, midt i madpakken, end at aftale at en kollega gør det.. For der skal følges op på, om opgaven så bliver udført, mens jeg sidder til pause...

Jeg synes vi fortsat skal have betalt vores pauser som sygeplejersker...

Anmeld

29. januar 2011

LinLin

Er pæd. så stemmer da for betalte pauser, ´hvor man så selvfølgelig står til rådighed og ikke må forlade institutionen

- det samme til plejepersonale!

Men kan da ikke se meningen med at folk der fx sidder på kontor skal have betalt deres...

Anmeld

29. januar 2011

ekzunz

Man kan argumentere for at visse faggrupper skal have sin frokost betalt, men jeg synes ikke at det  er rimeligt at en ansættelse i det offentlige automatisk udløser betalte pauser.

Hvorfor skal alle dem i administrationen på rådhuset have betalt deres pauser? Det kan jeg overhovedet ikke se det rimelige i. Og jeg synes da bestemt nok at de godt kan finde ud af at slukke telefonen når de er til frokost.

Jeg ved ikke om pædagoger (alle eller nogle) bruger deres frokostpause på at spise med børnene, men hvis de sidder 1/2 time dagligt i personalestuen pga. pause, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke selv skal kunne betale den pause.

I det private kan vi jo heller ikke altid komme til at holde frokost selv om vi selv betaler, men så kan man måske gå 1/2 time før en anden dag, eller det udligner sig selv når man har brug for at gå tidligere når ungerne skal til læge eller lign. De vilkår synes jeg sagtens man kunne indføre i det offentlige.

Anmeld

29. januar 2011

Mie A

Nu er lønnen jo ikke så høj i det offentlige - kontra det private - så jeg synes at det er helt ok at offentlige ansatte ikke selv betaler deres pauser.

Hvis de selv skulle betale, så skulle lønnen også være derefter...

Anmeld

29. januar 2011

Aves.

Znuzke skriver:

Man kan argumentere for at visse faggrupper skal have sin frokost betalt, men jeg synes ikke at det  er rimeligt at en ansættelse i det offentlige automatisk udløser betalte pauser.

Hvorfor skal alle dem i administrationen på rådhuset have betalt deres pauser? Det kan jeg overhovedet ikke se det rimelige i. Og jeg synes da bestemt nok at de godt kan finde ud af at slukke telefonen når de er til frokost.

Jeg ved ikke om pædagoger (alle eller nogle) bruger deres frokostpause på at spise med børnene, men hvis de sidder 1/2 time dagligt i personalestuen pga. pause, så kan jeg ikke se hvorfor de ikke selv skal kunne betale den pause.

I det private kan vi jo heller ikke altid komme til at holde frokost selv om vi selv betaler, men så kan man måske gå 1/2 time før en anden dag, eller det udligner sig selv når man har brug for at gå tidligere når ungerne skal til læge eller lign. De vilkår synes jeg sagtens man kunne indføre i det offentlige.

I børnehaver, sfo osv der har man pauser på skift, så der synes jeg ogsåd et vil være fair nok at de betales selv og forstyrres man så lægger man jo bare de minutter til.

Men indenfor specialområdet, i hvert fald de steder hvor jeg har erfaring fra, der er der ingen pauser.

Anmeld

29. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Znuzke skriver:

men der er også forskellige overenskomster for de offentligt ansatte...

men det er mere reglen end undtagelsen...

Anmeld

29. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Znuzke skriver:

men der er også forskellige overenskomster for de offentligt ansatte...

men det er mere reglen end undtagelsen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.