Spg. om vasketøj ....ehm...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Mumto3 skriver:

Ja, det er næsten pinligt, men i dag måtte min kære kæreste belære mig om hvordan man bruger og IKKE bruger en vaskemaskine. (og vil jeg så gerne høre om I mener han har ret. Det kan han da umuligt have, han er mand og jeg er kvinde!)

Nå, men altså , jeg plejer altid at vaske på det program der hedde kogevask. Jeg har mulighed for både at indstille temperaturen, hvor hårdt det skal slynges og hvor lang tid det skal vaskes. Så jeg sætter som regel temperaturen til 40 grade og skruger lidt ned for både tid og centrifugeringen.

Min kæreste derimod mener at jeg IKKE skal vælge kogevaske programmet, fordi at dette program vasker tøjet meget hårdere, end programmet for finvask. Selvom finvask også er på 40 grader. Han mener at kogeprogrammet kører vaskestøjet rundt og rundt mens finvask mere 'skvulper' tøjet frem og tilbage.

Hvad mener I??

jeg må desværre give din kæreste ret...

kogevask ville jeg benytte til håndklæder, viskestykker, sengetøj...  og regulere temp fra 95 til 60 hvis tøjet ikke kan tåle 95...

jeans ville jeg nok godt turde vaske på kogevask 40 grader...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. januar 2011

FrkT

pokulati skriver:

Jeg er nu ret sikker på at det er fint at vaske ved 60 grader når det kommer til bakterier, men ellers er jeg enig

Det er faktisk ikke rigtigt.... vi har endda en artikel omkring det hængende på min arbejdsplads. Der er nogle bakterier der ikke bliver slået ihjel før de kommer op på mindst 90 grader. Bl.a. tis, afføring, opkast, samt nogle enkelte jordsporerbakterier - derfor er det klogt at vaske karklude og viskestykker ved 90 grader også (og så et par andre ting jeg ikke kan huske i hovedet). Og tøj med noget af det på, hvis du ikke vasker det ved mindst 90 grader, så overfører du bakterierne til maskinen, som så overfører det til alt det tøj den vasker derefter INDTIL næste 90/95 graders vask. I et almindeligt hjem kan man vaske langt det meste på 60, det er rigtigt. Men som jeg lige nævnte er der nogle ting som faktisk skal op på 90 grader som det mindste, hvis du ikke vil føre bakterierne videre til resten af dit tøj og til resten af familien. 

Anmeld

26. januar 2011

FrkT

ja det er jeg også ret sikker på.

mener der blev lavet undersøgelser for nylig der viste at der ikke var grund til at vaske ved mere end 60 grader.

men der er heller ingen grund til at vaske ved 40, hvis maskinen kan vaske ved 30. og har man energi spareprogram, så er det klart at foretrække.

her er det en "mini 30" eller en "spare 60" der bliver brugt til alt tøjet.

Du kan lige læse mit svar til pokulati  Det er vist nemmere end at jeg skriver det hele én gang til 

Anmeld

26. januar 2011

Lone Jakobsen

FrkT skriver:

Du kan lige læse mit svar til pokulati  Det er vist nemmere end at jeg skriver det hele én gang til 

bare okay.... det er der vist flere meninger om. for har altid hørt at det kun krævede 60 grader.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.