Spg. om vasketøj ....ehm...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. januar 2011

Mumto3

FrkT skriver:

Din kæreste har ret.

Hvis du på din vaskemaskine "kun" kan vælge mellem kogevask og finvask, så ville jeg vælge finvask til trøjer, bukser og sådan noget. Og kogevask til håndklæder, sengetøj, viskestykker, karklude, undertøj og sådan noget. Og husk at du kun slår alle bakterierne helt ihjel ved minimum 90 grader - selvom tøjet er rent behøver bakterierne slet ikke være væk. Alt kogevask som er hvidt kan tåle 90 eller 95 grader. Og en del af det farvede kan faktisk også 

Ork nej, jeg kan vælge mellem alt muligt, uld, silke, sportstøj, jeans, finvask, hygiene, energispare, skånevask og alt muligt andet.

Jeg har bare nok svært ved at se fidusen i alle disse vasketyper? Hvorfor f.eks. have et specielt program til sportstøj? eller jeans?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. januar 2011

Stumpen

Jeg må give din kæreste ret... Dog tror jeg at jeg bruger bomuldsvasken, men det er fordi vores finvask nærmest ikke slynger tøjet...

Anmeld

25. januar 2011

slettet_7530

Mumto3 skriver:

Ja, det er næsten pinligt, men i dag måtte min kære kæreste belære mig om hvordan man bruger og IKKE bruger en vaskemaskine. (og vil jeg så gerne høre om I mener han har ret. Det kan han da umuligt have, han er mand og jeg er kvinde!)

Nå, men altså , jeg plejer altid at vaske på det program der hedde kogevask. Jeg har mulighed for både at indstille temperaturen, hvor hårdt det skal slynges og hvor lang tid det skal vaskes. Så jeg sætter som regel temperaturen til 40 grade og skruger lidt ned for både tid og centrifugeringen.

Min kæreste derimod mener at jeg IKKE skal vælge kogevaske programmet, fordi at dette program vasker tøjet meget hårdere, end programmet for finvask. Selvom finvask også er på 40 grader. Han mener at kogeprogrammet kører vaskestøjet rundt og rundt mens finvask mere 'skvulper' tøjet frem og tilbage.

Hvad mener I??

Din kæreste har fuldstændigt ret

Anmeld

26. januar 2011

Pikku Myy

FrkT skriver:

Din kæreste har ret.

Hvis du på din vaskemaskine "kun" kan vælge mellem kogevask og finvask, så ville jeg vælge finvask til trøjer, bukser og sådan noget. Og kogevask til håndklæder, sengetøj, viskestykker, karklude, undertøj og sådan noget. Og husk at du kun slår alle bakterierne helt ihjel ved minimum 90 grader - selvom tøjet er rent behøver bakterierne slet ikke være væk. Alt kogevask som er hvidt kan tåle 90 eller 95 grader. Og en del af det farvede kan faktisk også 

Jeg er nu ret sikker på at det er fint at vaske ved 60 grader når det kommer til bakterier, men ellers er jeg enig

Anmeld

26. januar 2011

Pige2009

Mumto3 skriver:

Ja, det er næsten pinligt, men i dag måtte min kære kæreste belære mig om hvordan man bruger og IKKE bruger en vaskemaskine. (og vil jeg så gerne høre om I mener han har ret. Det kan han da umuligt have, han er mand og jeg er kvinde!)

Nå, men altså , jeg plejer altid at vaske på det program der hedde kogevask. Jeg har mulighed for både at indstille temperaturen, hvor hårdt det skal slynges og hvor lang tid det skal vaskes. Så jeg sætter som regel temperaturen til 40 grade og skruger lidt ned for både tid og centrifugeringen.

Min kæreste derimod mener at jeg IKKE skal vælge kogevaske programmet, fordi at dette program vasker tøjet meget hårdere, end programmet for finvask. Selvom finvask også er på 40 grader. Han mener at kogeprogrammet kører vaskestøjet rundt og rundt mens finvask mere 'skvulper' tøjet frem og tilbage.

Hvad mener I??

Han har ret

Anmeld

26. januar 2011

Lone Jakobsen

pokulati skriver:

Jeg er nu ret sikker på at det er fint at vaske ved 60 grader når det kommer til bakterier, men ellers er jeg enig

ja det er jeg også ret sikker på.

mener der blev lavet undersøgelser for nylig der viste at der ikke var grund til at vaske ved mere end 60 grader.

men der er heller ingen grund til at vaske ved 40, hvis maskinen kan vaske ved 30. og har man energi spareprogram, så er det klart at foretrække.

her er det en "mini 30" eller en "spare 60" der bliver brugt til alt tøjet.

Anmeld

26. januar 2011

Mette+Mathias

Maja84 skriver:

hm ja jeg fved det ikke, jeg kan på min maskine vælge mellem finvask og kogevask, og så antal grader, og jeg tager altid kogevask 40 grader frem for finvask 40 grader, da jeg så får hurtigere centrifugering på

Der gør jeg til gengæld det, at jeg vælger finvask, og så giver jeg den bare en ekstra centrifugering på de højeste omdrejninger bagefter.

Anmeld

26. januar 2011

AnneL

Mumto3 skriver:

Hvad mener I??

Jeg vasker altså tøj som dig - selvom din mand sikkert har ret... 

På min maskine kan jeg vælge enten "Synthetics" som nok svare til din "finvask" også ka jeg vælge "Cottons + Coloureds" som nok svare til din "kogevask". Under først nævnte program kan jeg vælge at vaske på 30, 40 og 60 grader, og under sidst nævnte kan jeg vælge 30, 40, 60, 60 ekstra beskidt tøj, 90 og 60 med forvask. Herudover er der så også skåne program og 2 uld programmer.

Jeg vælger altid programmet "Cottons + Coloureds", fordi det centrifugere tøjet bedst der (ved 140 omdrejninger mener jeg) Hvis jeg vælger "Synthetics" centrifugere den ved lavere omdrejninger, og tøjet er derfor plader vådt når vasken er færdig. Jeg kunne selvfølgelig så sætte den til at centrifugere ved 140 efterfølgende, men det er mit liv simpelthen for kort til  he he. 

Så selvom det måske er forkert, så er det helt bevidst at jeg vasker som du 

Anmeld

26. januar 2011

SussieThyssen

Mumto3 skriver:

Hvad mener I??

Kogevask bruges til kogevask..dvs viskestykker, karklude, evt hvide bomuldsunderbukser og ting som kan tåle at blive kogevasket, men altid hvidt eller helt lyst.
Nu gør jeg mig ikke klog..det er faktisk fakta, som jeg har lært af et hvidevarefirma, og iøvrigt også haft en snak om med bl.a. Leasy's folk om...så den er god nok.
Det er vigtigt, at man engang om ugen kører en ægte kogevask på sin maskine, sådan at bakterier, sæberester og skimmelansamlinger renses væk og slås ihjel ved den høje temperatur.

Og..din mand har ret. Vasker man tøj på 30 eller 40 grader, så er det finvaskprogrammet man bruger. Tøjet BLIVER skubbet rundt ved kogevasken men kun slynget rundt ved finvasken.

Til gengæld har jeg også lært, at man altid skal bruge forvask...ikke med ret meget sæbe, men man SKAL bruge det.
Igen fordi at skylletiden og vasketiden nedsættes, når man ikke bruger forvask, og derved bliver tøjet ganske enkelt ikke rent nok og maskinen skyldes ordentligt ren for sæberester, og det bliver tøjet også.
Det er udmærket at man er så ernergi- og miljøvenlig som muligt, men hvis ikke man sørger for at vaske sit tøj med de rette mængder af sæbe og den rette temperatur, så lægger man bunden for trivsel af bl.a. svampesporer i tøjet, som både kan give svamp men også gentagne infektioner så som fx blærebetændelse.
Derfor skal fx undertøj helst vaskes ved 60 grader og ligeledes håndklæder, jeans og sengetøj.

Der er nogle, der går og siger, at man endelig ikke skal bruge skyllemiddel.
Igen jævnfør de, der virkeligt har forstand på det, så jo..ikke så meget, men det SKAL bruges.
Grunden er, at man opløser kalk i tøjet og hjælper maskinen at afspænde både sig selv og tøjet, samt via skyllemidlet fjerner kalkslagger fra maskinen.
Tøjets holdbarhed øges, farverne bevares bedre.
Skyllemidlet lægger nemlig en lille hinde uden om fibrene i tøjet og inde i maskinen, der gør at kalk og bakterier m.m. har sværere ved at binde sig fast til begge dele.
Brug din maskines muligheder bredt og varieret, så får du både længere levetid på maskinen og også på dit tøj.

Kærligst
Sussie

Anmeld

26. januar 2011

Mumto3

Tak for alle jeres svar! Jamen, så fik jeg da vist slået fast at mande har ret....med hensyn til skyllemiddel så bruger jeg det meget meget sjældent, tilgengæld vasker jeg altid med eddike, og det har samme effekt, men er uden parfume og alle mulige mærkelige stoffer.

Hmm..det kan godt være at jeg skal begynde at ændre vaner

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.