[citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f]
[citat][f][småt]Miiikro skriver:[/småt][/f]
[citat][f][småt]Rikke Lyngholm skriver:[/småt][/f]
Helle: Selvfølgelig vil jeg gerne svare *S*
Først vil jeg nu lige pointere: jeg forsøger IKKE at hænge div. hunderacer ud. Jeg elsker hunde og har selv haft en rottweiler blanding - jeg ville såmænd bare give et fagligt synspunkt på de ting jeg mener, man bør være opmærksom på, når man har med de pågældende racer at gøre :) Der ud over synes jeg at kamphundene er nogle af de smukkeste hunderacer.
Monstar: Vil også lige nævne at jeg er ikke et sekund i tvivl om, at I har nogle skønne og dejlige hunde. Min hensigt var ikke at gå efter jeres hunde personligt, men at fortælle lidt omkring deres sind.
Og nu til spørgsmålene:
[citat]Jeg bryder mig virkelig ikke om at du skriver om rottweilere og kamphunde som værende ens i sind...[/citat]
Det skriver jeg heller ikke - det var hvertfald ikke meningen, at det skulle lyde sådan :). Den grundlæggende forskel på området er, at kamphunde mangler et gen og rottweilere er meget beskyttende. Rottweilere er en race man skal være varsom med, da de er hyrdehunde, som er SUPER beskyttende overfor bl.a. deres ejere, men også for deres eget territorium - som fx deres kurv/tæppe m.m. Der ud over er det en race, der hurtigt tager styringen i familien, hvis ikke de bliver opdraget korrekt.
Du nævner selv mediernes påvirkning. Du har til dels ret i, at deres dækning af de forfærdelige skader, de kan gøre på mennesker, kan være med til at danne et træls billede af dem. Samtidig vil jeg nu sige, at fx. rottweilere og kamphunde, er også nogle af de hunde, der kan forvolde de værste skader (bl.a. pga kraften i deres bid, hvor kamphunde helt specifikt kan låse deres kæber), så måske derfor de er så meget i fokus??
Fx. den seneste forfærdelige sag fra Bornholm, hvor en lille pige bliver frygtelig skambidt af to rottweilere. Det var hunde som var vant til pigen og hun vant til dem. Som jeg ser det - samt div andre adfærdsterapeuter, der har kommenteret det i pressen efterfølgende - så var den helt store fejl, at hun gik ind i deres udendørsindhegning. Disse to hunde kan have været super skønne og kærlige familiehunde, men som skrevet før, er de ULTRA beskyttende overfor deres territorium - i dette tilfælde indhegningen. Dette kan man sådan set ikke klandre hundene for, for det ligger i deres natur. Så egentlig er dette et (tragisk) skoleeksempel på, hvorfor man skal være opmærksom med rottweilere.
Naturligvis har den daglige træning og opdragelse meget at sige, men den kan ikke fjerne de karaktertræk, som hunden er født med via dens arv.
[citat]Så man kan aldrig stole 100% på nogen hunde racer.[/citat]
Det er fuldstændig korrekt - men der er altså forskel på om vi snakker om jagt/hyrde/kamphunde eller om vi taler om fx. selskabshunde. Nogle hunderacer ER mere "børnevenlige" end andre. :) Du nævner selv schæfer og gravhund. Den ene er en hyrdehund, den anden er en jagthund - igen, hunde man bør være opmærksomme på, når det kommer til børn.
[citat]hvorfor du mener en rottweiler er farlig som familiehund.[/citat]
Jeg vil ikke bruge ordet "farlig", jeg vil mere sige, at man skal være påpasselig ;)
Monstar: Du nævner jeres amstaff ikke er så gammel endnu. Dette er bestemt en fordel for jer mht at få et barn. Hunde modnes først helt i deres sind, fra de er 2-2½ år gamle. Dog vil jeg tillade mig at nævne, at er det en "polen-amstaff" I har, så ville jeg være ekstra opmærksom. De fleste hvalpe fra Polen (eller andre østlande, der eksporterer dem), har oftest haft en forfærdelig hvalpetid, hvor de bla bliver taget alt, alt for tidligt fra deres mor. Dette sætter sig spor, der ikke kan trænes eller elskes væk. [f]Heldigvis [/f] er det på retur med øst-hundene. Hvis jeres hund er fra en dansk registreret kennel, så har I bestemt de bedste odds med jer ;)
Nu nævner jeg specifikt de to hunderacer, da det er de to racer som Monstar har. En anden hunderace som man også skal være varsom med er fx golden retriever. Mange ved det ikke, da den oser af godhed, men dens sind er også meget vagtsomt, som fx. rottweilere.
Jeg kan ikke understrege nok, at jeg ikke er ude på at hænge div. hunderacer ud. Jeg reagerede på indlægget, da jeg har set ALT for mange, der har mere eller mindre forfærdelige oplevelser med deres hunde, fordi de ikke er nok bevidste om hundens naturlige arv og sind. Mit eneste fokus var blot at gøre opmærksom på, at vælger man hundetyper, som dem vi har snakket om, mener jeg også man bør gøre sig klar, at det kræver en vis påpasselighed overfor børn.
Lige til sidst:
[citat]Og hvad tror du lige jeg har tænkt mig at jeg tager i byen og lade dem være med min lille søn??
[/citat]
Naturligvis ikke ;) kan godt se det vist ikke var helt godt formuleret fra min side af. Dér jeg vil hen er, at ældre børn - også de yngste teenagere - ikke burde være alene med den type hund.
Så tror jeg vist jeg nåede rundt i det hele. Hvis jeg har misset noget, så må I lige gøre mig opmærksom på det ;)
Vh
Rikke [/citat]
Tusind tak, Rikke.:)
Ja, det er klart at der er specielle karakteristika ved de forskellige hundetyper (hyrdehunde, jagthunde, kamphunde, selskabshunde osv.).
Og føler heller ikke at du hænger hunderacer ud når du forklarer det så godt, som du nu har gjort.:D
Og ja, rottweileren er meget beskyttende. Men det kan også være godt, når det er på den gode måde. Det med at være beskyttende overfor sit tæppe eller mad eller kødben har jeg slet ikke oplevet. Men derimod overfor hus og ejere.
Og føler mig lidt beroliget når du nu fortæller at bla. schæfer, golden retriever og gravhund også KAN være skyld i aggressive bid. Det er nemlig de hunde jeg selv har haft dårlige erfaringer med. Hmmm, nu hænger jeg selv hunderacer ud.:-o
Men prøver bare lige at sige, at det altså ikke kun er rottweilerne, der KAN være farlige.
Piv, er nemlig så ked af at den er så udskældt, fordi nogle ikke magter den:'(... Og især fordi nogle bruger den som potensforlænger... Synes det er så ynkeligt:@. Og så endelig også fordi ikke-hundekendere tror at rottweileren er en kamphund, hvilket den altså IKKE er:)!
Bare ordet kamphund lyder så forkert.... Når man lige tænker over det.. Hvilket jeg lige kom til at gøre..:'(
Helle...
[/citat]
hej Helle.....
Lige et tillægs-spørgsmål fra en anden hunde-elsker(L)
Hvordan har i egentlig opdraget jeres hund?? Har i været "hårdere" i dens pådragelse, end i ville være ved andre hunderacer?? Har i aldrig tænkt i dens dårlige rygte, inden i fik den som familiehund??
Jeg har selv overvejet racen i tidernes morgen - synes det er rigtig flot, dejlig og fasinerende hund, og jeg har kun haft gode oplevelser med racen. Og så kan jeg jo godt lide, det er en hund, man kan klappe, uden den flyver hen af gulvet8D - men har fået bildt mig selv ind, at jeg ikke ville kunne være hård nok i opdragelsen, og den derfor måske ville ende med at tage magten, hvis du forstår??
Jannie - nysgerrig:P
[/citat]
Hej Heaven.
Nææh, tror ikke vi har været hårdere ved hende end når man opdrager andre hunde.
Hun har helt sikkert haft brug for klare grænser og at man mener det man siger HVER ENESTE gang. Og hun er så sandelig ikke altid en lydig englevuffer...:P
Jeg ved at rottweilerhanhunden er meget dominerende og vil på et tidspunkt teste sin ejer og se om han kan tage styringen. Det var en af grundene til at vi ville have en hunrottweiler. Og vi har aldrig prøvet at hun har villet tage styringen.
Jo, vi tænkte da lidt over rygtet, men ikke vildt meget. Vi mærkede først rigtigt det dårlige ry efter vi havde fået hende. Fremmede folk kom hen og klappede og aede den lille søde bassehvalp og spurgte hvilken race hun var. Efter svaret var det altid: uha, sådan en farlig en og de trak fingrene til sig og ilede afsted. Det var altså overraskende for os!
Her er vores vuffer:
http://i38.tinypic.com/2f0dt9s.jpg
Anmeld