[citat][f][småt]heaven skriver:[/småt][/f]
her har vores hund været vores "barn" i næsten 4 år, inden Lasse kom til.... Vi har altid haft hende med overalt hvor vi kunne, gået 2 ture dagligt med hende (trods grund på 3000 kvm), haft hende i sofaen om aftenen osv... så vi var også meget spændte på hvordan hun ville reagere, da Lasse kom til.... Vi er fortsat med det vi plejer, dog kan gåturen om morgenen glippe - men ellers gør vi som vi plejer...
Mit råd er også at tage det køligt..... jo mere anspændt i er, jo mere tror jeg hundene tænker "hvad er det, der er så farligt ved den der baby"..... og bliver dermed mere på vagt måske???
da vi kom hjem fra sygehuset, lagde vi baby-dynen på gulvet - så fik hun lov at snuse lidt - derefter lage vi Lasse på dynen, og lod hende snuse ALT DET HUN VILLE - hun fik også lov at slikke ham - det tror jeg på er hundes accept.
Lad hundene have deres friplads ved mad- og vandskål, samt i deres kurv. Dvs at hver gang (når barnet begynder at kravle og gå selvfølgelig), at barnet nærmer sig de steder, skal det fjernes fysisk med et nej. Omvendt må hunden så fjerne sig andre steder fra, hvis den ikke gider barnet kommer hen til den...
Accepter altid, hvis hunden trækker sig fra barnet.
Lad hunden været omkring barnet, lad den snuse osv uden i jager den væk (mm den er voldsom osv)evt sammen med jer til at starte på.
Her har vi valgt at hunden ikke skal finde sig i alt - dvs Lasse ikke må prikke i øjne, hive i pelsen mm.....Det vil et barn dog forsøge på i starten, fordi det ikke ved bedre - her mener jeg vi som forældre må vejlede/hjælpe barnet med at "ae ae " hunden i stedet
Børn er børn, og man kan aldrig garantere for en situations udfald - Jeg mener ikke at hunde og så små børn skal være alene - kun kortvarigt i hvert fald. Mener ikke man konstant skal være imellem barn og hund, men jeg mener, man som forældre skal være i samme rum.
skal sige at der trods dette HAR været noget tilvænning her, og Zitta havde det svært med at Lasse pludselig kunne komme rundt, og komme efter hende - og det brød hun sig ikke om.... så vi var meget på vagt en periode. Skal dog siges, at alt dette skyldtes usikkerhed fra Zittas side - hun kunne ikke lide uforudsigeligheden når han pludselig kom hen til hende. Hun er en hund, hvor nogle elementer manglede de første 8 uger hos hendes mor.
Men nu har hun fundet ud af at hun kan stole på/være tryg ved hendes fristeder. Hun VED vi fjerner Lasse når han nærmer sig, og det har hjulpet rigtig meget.... der er ikke noget overhovedet nu.
Puuuuha et langt indlæg, håber pointen kom igennem:P
Jannie
[/citat]
Jeg giver heaven helt klart ret med alt! Særligt at man ikke lader barnet og hunden alene sammen og lader ikke barnet være hård ved hunden eller hive i den. det er utroligt vigtigt at børn lærer at behandle dyr godt og acceptere hvis hunden vil være i fred.
man kan jo ikke forvente at en hund skal finde sig i alt! så held og lykke og håber på i alle får et dejligt venskab:)
vi havde vores dejlige hund i 5 år før vi fik vores søn og den fik vi som voksen fra et internat, så vi vidste ikke noget om dens baggrund og havde ikke været i kontakt med små børn overhovedet. så vi lod aldrig dem være alene sammen.
vores søn elsker vores hund og den er glad for ham, men vi lader den få sin mad i fred og sørger for at vores søn ikke plager den eller hiver i den for hårdt. den er trods alt en ældre herre efterhånden og har sine grænser:P
held og lykke, og skal lige siges at vores venners hund gik i 'koma' da de fik barn og tissede og ville ikke spise men nu , efter 6 mdr, er den så forelsket i barnet og glad igen- den skulle lige have ro og tid til vænne sig.
Anmeld