Optimal aldersforskel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2008

Callesmor

Her er der 1år og 16 mellem de store og 8½ år mellem den mellemste og den lille

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2008

Heidi B

Hej...

Her er der 1 min mellem dem.... Masser af glæde... Men samtidig har min mand jo en datter på 12..... Og skal da lige love for at de tre har glæde af hinanden... Når Ida er hos os, er vi lige meget... Det er sgu da dejligt!!!
Så en på 12 år og 2 på 2 år er en perfekt løsning hos os....

(H) Heidi

Anmeld

15. september 2008

lonemus

Eva skriver:

lonemus skriver:

Her er der 12 mdr + 4 dage i mellem. Perfekt aldersforskel, hvis du spørger min mand og jeg. Det var lige nøjagtig som vi ønskede os.
Og børnene har virkelig rigtig meget glæde af hinanden :)

Jeg vil nok sige der må max. være 2 år i mellem, ellers syntes jeg det er for sent og synd for børnene. F.eks. 4-5 år i mellem, ville jeg aldrig byde dem, da jeg syntes det så bliver mere enebørn. Men det er jo så bare min mening udfra hvad jeg selv har oplevet og hvad jeg har set rundt omkring i vennekredsen.

Lone

Hvor sjovt...jeg har endnu ikke oplevet at børn ikke har glæde af hinanden...stor eller lille forskel..Mine med 5½ år imellem sidder og spiller lige nu.
Så hvis det handler om at have glæde af hinanden, så er det hvis mere et spørgsmål om børnenes temperament og personlighed end alder.

For mig handler det at få børn om ikke om hvorvidt de i forhold til alder har glæde af hinanden eller ej, men udelukkende om hvilke konsekvenser det har for et lille barn at blive "skubbet til side" for en lille ny og om det er i stand til at forholde sig til det,...og så er der endda nogle der smider den "store" i vs eller dp imens mor går hjemme...det ville jeg simpelthen ikke kunne byde mine børn..det er så synd for de små pus.
Knus Eva...som har en søster der er 10 år yngre og 2 år yngre..

Hej Eva!

Det handler ikke om at børnene ikke kan have glæde af hinanden, det kan de jo i alle aldre. Men ud fra mine personlige erfaringer - har 1 bror som er 4 år ældre end mig selv - og vi har altså aldrig haft det der tætte søskendeforhold....vi har været for langt fra hinanden. Min mand har en bror som er 5½ år yngre - de har aldrig været tæt som brødre.
Min bror har en datter på 6, har fået en på nu 8 mdr og venter en ny. Den store er bare så meget outsider, at det gør ondt at se på...hun gider ikke lillesøster, kan ikke lege med hende osv. Det er i mine øjne synd.
Men du har ret i, at det da også er meget til opdragelsen, selvfølgelig har det en meget vigtig betydning.

Det jeg godt kan lide ved at have mine børn så tæt er, at de vokser op sammen, helt fra små. De har hinanden tæt inde på livet, de vil få de samme venner - samme omgangskreds osv. Det syntes jeg er vildt fedt for dem. De går nu i vuggestue sammen - på hver sin stue, hvor de ser hinanden på legepladsen, men også leger sammen med de andre børn. De er ikke afhængige af hinanden - og sådan skal det jo også være.
Jo tak, jeg kender godt det med at den ældste bliver skubbet i vs/dp, mens mor går hjemme. Det gjorde jeg nu ikke - jeg fik ellers mange "rynken på næsen" over det, men jeg ville absolut nyde begge mine børn og ikke skubbe den ene væk. Så jeg gik hjemme med begge og de er nu kommet i vuggestue næsten samtidig.

Det er helt klart meget forskelligt hvordan vi ser på det, alt efter hvordan vores eget liv har været. Jeg har kun haft dårlige erfaringer med store aldersforskelle, derfor var jeg så fast besluttet på, at dette skulle mine børn i hvert fald ikke opleve. Det samme sagde min mand, så her har vi aldrig været i tvivl :)

Lone

Anmeld

15. september 2008

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Her er der 2 år og 2 måneder imellem mine. Synes egentlig det går godt, og har ikke fortrudt at der kun er 2 år imellem dem.

Men med den viden jeg har i dag ville jeg nogengange godt kunne ønske at der havde været lidt længere imellem dem. Og hvis jeg skal have flere børn engang så vil jeg sige at mellem 3 og 4 års forskel ville være optimalt.

Rikke.

Anmeld

15. september 2008

twinboys

Anne skriver:

Ja det er rigtig Majbritt - det gør jeg jo også selv :)
Kan man ændre i det?

Næhhh det kan man ikke...

Men er glad for at få 2 på en gang...

Majbritt(H)

Anmeld

15. september 2008

twinboys

Zuzet skriver:

twinboys skriver:

Hej jeg mangler en svarmulighed...
0år....

Tog jo lige 2 i et huk..

Majbritt(H)

Åhhhhhhh bare SÅÅÅÅ misundelig, jeg gad bare så godt prøve at have et hold tvillinger!!!

Men sikkert også skide hårdt :-D

Knus og hilsner

Lotte

Det er så skønt...

Og jo lidt hårdt...

Men dobbelt glæde...

Majbritt(H)

Anmeld

15. september 2008

Tullebobs

Når mor og far har overskud og lyst til baby i huset:)

Herhjemme kommer der i hvert fald til at blive 5-6 år imellem Simon og hans lillesøster eller bror, for det er det, som passer ind i vores liv, og den måde som vi hænger sammen på.

Om de får glæde af hinanden tror jeg afhænger gevaldigt meget af børnene og forældrene - meget mere end af aldersforskellen...

(H) fra Trine

Anmeld

15. september 2008

Miamaja

hmm.. tror ikke på den med at the mest optimale er 2.5 års forskel.der er 2 års forskel på min storesøster og jeg, og vi eeeelsker hinanden men vi sloges rigtig meget som børn og der var jalouxi drama:-o

tvillinger derimod udvikler et helt specielt bånd, fra helt spæde og kan lege sammen uden drama(L)

men ellers tror jeg for mit vedkommende, at det er meget rart med lidt mere mellemrum - det er også så skønt med en efternøler.

mht enebørn så synes jeg ofte enebørn er kede af at have manglet søskende....

Anmeld

15. september 2008

tascia

23 mdr. er der mellem mine to, og alt for lidt! havde selv en ide om at 2,5-3 år var perfekt, men sådan blev det bare ikke :D

Jeg elsker min børn over alt på jorden, men det er svært at få en ny når den store faktisk stadig er lille og har brug for mors og fars hjælp til 80 %. Derudover har vi ikke haft et mønster barn, så han har kærvet 700% mere end normalt, og det har da også tit gået ud over hans storesøster, som jo så pænt måtte vente eller "passe" sig selv til mor eller far fik tid.. i dag hvor lillebror er 1 og hans søster blir 3 på torsdag, kan jeg tydelig mærke at de begynder at få glæde af hinanden, og skal også nok få mere glæde af hinanden når de bliver større..

Hvis jeg en dag skulle have nr 3, ja så blir det min. om 5 år, for så er de to andre så store at der er tid til den lille ny.

//Natascia

Anmeld

15. september 2008

Kloster

[citat][f][småt]Anne skriver:[/småt][/f] Hejsa Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvor mange af jer, der har børn med den optimale aldersforskel? Aldersforskellen siges af fagfolk at være optimal, hvis der er omkring 2½ år mellem børnene. Hvis I har flere børn må I tage fra den ældste og ned til den næste i rækken :) I må gerne komme med argumenter for og imod :) Mange hilsner Anne[/citat] Hej Anne. Vi har 3 drenge, så min afstemning kræver lige et indlæg også :D Imellem Rasmus 97' og Nicolaj 99' er der 20 mdr og imellem Nicolajog Mads 04' er der 4½ år. Så jeg plejer at sige, jeg har 2-i-rap og en efternøjer. [k]Jeg[/k] foretrækker klart at have en del år imellem børnene. Da vi fik de store, var vi meget unge og det kan self også have noget med mine nuværende følelser at gøre. Men jeg følte, at det hele kørte på samlebånd, da de store var små :S Det kan jeg self først se, da vi fik Mads. Der var meget mere ro til det hele. Både i sind og tid. Og helt sikkert i erfaringen. Nu er Mads 4½ år og det ville overhovedet ikke skræmme mig, hvis vi skulle have en mere... Også gerne til næste år, hvor Mads så ville blive omkring 6 år, før baby'en kom ud (L) For mig har det været træls at få børn i rap, men har jo så først set det, efter vi fik Mads. Jeg synes tit, folks har sååå travlt med at få "skudt" børnene ud... Med den bemærkning, at de skal have glæde af hinanden, når de er født i rap. Undskyld, men jeg er ved at +o( mig over den kommentar. For det er slet ikke min overbevisning, at kun børn, der er født i rap, kan have glæde af hinanden!! Vores drenge har altid leget sammen.. Self mest på Mads' primisser, når han er med. Men de har alle glæde af hinanden.. uanset alder.. Så [f]jeg[/f] vil hellere have børn med en del år imellem, end børn i rap igen... ;) (H) Kloster

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.