Hej
Jeg skriver her i håb om, at der måske er andre som har været i samme situation og kan give mig et godt råd.
Vi har været gift i snart fem år. Vi har to børn, den ældste er 3 år, den yngste er 1 år.
Vi har stort set haft det fint sammen, men problemerne begyndte efter at jeg blev gravid med nr 2. Og siden da er det bare blevet værre og værre. Det vi skændes om er ikke andet end hvad andre også kan være uenige om i hverdagen: Husarbejde, penge, valg af middag osv. Der er ingen utroskab el.lign. inde i billedet.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal få beskrevet det, men vi har vel alle hørt historien om den dejlige mand, som gradvis forvandler sig til et monster. Først bare skubber han, så bliver det en lussing og en dag sidder konen på skadestuen og siger hun faldt ned af trappen...
Han har ikke skadet mig. Endnu. Men hvis ikke noget ændre sig er jeg sikker på at det sker en dag. Når han er rolig kan vi snakke fint sammen, og han angrer som en hund, men han kan ikke forklare hvorfor det sker. Det sker i forbindelse med skænderier. Pludselig kommer han i mod mig (han er ikke en lille mand...) og råber mig lige ind i ansigtet så jeg må tørre spyttet af ansigtet bagefter. Jeg har til dags dato ikke givet efter for den slags metoder og jeg kommer aldrig til det. Det finder han så provokerende, at det tilsyneladende klikker helt for ham. De første par gange tog han bare hårdt fat i mig og hele manden skælvede i raseri mens han forsøgte at beherske sig. Efterhånden blev det til at han kunne kombinere det med at flytte mig på diverse brutale måder. I juleferien klemte han så hårdt om mit hoved at jeg blev seriøst bange. Efter det har han sovet i en campingvogn i haven. I den periode har han virket deprimeret, har slidt med at sove om natten, slidt på arbejdet osv. Han har heldigvis fundet ud af, at han måtte snakke med nogen og nogen venner og hans søster har stillet op og snakket ting igennem med ham. Han har så endelig fundet ud af, at det han helst vil i livet er at være sammen med sin familie og at han gerne vil arbejde for, at vi skal få det godt. Den sidste uge har vi fået det bedre for hver dag og vi har haft mange gode samtaler og ting er endelig (!) begyndt at løse sig. Indtil i går...
I går skændtes vi så igen. Alle var trætte og sultne så lunten var nok lidt kort hos os begge. Det var ikke noget langt skænderi men uden forvarsel kommer han pludselig imod mig, skubber mig mod væggen og lægger underarmen over min hals og presser til mens han brøler til mig. Jeg var helt i chok. Og det allerværste er at treåringen var ved siden af mig og blev så bange at hun skreg og græd. Jeg fik ham til at slippe efter et stykke tid. Han ender grædende op i sofaen mens jeg forsøger at berolige både mig selv og pigen. Hun var så bange. Helt forfærdelig! Efter et stykke tid går han, jeg får lavet middagen færdig og prøver at gennemføre en rimelig normal afslutning af dagen sammen med ungerne.
Hvis der er en ting, jeg er sikker på, så er det, at jeg ikke kan risikere at han gør det igen/noget værre, eller endnu værre en dag når ungerne er større prøver sig på noget tilsvarende overfor dem, hvis han bliver provokeret - for det kommer han til at blive en dag.
Vi fik snakket sammen sent i går aftes. Han siger, han er bange for at miste os, at han skræmmer sig selv, og at han ikke ved, hvorfor det sker. Jeg har forklaret, at jeg ikke føler, jeg kan stole på ham, og at jeg må være 100% sikker på at dette ikke kan ske igen hverken overfor mig eller børnene, hvis vi skal kunne være sammen. Han siger så, at han er villig til at søge profesionel hjælp, og jeg gik med til at støtte ham i det. Jeg ser jo, at han og børnene har det flot sammen og det er et stort skridt at tage at splitte en familie på den måde.
Mit spørgsmål er nu: Er der nogen her som har erfaring med dette? Er der noget som kan hjælpe? Er det muligt at få hjælp? Vil han kunne komme ud af sit mønster? Eller er den eneste mulighed at bryde så hurtigt og så effektivt som mulig?
Hvad er rigtig at gøre i denne situation? Jeg kan jo ikke bare acceptere at han skal have lov til at opføre sig sådan - og børnene skal ikke tro, at den slags er ok, og at det må man bare finde sig i... Og de skal ikke gå rundt og være bange! Jeg er meget i tvivl om jeg har gjort det rigtige nu...