Den der "panik" om kunstige sødemidler

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. januar 2011

slettet_7530

Macrolf skriver:

Kildehenvisning?

Oplysningsforbundet May Day

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2011

Skouboe

Så vil jeg da lige smide en interessant en ind her fra højre side...

En af mine rigtigt gode venner er forsker og har i øjeblikket gang i flere forsøg bl.a. et stof, der hedder HFCS (High Fructose Corn Syrup), der bruges som sukker i rigtigt mange fødevarer, bl.a. mange sukker sødede læskedrikke og slik.

Han fortæller at i de forsøg med rotter han udfører i øjeblikket, har de givet det til gravide hunrotter og resultaterne er skræmmende. Bl.a. bliver deres unger 20% mindre end rotter, der ikke har fået HFCS og når ungerne er 1 år gamle er der stadig en væsentlig afvigelse i ungernes hjerne kemi.

De gætter på at det skyldes de kemiske bindinger i stoffet, der påvirker måden det optages i tarmen og omsættes i kroppen. De er ved at være færdige med forsøgene nu og regner med at komme med nogle artikler vedr. dette i løbet af i år.

Det er naturligvis ikke sikkert at resultaterne kan overføres til mennesker, men jeg må indrømme at efter at have snakket med ham, har jeg det ikke så skidt med at drikke light sodavand mere.

Anmeld

12. januar 2011

..

Albertesmor skriver:

Oplysningsforbundet May Day  

Har aldrig hørt om den, så ved ikke om det er en troværdig kilde, hjemmesiden ser lidt hjemmelavet ud

Anmeld

12. januar 2011

Ni-ko-li-ne

Skouboe skriver:

Så vil jeg da lige smide en interessant en ind her fra højre side...

En af mine rigtigt gode venner er forsker og har i øjeblikket gang i flere forsøg bl.a. et stof, der hedder HFCS (High Fructose Corn Syrup), der bruges som sukker i rigtigt mange fødevarer, bl.a. mange sukker sødede læskedrikke og slik.

Han fortæller at i de forsøg med rotter han udfører i øjeblikket, har de givet det til gravide hunrotter og resultaterne er skræmmende. Bl.a. bliver deres unger 20% mindre end rotter, der ikke har fået HFCS og når ungerne er 1 år gamle er der stadig en væsentlig afvigelse i ungernes hjerne kemi.

De gætter på at det skyldes de kemiske bindinger i stoffet, der påvirker måden det optages i tarmen og omsættes i kroppen. De er ved at være færdige med forsøgene nu og regner med at komme med nogle artikler vedr. dette i løbet af i år.

Det er naturligvis ikke sikkert at resultaterne kan overføres til mennesker, men jeg må indrømme at efter at have snakket med ham, har jeg det ikke så skidt med at drikke light sodavand mere.

hi hi, det er derfor man skal drikke coca cola.... der er godt dansk sukker i....

Anmeld

12. januar 2011

slettet_7530

Macrolf skriver:

Har aldrig hørt om den, så ved ikke om det er en troværdig kilde, hjemmesiden ser lidt hjemmelavet ud

http://www.graviditet.dk/2008/05/21/advarsel-mod-kunstige-soedemidler/

Anmeld

12. januar 2011

Skouboe

Thereseh skriver:

Aner det ikke :-) Men vil gerne spørge hende. 

Ved hun spiser meget sundt, og olie, fiske, fiber rigt. Ved ikke om det er sclerosekost. 

Sclerosekosten er helt speciel - det har noget at gøre med at man overhovedet ikke må indtage nogen form for animalske fedtsyrer af nogen art, hvis jeg husker korrekt.

Anmeld

12. januar 2011

Carina1977

Thereseh skriver:

Min veninde har sclerose, og har fået streng besked på at hun ikke må spise/drikke ting med stoffet aspartam... har vist noget med stoffets virkning på nervebanerne at gøre. 

Derfor bruger jeg det også kun i små mængder, altså en Läkerol i ny og næ, eller hvis nogen byder mig et glas cola light, når jeg er på besøg. 

Men jeg ved godt at det er en stor hjælp for fx. sukkersygepatienter, at de kan få sodavand, slik, kager osv, så på den måde er der jo både fordele og ulemper. 

Sjovt...jeg har også sclerose, men det har jeg da aldrig fået at vide

Anmeld

12. januar 2011

Mi

Konklusionen må være at vi skal drikke vand  Øv for jeg er en af dem som bæller to dåser sodavand om dagen. Jeg drikker både light og alm sodavand, simpelthen fordi jeg ikke ved hvad der er mest usund og derfor spiller på begge heste

Tror jeg vil google det lidt, og se om jeg kan blive klogere.

marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

12. januar 2011

slettet_7530

Macrolf skriver:

http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam.html

Anmeld

12. januar 2011

Thereseh

Carina1977 skriver:

Sjovt...jeg har også sclerose, men det har jeg da aldrig fået at vide

Mystisk :-) Jeg skal nok lige spørge hende om det er en læge, diætist eller noget andet, der har sagt det til hende. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.