skal jeg bekymre mig om dagplejen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.236 visninger
22 svar
0 synes godt om
11. januar 2011

Anonym trådstarter

Mit barn er næsten lige startet i dagpleje, og det går såmænd godt med at aflevere og hente, og at være derovre..

Men kender i det, at ens intuition siger en at det bare ikke er stedet? jeg føler mig ikke godt tilpas derovre.... men igen er det jo mit barn der skal være der...

lidt om mine oplevelser..

Da jeg var derovre igår, for at hente mit barn, sad dagpleje moderen på en vippestol på gulvet, med mit barn foran sig, mit barn kan ikke kravle endnu... så siger hun " ja ham der (hun siger navnet men gør ham lige anonym) han er ikke så tryg ved dit barn endnu men han kommer når han er klar og han kommer hen til mig når han har brug for mig"..

Jeg kigger rundt og ser det her barn på 9 måneder ligge henne i hjørnet med fronten ud af, jeg spørger så om han kan kravle, det kan han ikke, han triller og kan bakke bagud... så dvs. han har kravlet bagud og havnet henne i hjørnet...

Vi går ud og finder nogle ting, drengen ligger der endnu... og efter lidt tid begynder han at brokke sig, og først da han brokker sig MEGET går hun ind og tager ham ind på gulvtæppet til legetøjet..

MIN tanke er, at mit barn kan heller ikke kravle, kun bagud, og jeg har ikke lyst til at mit barn skal "efterlades" i et hjørne.. for mit barn kan jo ikke gøre for at h*n bakker bagud... og jeg ville nok have taget det andet barn og sat med det og givet det tryghed omkring situationen med mit barn, i stedet for at lade det være ovre i et hjørnè?

jeg tænker er det normalt ved dagpleje mødre? at de små godt må blive liggende der hvor de nu havner?

Så idag da jeg er derovre, så går en af pigerne med noget fra en brik til et puslespil.. dagplejemoderen siger hun skal ligge puslebrikken hen på bordet for den skal limes på puslespillet... pigen siger noget jeg ikke forstår.. og dagplejemoderen gentager sig 2 gange... hvor pigen til sidst gør det... men så siger dagplejemoderen til mig "det er så træls når hun er sådan" ..

Jeg havde en eller anden forhåbning om at dagpleje mødre virkelig havde hjertet med i deres arbejde, at deres engagement i børnene var højt og at de holdt af deres "børn"...

jeg har også fornemmelsen af at alt skal foregå på gulvet, hvor jeg tænker, at børnene kommer vel fra hjem med kærlighed og berøring og omsorg... og det skal de vel fortsat have? jeg har endnu ikke en gang set hende gå med et af børnene i armene - netop for den tætte kontakt?

Børnene er der jo mange timer hver uge... og har brug for at føle sig "elsket" ligesom derhjemme... selvom jeg godt ved at det er en dagpleje og det er et "arbejde", så er det stadig mennesker...

Berolig mig... sig at jeg er forkert på den, kom med lidt meninger... tanker... hvad jeg skal gøre? eller om min tankegang er helt blæst... jeg ved der findes nogle dagpleje mødre herinde, hvad gør i? hvad synes i jeg skal "forvente"? ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2011

EliasMinDejligeSøn<3

syns det virker lidt underligtisær det med drengen min egen søn er i dp og hun er den dejliste dp!

Anmeld

11. januar 2011

Anonym trådstarter

Christina92!<3 skriver:

syns det virker lidt underligtisær det med drengen min egen søn er i dp og hun er den dejliste dp!

ja og lige præcis den følelse ville jeg jo gerne sidde med "at nøj hun er fantastisk"...

og ved godt at der jo intet kan erstatte mor her  men det er ikke det, som det her handler om, for jeg er ikke i tvivl om at en dagplejer kan passe mit barn, for selvfølgelig kan hun det.. og selvfølgelig bliver mit barns basale behov dækket derovre... mad, søvn osv.... men tænker jo også mere end det... omsorg, nærhed.. at man bare kan mærke at hold da op... hun gør det ekstra for sine "børn"....

Anmeld

11. januar 2011

Svei

Jeg synes du skal lytte til det dine fornemmesler siger dig..min erfaring er at de som regel passer, det er vi indkodet til som mødre tror jeg og det skal vi lytte til.

Der er desværre mange dp som ikke burde være dte...det er mine oplevelser måde indefra systemet og i forhold til de mennesker jeg har mødt..man skal virkelig stole på denne person.

Jeg har hørt mange rigtog grimme fortællinger og fra flere om hvordan det foregår og hvordan man behandler børn-...desværre er der jo ikke opsyn ,en dp kan gå og gøre som hun mener...det er en stor svaghed ved denne form og så mener jeg iøvrigt at der burde være en uddannelse når man skal tage sig af børn...det er jo som du også har mærket ikke kærligheden til børnene der er grundstenen, så hvis ikke man har nok viden omkring børn og deres udvikling og hvad dertil hører, så kan man som dp uden at vide det let skade børn.

Så lyt til det din fornemmeslse siger dig og hvis du skifter dp så ud og mærk, fornem og spørg...børn er taknemmelige og kan indordne sig under de værste forhold, så tror desværre ikke man kan sige at når bare barnet er ok så er alt ok.

De bedste tanker..

Anmeld

11. januar 2011

EliasMinDejligeSøn<3

Anonym skriver:

ja og lige præcis den følelse ville jeg jo gerne sidde med "at nøj hun er fantastisk"...

og ved godt at der jo intet kan erstatte mor her  men det er ikke det, som det her handler om, for jeg er ikke i tvivl om at en dagplejer kan passe mit barn, for selvfølgelig kan hun det.. og selvfølgelig bliver mit barns basale behov dækket derovre... mad, søvn osv.... men tænker jo også mere end det... omsorg, nærhed.. at man bare kan mærke at hold da op... hun gør det ekstra for sine "børn"....

ved godt hvad du mener men dp står der med det sammme når jeg kommer med min søn tager ham ind til sig og gir ham en kæmpe knuzer jeg er tryg ved min dp,,, hade jeg fornæmet at min søn ikk hade det helt godt hade jeg skiftet

Anmeld

11. januar 2011

mor-til-vanessa

altså først og fremmes skal du følge dine egne instinkter.

men med hensyn til drengen henne i hjørnet, så synes jeg et er ok han får lov at ligge og brokke sig lidt, det kan være med til at motivere ham til at kravle, han skal selvfølgelig ikke ligge og blive rød i hovedet af raseri. selvfølgelig skal han også være med sammen med de andre børn, men børn leger også gerne selv, også i den alder. det kan jo være han lige var på opdagelse og så kom hen i hjørnet, så det synes jeg virker ok.

men det med pigen. man siger ikke foran sine børn at de er trælse, og heller ikke ens dp børn. det er no go for mig.

desværre har ikke alle dp mødre hele hjertet med, for nogle er det bare et job og noget de skal have penge for.

Anmeld

11. januar 2011

Anonym trådstarter

ESB. skriver:

Jeg synes du skal lytte til det dine fornemmesler siger dig..min erfaring er at de som regel passer, det er vi indkodet til som mødre tror jeg og det skal vi lytte til.

Der er desværre mange dp som ikke burde være dte...det er mine oplevelser måde indefra systemet og i forhold til de mennesker jeg har mødt..man skal virkelig stole på denne person.

Jeg har hørt mange rigtog grimme fortællinger og fra flere om hvordan det foregår og hvordan man behandler børn-...desværre er der jo ikke opsyn ,en dp kan gå og gøre som hun mener...det er en stor svaghed ved denne form og så mener jeg iøvrigt at der burde være en uddannelse når man skal tage sig af børn...det er jo som du også har mærket ikke kærligheden til børnene der er grundstenen, så hvis ikke man har nok viden omkring børn og deres udvikling og hvad dertil hører, så kan man som dp uden at vide det let skade børn.

Så lyt til det din fornemmeslse siger dig og hvis du skifter dp så ud og mærk, fornem og spørg...børn er taknemmelige og kan indordne sig under de værste forhold, så tror desværre ikke man kan sige at når bare barnet er ok så er alt ok.

De bedste tanker..

Præcis... det med at børn indordner sig, for min mand sagde også at vores barn nok sagde fra hvis det er... nej det gør de nemlig ikke...

han sagde så også at jeg lige skulle prøve at give det ugen ud og se an... men puha...

Der skulle vidst være opsyn med dagplejerne i denne kommune hver 8. uge... og så er de jo på kurser ?!

Jeg har bare oplevet andre dagpleje mødre og de var bare så jordnære med deres børn..

Men hvordan skal jeg forholde mig hvis jeg skal skifte.... for jeg har jo ikke "tid" til at gå hjemme med mit barn hvis jeg skal vente f.eks. 3 måneder på en ny?

Men prøver selvfølgelig lige at give hende en chance.. måske hun bare er nervøs også?! og jeg er for meget på stikkerne... ?!

Anmeld

11. januar 2011

netdaddy

Anonym skriver:

Mit barn er næsten lige startet i dagpleje, og det går såmænd godt med at aflevere og hente, og at være derovre..

Men kender i det, at ens intuition siger en at det bare ikke er stedet? jeg føler mig ikke godt tilpas derovre.... men igen er det jo mit barn der skal være der...

lidt om mine oplevelser..

Da jeg var derovre igår, for at hente mit barn, sad dagpleje moderen på en vippestol på gulvet, med mit barn foran sig, mit barn kan ikke kravle endnu... så siger hun " ja ham der (hun siger navnet men gør ham lige anonym) han er ikke så tryg ved dit barn endnu men han kommer når han er klar og han kommer hen til mig når han har brug for mig"..

Jeg kigger rundt og ser det her barn på 9 måneder ligge henne i hjørnet med fronten ud af, jeg spørger så om han kan kravle, det kan han ikke, han triller og kan bakke bagud... så dvs. han har kravlet bagud og havnet henne i hjørnet...

Vi går ud og finder nogle ting, drengen ligger der endnu... og efter lidt tid begynder han at brokke sig, og først da han brokker sig MEGET går hun ind og tager ham ind på gulvtæppet til legetøjet..

MIN tanke er, at mit barn kan heller ikke kravle, kun bagud, og jeg har ikke lyst til at mit barn skal "efterlades" i et hjørne.. for mit barn kan jo ikke gøre for at h*n bakker bagud... og jeg ville nok have taget det andet barn og sat med det og givet det tryghed omkring situationen med mit barn, i stedet for at lade det være ovre i et hjørnè?

jeg tænker er det normalt ved dagpleje mødre? at de små godt må blive liggende der hvor de nu havner?

Så idag da jeg er derovre, så går en af pigerne med noget fra en brik til et puslespil.. dagplejemoderen siger hun skal ligge puslebrikken hen på bordet for den skal limes på puslespillet... pigen siger noget jeg ikke forstår.. og dagplejemoderen gentager sig 2 gange... hvor pigen til sidst gør det... men så siger dagplejemoderen til mig "det er så træls når hun er sådan" ..

Jeg havde en eller anden forhåbning om at dagpleje mødre virkelig havde hjertet med i deres arbejde, at deres engagement i børnene var højt og at de holdt af deres "børn"...

jeg har også fornemmelsen af at alt skal foregå på gulvet, hvor jeg tænker, at børnene kommer vel fra hjem med kærlighed og berøring og omsorg... og det skal de vel fortsat have? jeg har endnu ikke en gang set hende gå med et af børnene i armene - netop for den tætte kontakt?

Børnene er der jo mange timer hver uge... og har brug for at føle sig "elsket" ligesom derhjemme... selvom jeg godt ved at det er en dagpleje og det er et "arbejde", så er det stadig mennesker...

Berolig mig... sig at jeg er forkert på den, kom med lidt meninger... tanker... hvad jeg skal gøre? eller om min tankegang er helt blæst... jeg ved der findes nogle dagpleje mødre herinde, hvad gør i? hvad synes i jeg skal "forvente"? ...

Jeg forstår ganske udemærket din bekymring, men kan så også sige at det ikke er alle dagpleje mødre der er sådan.

Min hustru er dagplejer og benytter sig meget af kontakten med børnene - også selv om mange aktiviteter foregår på gulvet af hensyn til at undgå for mange løft og dermed blive for tidligt nedslidt.

Nå - tilbage til vores oplevelse med vores ældstes dagplejesituation.

Det drejer sig ikke om hans normale dagplejer, som vi er rigtigt glade for og har fuld tillid til, da vi kan mærke på ham at han er rigtig glad for at kommer derover og vi kan mærke han har det godt.

På et tidspunkt skulle han passes af sin anden-reserve, da hans normale DP var syg (min hustru er normalt gæsteplejer for ham, men var på kursus). Han kender hende godt da hans dagplejer går i legestue sammen med hende.

Allerede da jeg afleverer ham i legestuen, kan jeg mærke at han er utryg ved hende og han græder meget da jeg skal gå (følte mig som verdens dårligste og ondeste far), men tænker at det nok skal gå.

Da jeg kommer og henter ham sidder han i sin barnevogn væk fra de andre børn og uden egentlig voksenkontakt. Umiddelbart ligger jeg ikke meget i det, da barnevognen er et trygt sted for ham og det kan jo være at reserven lige er gået hen til de andre børn.

Men reservedaglejen fortæller mig så at han sådan set har siddet der det meste af dagen uden at lege med de andre børn, og hun fortæller også at hun har været meget sammen med de andre børn.

Hun har med andre ord slet ikke draget omsorg for min søn i løbet af dagen, andet end at give ham ren ble og mad og lagt ham til at sove.

Jeg blev rasende på hende, for det kan ikke passe at hun skal forestille at passe børn og så parkerer ham i den ene ende af rummet i barnevognen for blot at være sammen med de andre børn.

Fair nok at hun sætter ham op i barnevognen hvor han føler sig tryg, men så kunne hun da for f..... have taget barnevognen med hen til de andre børn.

Jeg var dybt frustreret da jeg gik derfra og lovede mig selv og min dreng at han ALDRIG skulle passes af hende igen, hvilket han heller ikke er blevet. Reserve DP'en fik også at vide inden jeg gik at hun ikke ville få lov at passe ham igen dagen efter da hans normale DP stadig var syg, så jeg ville finde en anden løsning.

Dagen efter ringede jeg til kommunen og påtalte situationen, med det resultat at hun faktisk blev fyret nogle måneder efter, da det viste sig at det ikke var første gang der var blevet klaget over hende.

Men som sagt til start - det er absolut ikke alle DP'ere der er sådan, men man skal kunne føle sig tryg ved at aflevere sit barn til en anden person!

Anmeld

11. januar 2011

Anonym trådstarter

mor-til-vanessa skriver:

altså først og fremmes skal du følge dine egne instinkter.

men med hensyn til drengen henne i hjørnet, så synes jeg et er ok han får lov at ligge og brokke sig lidt, det kan være med til at motivere ham til at kravle, han skal selvfølgelig ikke ligge og blive rød i hovedet af raseri. selvfølgelig skal han også være med sammen med de andre børn, men børn leger også gerne selv, også i den alder. det kan jo være han lige var på opdagelse og så kom hen i hjørnet, så det synes jeg virker ok.

men det med pigen. man siger ikke foran sine børn at de er trælse, og heller ikke ens dp børn. det er no go for mig.

desværre har ikke alle dp mødre hele hjertet med, for nogle er det bare et job og noget de skal have penge for.

jeg synes bestemt også det er ok at de må ligge og brokke sig lidt... og at de kravler hen et sted og havner der...

men han lå bare... med benene ind mod væggen .. og kiggede... men kan godt være jeg bare er forkert på en...

det var også da hun sagde at hun var træls der gjorde udslaget til at jeg lavede dette indlæg, for at komme ud med det!!

Anmeld

11. januar 2011

Alberts/

hvis jeg var dig ville jeg tage en snak med dp'ere.

men je ville personligt ikk aflevere mit barn til en Dp'er som jeg eller mit barn ikke er tryg ved(:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.