bondepigen skriver:
Må jeg spørge, hvad det er for forbudte ting?
Selvfølgelig må du det, men det er meget og det er lidt overdrevent.
I Thailand tror man på at spøgelser er døde mennesker hvis sjæle ikke kan finde fred eller ikke ved at de er døde, derfor er de på jorden iblandt mennesker. Normale mennesker kan ikke se disse sjæle, kun munke eller mennesker der er sidssyge eller har det dårligt mentalt.
I Thailand er det en tradition at munkene hver søndag hvor der er fuldmåne, at de slipper ånderne ud for at se deres pårørende, men noget med at der er strenge regler mellem ånden og munken, ånden må se på mennesker, men ikke røre og ikke lad mennesker vide at de er tilstede. I forbindelse med det skal man hvis man taber noget på jorden eller gulvet trampe 3 gange i jorden/gulvet, for at spøgelset giver slip på den ting man har tabt.
I Thailand varer en begravelse i 3 dage, den dødes sjæl får 3 dage til at affinde sig med at de er døde, at de nu skal sige farvel til venner og familie. Jeg kan huske da jeg var til min morfars begravelse at han lå i kisten og hver gang vi andre spiste, skulle han også spise jeg fik æren af at stille bakken med mad ved hans kiste, banke 3 gange på kisten og sige. morfar der er mad. I forbindelse med en begravelse skal man i de 3 dage begravelsen varer hver aften før man går i seng vaske sig i ansigtet, for at vaske alt det væk man har set.
Også var der de ting man ikke må.
1. Du må ikke råbe skældsord eller tirre et spøgelse.
2. Du må ikke bukke dig ned og kigge dig mellem benene på en thai kirkegård.
3. Hører eller ser du pludselige ting/lyde, måske en der kalder dit navn, skal du ignorere det, da det måske er et ondt spøgelse som vil i kontakt med dig.
4. Man skal ikke opsøge spøgelser.
5. Man må ikke lege gemmeleg efter solen er gået ned, da spøgelser vil lege med.
6. At folde en paraply ud inden i huset.
7. Man må ikke stjæle ting fra de døde.
Det ærgrer mig at jeg ikke kan huske flere, for der er flere!
Der er nogle metoder ifølge thailandske mennesker så man kan komme i kontakt med spøgelser, og det er forbudt at prøve det af, hvis man er en sart sjæl eller ja bare gennerelt forbudt for folk. Hvis man skal afprøve de metoder skal man gennemføre det og alle der startede skal stoppe på en ordentlig måde, ordentlig betyder at du får et signal fra ånden om at det er okay I/du slutter nu. Hvis en af de nedenstående metoder startes og man får fat i et spøgelse og man ikke beder om tilladelse til at slutte, vil spøgelset for altid være hos jer.
Her nævner jeg nogle metoder.
1. Ånden i glasset.
2. At tage en tallerken og slå på den med bestik, det lokker de sultne ånder ud for at spise med.
3. At lege gemmeleg efter mørkets frembrud, spøgelserne vil lege med og vil stå foran en af jer så personen ikke kan ses.
4. At tage en døds persons forrådneser og gnide det imod ens øjne, så kan man se ind i de dødes verdens.
5. At bukke sig ned og kigge sig imellem sine ben, så kan man se spøgelser.
Alle de nævnte metoder, der kan spøgelset også se og fornemme dig! Og det er også ærgerlig at jeg ikke kan huske flere metoder.
Skal nok skrive hvis jeg husker mere.
KH Kusuma