Lommepenge ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2010

Lone Jakobsen

her er de ting vores børn kan få lommepenge for:

hjælp til madlavning: 3 kr

ud med skrald: 1kr

tømme vasketøjskurv: 1kr

gå tur med hund: 4kr

rengøre kanin og marsvinebur: 10kr

støvsuge overetagen: 8 kr

ellers finder vi nogen gange på ekstraopgaver i forbindelse med at vi skal ha gæster eller hvis der skal ordnes noget i haven. vores børn synes det er sjovt, der er ingen krav, og har de lyst til at tjene penge, så har vi næsten altid noget de kan få lov til at lave.

til gengæld kan de ikke selv bestemme om hunden fx. skal luftes 3 gange om dagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2010

SussieThyssen

bullerbassen skriver:

Vores 2 drenge på 9 år har ydret ønske om at få lomme pengeVi har så snakket om at det skal hjælpe med at lave lidt herhjemme

F.eks

Tømme opvaskemaskine

Dække ord / Ta af

Gå en tur med hunden

Støvsuge køkken / stue

Har I nogle forslag til små opgaver der passer til deres alder.

Vi har sagt at alm oprydning på værelset ikke kommer med, da vi mener det er alm ting og gøre.

Håber I kommer med lidt imput  

Et sidste spørgsmål , hvad ville en fair pris være for det opgaver

Vil da mene at 200 kr om måneden pr næse er en fair pris i lommepenge, og så er opgaver af den art fine. Holde værelset i orden er også en god ide.
Selvfølgelig kan man ikke forlange det helt vilde af 9-årige men sådan i store træk kan de godt.
Har man have, kan de også godt give et nap med i sommerhalvåret, og rydde sne og den slags om vinteren.
Ser man på vor tids priser kan man jo ikke få ret meget for en 50'er om ugen, og hvis de så skal spare op til et eller andet de ønsker sig så kan det jo have lange udsigter.

Men du kan også gøre noget andet.
Lave en tavle med opgaver, sætte en pris på hver, og så skal de krydse sig ind uge for uge hvad de vil lave og så krydse sig af når de har gjort det. Så kan de få løn for hver udført opgave.
Det er jo også en måde at gøre det på

Børn har godt af tidligt at få ansvar og lære noget om økonomi.
Det har mine også fået, og de er alle sammen gode økonomer

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. december 2010

bullerbassen

nutche skriver:

her er de ting vores børn kan få lommepenge for:

hjælp til madlavning: 3 kr

ud med skrald: 1kr

tømme vasketøjskurv: 1kr

gå tur med hund: 4kr

rengøre kanin og marsvinebur: 10kr

støvsuge overetagen: 8 kr

ellers finder vi nogen gange på ekstraopgaver i forbindelse med at vi skal ha gæster eller hvis der skal ordnes noget i haven. vores børn synes det er sjovt, der er ingen krav, og har de lyst til at tjene penge, så har vi næsten altid noget de kan få lov til at lave.

til gengæld kan de ikke selv bestemme om hunden fx. skal luftes 3 gange om dagen.

Tak for svar - Det var lige lidt flere muligheder.

Anmeld

30. december 2010

bullerbassen

SussieThyssen skriver:

Vil da mene at 200 kr om måneden pr næse er en fair pris i lommepenge, og så er opgaver af den art fine. Holde værelset i orden er også en god ide.
Selvfølgelig kan man ikke forlange det helt vilde af 9-årige men sådan i store træk kan de godt.
Har man have, kan de også godt give et nap med i sommerhalvåret, og rydde sne og den slags om vinteren.
Ser man på vor tids priser kan man jo ikke få ret meget for en 50'er om ugen, og hvis de så skal spare op til et eller andet de ønsker sig så kan det jo have lange udsigter.

Men du kan også gøre noget andet.
Lave en tavle med opgaver, sætte en pris på hver, og så skal de krydse sig ind uge for uge hvad de vil lave og så krydse sig af når de har gjort det. Så kan de få løn for hver udført opgave.
Det er jo også en måde at gøre det på

Børn har godt af tidligt at få ansvar og lære noget om økonomi.
Det har mine også fået, og de er alle sammen gode økonomer

Kærligst
Sussie

Hej

200 kr pr næse bliver nok lige i overkanten - Da der også skal købes tøj, og hvad de ellers mangler

Du har ret i at 50 kr ikke er så meget men 200 kr om måneden bliver jo også til en del. Syntes jo også det vil være en fordel som du siger få lidt ansvar, og lære og spare op. Og administrere pengene selv.

Hvilket jeg er vokset op med, og  har selv et meget fornuftigt forhold til penge.

Vores børn har altid været vant til at få rimelig meget, men da vores økonomi ikke er som den plejer må vi også begrænse udvalget af ekstra sager i hverdagen .

Har som du har foreslået , lavet et skema i samarbejde med drengene. Hvor de forskellige opgaver samt ugedagene står på, så kan de selv bestemme hvor meget de vil lave. Og tjene.

De har selvfølgelig et ønske om at kunne spare op til det de ønsker sig, da vi jo ikke kan købe ALT.  Det skal jo også lære at der er mening med galskab  Og overveje om de virkelig gerne vil have / mangler denne ting, istedet for " VIL HA " symdronet.

Tak for svar - Og tillykke med barnebarnet

Anmeld

30. december 2010

SussieThyssen

Super godt søde ven.
Og held og lykke med projektet
Og mange tak for de gode ønsker

Anmeld

30. december 2010

mortilflere

Det i skriver er noget jeg tager som noget naturligt de skal........

for at et hus fungere .

De store for ikke penge de for mobil betalt 200 kr om mdr , men passer de , de små for de lidt ...

Emil var have mand i år , vi har 1 tønde land have og han knoklede og fik 2000 kr for hele sommeren.

Anmeld

30. december 2010

bullerbassen

mortilflere skriver:

Det i skriver er noget jeg tager som noget naturligt de skal........

for at et hus fungere .

De store for ikke penge de for mobil betalt 200 kr om mdr , men passer de , de små for de lidt ...

Emil var have mand i år , vi har 1 tønde land have og han knoklede og fik 2000 kr for hele sommeren.

Du har helt ret - men da ønsket om at kunne spare sammen til større ting. Ja så er det den mulighed vi har.

Her har de så ikke mobiler der skal betales - og ingen som stikker dem en lille skilling i ny & næ.

Så de ville aldrig få mulighed for selv at kunne spare. Og da jeg syntes det er en god ting at kunne, ja så gå jeg gerne på kompromi med min egen mening...

Anmeld

30. december 2010

bullerbassen

SussieThyssen skriver:

Super godt søde ven.
Og held og lykke med projektet
Og mange tak for de gode ønsker

Tak tak

Anmeld

30. december 2010

Carina1977

Jeg er enig i at børn bør lære at det at holde huset/have pligter er en del af familielivet og noget der er en selvfølge at gøre. Men samtidig synes jeg altså også det er vigtigt at lære dem, at penge ikke hænger på træerne. At man faktisk skal lave noget for at få dem. Så længe børn er under 13 år, kan de jo ikke få et fritidsarbejde. Så de har ingen muligheder for at tjene deres egne penge, medmindre man laver en eller anden form for indtjening i hjemmet.

Ja vi voksne skal gøre hjemmet rent, og vi får intet for det, men vi er i stand til at tage på arbejde og dermed tjene penge og have muligheden for med tiden, at købe det vi ønsker os. Jeg har i hvert fald taget det valg, at min søn skal have muligheden for at kunne spare op til det han ønsker. og det har han kun mulighed for, hvis han får lommepenge. Når han bliver ældre, kan han så gå ud og tage sig et fritidsjob....men indtil da så får han lommepenge

Min søn har ingen mobil, så sådan noget betaler jeg slet ikke til ham

Anmeld

30. december 2010

mor2011

Jeg synes det er en supergod idé at ungerne kan tjene lidt lommepenge. Har selv et vennepar som også praktisere samme ordning.

Men jeg synes nu at 5 kr. pr. opgave er alt for meget. Tænk på hvor kort tid det egentlig tager at tømme opvaskermaskinen, max. 5 minutter...

Hvis du sætter opgaveprisen til ca. 50 procent af hvad du havde tænkt dig så lære du samtidig dine børn at en indkomst skal være realistisk i forhold til indsats og kompetencer.

Mit vennepar har meget lavere priser netop for at lære deres børn at penge ikke bare hænger på træerne.

I dagens Danmark bliver langt de fleste børn stor-forkælede og lære desværre ikke i deres opvækst hvad penge egentlig er. Men det er jo en debat helt for sig selv, smiler.

Håber du kan bruge min synsvinkel til at perspektivere begrebet lommepenge til dine børn.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.