hej...læste denne her tråd igår, og derfor skrev jeg en mail til sundhedsplejen i vores kommune, da jeg også pludselig blev i tvivl og undrede mig meget....Undrede mig fordi jeg jævnligt opdaterer mig anbefalinger fra sst pga. mit arbejde, og her står max. 10 mikrogram d-vitamin om dagen til børn.
Idag har jeg fået svar tilbage hvad der anbefales her i kommunen og de skriver følgende:
Jeg kan godt forstå din forvirring, men her er den officielle anbefaling:
Børn skal have 10 mcg (400 IE) D vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år.
Dette kan gives enten som dråber indtil 2 år ELLER som multivitamin tablet fra barnet kan administrere en tyggetablet. Denne tablet skal så indeholde den anbefalede mængde D vitamin.
Man må ikke få både dråber og vitaminpiller, for så overdoseres barnet, så har du kendskab til, hvilke sundhedsplejersker, der har anbefalet dette, vil jeg da meget gerne orienteres
| | Med venlig hilsen |
|  | Bodil Giversen Ledende sundhedsplejerske
|
Dog mener jeg at barnet skal have over 25 mikrogram dgl. for at blive overdoseret. Jeg kender til flere der giver deres børn ekstra d-vitamin efter den megen positive omtale af samme vitamin der var sidste år....prøv evt. at google det hvis interesse. I nogle lande mener jeg at man f.eks. har tilsat mælk/juice d-vitamin, så det var også op til diskussion herhjemme.
Men nej bestemt ikke godt at der anbefales forskelligt....Er det så her i kommunen vi er "bagud" eller har der været misforståelser etc.? Glæder mig til update.....Mere viden.
mvh. moars.
Anmeld