multivitaminpille

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2011

moars

hej...læste denne her tråd igår, og derfor skrev jeg en mail til sundhedsplejen i vores kommune, da jeg også pludselig blev i tvivl og undrede mig meget....Undrede mig fordi jeg jævnligt opdaterer mig anbefalinger fra sst pga. mit arbejde, og her står max. 10 mikrogram d-vitamin om dagen til børn.

Idag har jeg fået svar tilbage hvad der anbefales her i kommunen og de skriver følgende:

Jeg kan godt forstå din forvirring, men her er den officielle anbefaling:

Børn skal have 10 mcg (400 IE) D vitamin dagligt fra de er 2 uger til de er 2 år.

Dette kan gives enten som dråber indtil 2 år ELLER som multivitamin tablet fra barnet kan administrere en tyggetablet. Denne tablet skal så indeholde den anbefalede mængde D vitamin.

Man må ikke få både dråber og vitaminpiller, for så overdoseres barnet, så har du kendskab til, hvilke sundhedsplejersker, der har anbefalet dette, vil jeg da meget gerne orienteres

Med venlig hilsen

Bodil Giversen
Ledende sundhedsplejerske

Dog mener jeg at barnet skal have over 25 mikrogram dgl. for at blive overdoseret. Jeg kender til flere der giver deres børn ekstra d-vitamin efter den megen positive omtale af samme vitamin der var sidste år....prøv evt. at google det hvis interesse. I nogle lande mener jeg at man f.eks. har tilsat mælk/juice d-vitamin, så det var også op til diskussion herhjemme.

Men nej bestemt ikke godt at der anbefales forskelligt....Er det så her i kommunen vi er "bagud" eller har der været misforståelser etc.? Glæder mig til update.....Mere viden.

mvh. moars.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2011

NoName

Caroline86 skriver:

Hej kloge hoveder.

Laura bliver 1 år d.18/2 og skal ifølge sundhedsstyrelsen jo så til at have en multivitaminpille i stedet for bare jern og d-vitamin som hun får nu.

Vi bruger jern pulver og er ved at løbe tør og vi kom så til at tale om det med vitaminpillen. om ikke vi kan give hende den allerede? Er der nogen grund til at man venter til de er 1 år?

Laura spiser det samme som os andre og har gjort det længe. Hun får derfor masser af vitaminer, mineraler og fibre gennem kosten allerede, men skal selvfølgelig have vitaminpillen (ligesom vi andre får).

Men hvad tror/mener/ved I? Må hun begynde at få multivitaminen allerede nu eller skal vi købe jern igen og fortsætte med det til hun er 1 år?

knus Caroline

Jeg tror ikke dr sker noget ved det...

jeg har tænkt på at købe dem her til Caroline når hun når den alder

http://www.hennyshelse.dk/index.asp?ppage=4&detail=78

Anmeld

7. januar 2011

Brams

Caroline86 skriver:

hæhæ... kan se du ikke har læst resten af tråden (og det gør heller ingenting)

Jeg er SKRUP forvirret! Jeg spurgte OGSÅ på apoteket forleden og de sagde at hun skal have både multivitamin (med 10 mg d-vitamin) OG d-dråber med 10 mg. Dvs. den dobbelte dosis af hvad man anbefalede før! SUK altså!!!!!! Hun gentog det endda flere gange at det altså var 20 mg hun skal have indtil hun er 2 år... hvorfor f*nden kan de ikke bare blive enige om hvad de anbefaler folk??

Nej du har ret, jeg fik ikke læst hele tråden - sorry

De siger bare så mange forskellige ting, at man bliver helt forvirret. På apoteket sagde de til mig at hun kunne risikere at blive "forgiftet" hvis hun både fik d-dråber og multivitamin-pillen samtidig, fordi hun så ikke ville kunne udskille det overskydende i sin lille krop.

Men nu er jeg da lige så forvirret som dig

Anmeld

7. januar 2011

Caroline86

Brams skriver:

Nej du har ret, jeg fik ikke læst hele tråden - sorry

De siger bare så mange forskellige ting, at man bliver helt forvirret. På apoteket sagde de til mig at hun kunne risikere at blive "forgiftet" hvis hun både fik d-dråber og multivitamin-pillen samtidig, fordi hun så ikke ville kunne udskille det overskydende i sin lille krop.

Men nu er jeg da lige så forvirret som dig

tror bare jeg nøjes med d-dråberne... Det er vel bedre med lidt for lidt end lidt for meget?

Anmeld

8. januar 2011

Brams

Caroline86 skriver:

tror bare jeg nøjes med d-dråberne... Det er vel bedre med lidt for lidt end lidt for meget?

Jeg har gjort lige det samme. Vi fortsætter med d-dråber indtil hun er 2 år og så får hun en vitaminpille

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.