Polkaprik skriver:
Tusind tak for dit svar!
Jeg har lige fået diagnosen og skal starte i aften med MTX. Jeg skal starte med 4 piller i 2 uger, så 6 piller i 2 uger og til sidst 8 piller om ugen. Jeg skal have taget blodprøve hver 2 uger de næste 3 måneder for at holde øje med levertallet og så skal jeg til en knoglescanning for at tjekke knogletætheden. Ud over det ved jeg endnu ikke hvad der skal ske for det kommer an på hvordan jeg reagerer på behandlingen.
Jeg har en veninde fra min mødregruppe som også har børnegigt og hun er meget forkrøblet at det i en alder af 27 år! Hun stoppede med MTX for mange år siden da hun blev resistent
Har du nogle bivirkninger i forbindelse med at tage MTX?
Hun tager til kontroller på riget og får suget sine led en gang imellem og får insprøjtninger med binyrebarkhormon direkte ind i leddene.. puah... håber aldrig mit bliver så slemt!
Held og lykke med de fortstående operationer og ansøgningen om pension!
Michelle
Vil lige sige, at det er meget sjældent, at man bliver forkrøblet (og slet ikke de yngre generationer) - det bunder som oftest i, at man har fravalgt anbefalet medicin, eller ikke fulgt de retningslinjer, der er givet, eller ikke har fået tilstrækkelige doser tids nok.
Man går meget hurtigere over til biologiske præparater nu, hvis der ikke er effekt, og derfor får meget få gener i en sådan grad, at de bliver synligt påvirkede af det.
Man starter altid (det skal man passe på med at sige) ud med Methotrexat, og så arbejder man sig fremad, således at de milde præparater prøves først........og dermed også sagt, at man ikke skal være så bekymret for at starte på Methotrexat, det er den mildeste form for gigtebehandling (ikke sagt, at man ikke kan få bivirkninger af det).
Anmeld