Polkaprik skriver:
Rykker lige op i håb om, at der er en der har noget erfaring med leddegigt og Methotrexat som som ser mit indlæg og som har lyst til at dele med mig
Først og fremmest - leddegigt er ikke bare leddegigt, man kan have det i mange varianter, og jeg gætter på, at du har fået diagnosen seropositiv reumatoid artrit - er det korrekt?
Dernæst almindelig leddegigt (reumatoid artrit) er som sådan en kronisk sygdom, men forstået sådan, at den sagtens kan "brænde ud", så du har sygdommen, men den ikke er aktiv, og du har ingen symptomer - dette sker dog oftest efter rigtig mange år.
Methotrexat er - som du også har fået at vide - en af-art af meget mild kemo (eller cellegift - den kan i øvrigt også bruges i behandling af GUL), den fås i pilleform, men de fleste er gået over til sprøjteform, fordi det er en nem måde at få stoffet i kroppen. Det er den mest almindelige form for behandling af gigt og er en meget mild behandling, hvis din krop accepterer det.
Når du nu er på et baby-site, vil jeg også informere om, at ved ønsket graviditet, skal du trappes ud af medicinen 3-6 måneder (det er forskelligt, hvad der anbefales, jeg ville kun være tryg ved 6 måneder) inden ophør med prævention, idet rester af medicinen i din krop kan føre til abort eller misdannelser.
Er der nogen i din familie, der har gigt?
Anmeld