Hvor er det træls!... og så alligevel..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.871 visninger
29 svar
0 synes godt om
29. december 2010

Polkaprik

Må altså lige lufte mine frustrationer og tanker...

Jeg har gennem de sidste år haft rigtig mange smerter i mine led g er bare blevet fejet af bordet den ene gang efter den anden af min læge. Til sidst blev jeg rigtig vred for jeg har kastet så mange penge efter fys, kiropraktor, massør og hvad fanden jeg ellers kunne komme på, for at blive fri for alle de smerter. Så jeg bankede næsten bogstaveligt talt i bordet hos min læge som så nærmest hovedrystende skrev en henvisning til en reumatolog.

Jeg ventede så i 3½ måned på at få en tid hos ham. Han undersøgte mig og smilede overbærende til mig og sagde at jeg ikke fejlede noget, men nu skulle han nok tage nogle blodprøver og nogle røntgen af mine fødder. Men efter han mening skulle jeg bare tage og tabe mig så ville jeg blive smertefri...  Ja jeg er overvægtig men jeg har taget 30 kg på på 3 år fordi jeg har så skide ondt hele tiden og derfor ikke får rørt mig det jeg bør og trøstespiser... Men jeg havde også smerterne for 30kg siden og det gør sgu da ikke ondt i mine håndled pga overvægt!.. Nå... Men en 3 uger efter kommer jeg op til ham igen efter der er svar på blodprøver og røntgen. Mine billeder så fine ud på nær en hælespore på højre fod.. hmm... Okay... Men sørme om der ikke lige var noget i mine blodprøver der ikke var helt som de skulle være! Blodprøverne viste altså at jeg har kronisk leddegigt! WTF!!! Jeg begyndte bare at tude for jeg havde bestemt ikke lyst til at skulle have en kronisk sygdom Men samtidig er jeg også lettet over at finde ud af hvorfor fanden jeg har haft så ondt..... Jeg fik så et skud binyrebarkhormon og så har jeg ellers været smertefri i knapt 4 uger Men det er jo ikke noget man må blive ved med så jeg skulle op til min reumatolog og snakke behandling i går... Puha.. Skal have nogle piller som er lavdosis kemo og så noget B-vitamin for at mindske eventuelle bivirkninger fra det andet. Og så skal jeg tage binyrebarkhormon i pilleform i 3 måneder... gisp.. Synes det virker lidt uoverskueligt at skulle tage medicin resten af mit liv og kan ikke rigtig finde ud af hvad det kommer til at betyde for mig. Der er heller ingen vished for hvordan jeg vil reagere på medicinen eller hvordan min sygdom vil udvikle sig. Der er godt nok mange tanker de drøner gennem mit hoved...

Så jeg måtte altså lige have luft. 

Er der nogen der har kendskab til leddegigt enten fra sig selv eller en bekendt?

Michelle - der glæder sig til at få noget mere livskvalitet!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

Manakauapo

Åhh.. Det er bare så træls. Og kan følge dig hele vejen igennem. Og du siger bare til, hvis du har behov for at snakke!

Du kender jo også min baggrund. Jeg har jo haft leddegigt i 1½ år nu.

Anmeld

29. december 2010

Polkaprik

Kageteenageren skriver:

Åhh.. Det er bare så træls. Og kan følge dig hele vejen igennem. Og du siger bare til, hvis du har behov for at snakke!

Du kender jo også min baggrund. Jeg har jo haft leddegigt i 1½ år nu.

Tak Tine.. Tænkte også jeg ville skrive til dig. Men du tager ikke Methotrexat vel? Er sgu lidt bekymret for de bivirkninger

Anmeld

30. december 2010

Polkaprik

Rykker lige op i håb om, at der er en der har noget erfaring med leddegigt og Methotrexat som som ser mit indlæg og som har lyst til at dele med mig

Anmeld

30. december 2010

Rockertand

Polkaprik skriver:

Rykker lige op i håb om, at der er en der har noget erfaring med leddegigt og Methotrexat som som ser mit indlæg og som har lyst til at dele med mig

Først og fremmest - leddegigt er ikke bare leddegigt, man kan have det i mange varianter, og jeg gætter på, at du har fået diagnosen seropositiv reumatoid artrit - er det korrekt?

Dernæst almindelig leddegigt (reumatoid artrit) er som sådan en kronisk sygdom, men forstået sådan, at den sagtens kan "brænde ud", så du har sygdommen, men den ikke er aktiv, og du har ingen symptomer - dette sker dog oftest efter rigtig mange år.

Methotrexat er - som du også har fået at vide - en af-art af meget mild kemo (eller cellegift - den kan i øvrigt også bruges i behandling af GUL), den fås i pilleform, men de fleste er gået over til sprøjteform, fordi det er en nem måde at få stoffet i kroppen. Det er den mest almindelige form for behandling af gigt og er en meget mild behandling, hvis din krop accepterer det. 

Når du nu er på et baby-site, vil jeg også informere om, at ved ønsket graviditet, skal du trappes ud af medicinen 3-6 måneder (det er forskelligt, hvad der anbefales, jeg ville kun være tryg ved 6 måneder) inden ophør med prævention, idet rester af medicinen i din krop kan føre til abort eller misdannelser.

Er der nogen i din familie, der har gigt?

Anmeld

31. december 2010

Polkaprik

Rockertand skriver:

Først og fremmest - leddegigt er ikke bare leddegigt, man kan have det i mange varianter, og jeg gætter på, at du har fået diagnosen seropositiv reumatoid artrit - er det korrekt?

Dernæst almindelig leddegigt (reumatoid artrit) er som sådan en kronisk sygdom, men forstået sådan, at den sagtens kan "brænde ud", så du har sygdommen, men den ikke er aktiv, og du har ingen symptomer - dette sker dog oftest efter rigtig mange år.

Methotrexat er - som du også har fået at vide - en af-art af meget mild kemo (eller cellegift - den kan i øvrigt også bruges i behandling af GUL), den fås i pilleform, men de fleste er gået over til sprøjteform, fordi det er en nem måde at få stoffet i kroppen. Det er den mest almindelige form for behandling af gigt og er en meget mild behandling, hvis din krop accepterer det. 

Når du nu er på et baby-site, vil jeg også informere om, at ved ønsket graviditet, skal du trappes ud af medicinen 3-6 måneder (det er forskelligt, hvad der anbefales, jeg ville kun være tryg ved 6 måneder) inden ophør med prævention, idet rester af medicinen i din krop kan føre til abort eller misdannelser.

Er der nogen i din familie, der har gigt?

Tusind tak for dit svar

Jeg har ikke fået den latinske diagnose at vide. Reumatologen sagde bare at jeg har kronisk leddegigt

Han understregede hvor vigtigt det var at jeg ikke blev gravid mens jeg jeg var på den medicin, så den er jeg med på. Og jeg er også helt med på hvad MTX er. Jeg kunne bare godt tænke mig at høre fra nogen som måske selv tager det eller kender nogen der gør for at høre hvordan de fungere med at tage det i forhold til bivirkninger osv.

Jeg ved ikke om der er gigt i min familie da jeg ikke har kontakt til min familie. Så der må jeg være dig svar skyldig.

Michelle

Anmeld

31. december 2010

Manakauapo

Polkaprik skriver:

Tak Tine.. Tænkte også jeg ville skrive til dig. Men du tager ikke Methotrexat vel? Er sgu lidt bekymret for de bivirkninger

Nej, det gør jeg.

Anmeld

31. december 2010

Polkaprik

Kageteenageren skriver:

Nej, det gør jeg.

Okay! Hvordan fungerer det? Og hvor længe har du taget dem?

Anmeld

31. december 2010

Manakauapo

Polkaprik skriver:

Okay! Hvordan fungerer det? Og hvor længe har du taget dem?

Hov.. Der skulle stå "ikke"

Anmeld

31. december 2010

Polkaprik

Kageteenageren skriver:

Hov.. Der skulle stå "ikke"

Nååårh... Jamen jeg mente også du havde fortalt at du havde fravalgt det

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.