Jeg har altid haft svært ved at forstå hvorfor det altid er faderens navn, der skal føres videre.
I min slægt er det kvindens, der bliver ført. Dvs sige at vores slægtsnavn har førsteprioritet, hvis manden har et almindeligt navn, og det er IKKE til diskussion.
Vi er nemlig bærere af et familienavn, hvor alle, der hedder det er i familie.
Først vil jeg sige, at det er så vigtig en ting at I SKAL og MÅ have det på plads inden I får børn, sådan at det ikke skal være grund til skænderier hen over en gravid mave.
Og som nr 2 vil jeg sige, at hvis hans navn skal være efternavn, så har du ret til at dit navn føres videre som mellemnavn, og du skal ikke give dig.
I de år, hvor jeg arbejdede som kordegn, har vi somme tider haft den slags navnetvister inde til diskussion, og det er som regel endt med at moderen har vundet, hvis forældrene ikke er gift.
Loven kan også afgøre det, for kan forældrene ikke nå til enighed vil barnet få moderens navn og ikke faderens.
Men for jeres egen skyld, så få den slags store og vigtige ting på plads, så det ikke skal være anledning til uvenskab hen over barnet.

Kærligst
Sussie
Anmeld