Efternavn til kommende barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. december 2010

Aprilmor11

Anonym skriver:

Her den anden dag sad min mand og jeg i bilen og jeg spurgte for hyggens skyld, om hvad vores barn/børn skulle hedde til efternavn (Vi regner med at starte PB om 1 års tid)

Han svarede at de selvfølgelig skulle hedde hans efternavn, hvilket jeg også synes, men vil også gerne have de får mit mellemnavn.

Så derfor spurgte jeg om de ikke også skulle have mit mellemnavn.

Han svar var klart nej 

Så forklarede jeg ham, at mit mellemnavn betyder meget for mig, fordi jeg har det fra min mormor og morfar, og jeg altid havde regnet med at give det videre til mine børn + jeg synes at det er rimeligt, at børnene får et navn fra både mor og fra.

Hans svar var, at det var jo fint nok at mellemnavnet betød noget for mig og at jeg har det mellemnavn, men det betød jo ikke at børnene skulle hedde det.  Og det næste han sagde var at børnene jo også havde et navn fra mor og far, fordi de ville få hans efternavn (som jeg har giftet mig til).

Så begynde jeg sgu at få tårrer i øjnene og spurgte hvorfor han havde så meget mod mit mellemnavn.. Men kunne jeg ikke rigtig få svar på, udover at han måske ikke synes det er pænt, og så sagde han bare, at vi måtte tage diskussionen når jeg blev gravid..

Hmm.. 

Jeg syns da klart at det er rimeligt at barnet hedder både mor og fars Dåbs navn .. Selvom at faren til mit barn ikke gider at have noget med det at gøre, jamen så kan jeg da sagtens give hans mellem navn videre, for hans snakkede meget om at når han skulle have børn skulle det være hans mellem og efternavn, hvor jeg bare har valgt at tag hans mellemnavn og mit efternavn så sønnemand har noget fra faren, og så kan han altid selv skrotte det senere ..

Håber at i finder ud af det ..

Kram Tanja 23+3

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2010

Anonym trådstarter

Tak for jeres svar.

Det er rart at høre, at jeg havde en lille grund til at blive skuffet, da han sagde at evt kommende børn kun skulle have hans efternavn. 

Men ja, vi bør nok snakke nærmere om tingene, når jeg engang er blevet gravid.. Det er bare utroligt svært at glæde sig og planlægge, når det er noget jeg glæder mig sådan til 

Anmeld

29. december 2010

SussieThyssen

Jeg har altid haft svært ved at forstå hvorfor det altid er faderens navn, der skal føres videre.
I min slægt er det kvindens, der bliver ført. Dvs sige at vores slægtsnavn har førsteprioritet, hvis manden har et almindeligt navn, og det er IKKE til diskussion.
Vi er nemlig bærere af et familienavn, hvor alle, der hedder det er i familie.
Først vil jeg sige, at det er så vigtig en ting at I SKAL og MÅ have det på plads inden I får børn, sådan at det ikke skal være grund til skænderier hen over en gravid mave.
Og som nr 2 vil jeg sige, at hvis hans navn skal være efternavn, så har du ret til at dit navn føres videre som mellemnavn, og du skal ikke give dig.
I de år, hvor jeg arbejdede som kordegn, har vi somme tider haft den slags navnetvister inde til diskussion, og det er som regel endt med at moderen har vundet, hvis forældrene ikke er gift.
Loven kan også afgøre det, for kan forældrene ikke nå til enighed vil barnet få moderens navn og ikke faderens.
Men for jeres egen skyld, så få den slags store og vigtige ting på plads, så det ikke skal være anledning til uvenskab hen over barnet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

29. december 2010

Tdittmann

Her hos os har alle børnene farens efternavn som mellem navn og mit efternavn som efternavn

Anmeld

29. december 2010

merethe

Profilbillede for merethe

Jeg var gravid da mig og min mand skulle gifte os. og jeg ville ikke hedde min mands efternavn, så derfor forlangte jeg at hvis min mand ville hedde det samme til efternavn som mig og vores kommende søn som skulle komme 4 måneder efter vores bryllup, så måtte han tage mit efternavn ved vores bryllup. Men jeg forlangte også at vores søn skulle have min mands mellemnavn så de to drenge havde ens mellemnavne. Min mand accepterede og i dag er han glad for det. 

Så jeg syntes at du skal sige til din mand: at vi har allesammen i vores familie dit efternavn så jeg forlanger at vores barn for mit mellemnavn Basta og det står ikke til diskusion.

Anmeld

29. december 2010

ESV

Altså her har vores datter fået min kærestes mellemnavn og efternavn men det var faktisk min beslutning.

mellemnavnet fordi det er et gammel familie navn og efternavnet fordi ellers ville det dø med min kæreste, da de kun er hans familie der hedder det og han ikke har nogen søskende der har navnet.

Jeg hedder Hansen og mente at det kunne jeg sagtens give afkald på at hun hedder. Jeg ville have kæmpet med alt hvad jeg ejer og har hvis jeg havde haft et navn der var vigtigt for mig hun også fik.

Anmeld

29. december 2010

Chr-Hei

Anonym skriver:

Her den anden dag sad min mand og jeg i bilen og jeg spurgte for hyggens skyld, om hvad vores barn/børn skulle hedde til efternavn (Vi regner med at starte PB om 1 års tid)

Han svarede at de selvfølgelig skulle hedde hans efternavn, hvilket jeg også synes, men vil også gerne have de får mit mellemnavn.

Han svar var klart nej 

Så forklarede jeg ham, at mit mellemnavn betyder meget for mig, fordi jeg har det fra min mormor og morfar, og jeg altid havde regnet med at give det videre til mine børn + jeg synes at det er rimeligt, at børnene får et navn fra både mor og fra.

Hans svar var, at det var jo fint nok at mellemnavnet betød noget for mig og at jeg har det mellemnavn, men det betød jo ikke at børnene skulle hedde det.  Og det næste han sagde var at børnene jo også havde et navn fra mor og far, fordi de ville få hans efternavn (som jeg har giftet mig til).

Så begynde jeg sgu at få tårrer i øjnene og spurgte hvorfor han havde så meget mod mit mellemnavn.. Men kunne jeg ikke rigtig få svar på, udover at han måske ikke synes det er pænt, og så sagde han bare, at vi måtte tage diskussionen når jeg blev gravid..

Hmm.. 

Det syntes jeg slet slet ikke er rimeligt .. Han kan da ikke sige det ska være hans efternavn og ingenting fra dig.. Hvis det navn betyder noget for dig og du vil føre det videre så er det da sådan det er.. Og når det er et mellemnavn og hans efternavn kan jeg ikke se problemet ku forstå hvis det var to efternavne...

Vi er slet ikke uenige om her at det bliver min kærestes efternavn og mit mellemnavn.. det har vi sådan set ikke diskuteret sådan er det bare

Du har da heldigvis lidt tid til banke det ind i hovedet på ham... Og syntes bestemt du ska stå fast

Anmeld

29. december 2010

sarahb

Jeg insisterede på at vores barn også skulle have mit efternavn sammen med hans fordi jeg er den eneste der kan bære det videre.
han sagde heldigvis ja selvfølgelig. Men hvis han ikke accepterede det så var der drama..

Anmeld

29. december 2010

PernilleB

Anonym skriver:

Han svar var klart nej 

Hmm.. 

står PB for..??

vi gav anja mit mellemnavn og da vi skulle have været gift, og det blev udskudt, så skiftede vi navn, så vi har begge vores efter navne... så hun hedder Anja Kristine(mit mellemnavn)Brandt(mit efternavn)Nilesen(min kærestes efternavn)

sys det er undfair han ikk vil gå på krompromi... og underligt... nej det er ikk alle der kan lig sit mellemnavn, men at andre ikk kan lide det, det synes jeg bare de skal holde for sig selv...

håber i finder ud a det..!

Anmeld

29. december 2010

Anonym trådstarter

PernilleB skriver:

står PB for..??

Det står for Projekt Baby 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.