Laulund87 skriver:
Så ligger jeg hende på gulvet og sidder ved siden af (hun sidder ikke så godt, kan ikke kravle eller gå. Hun er bagud motorisk pga sygdom)
Lidt efter tager jeg hende op og går lidt med hende, snakker til hende osv, men det hjælper ikke..
Hvis hun rent motorisk er lidt bagud, kan det så tænkes at det er med til at frustrere hende? Altså at hun i bevidstheden er klar til at gøre ting som hun fysisk ikke er istand til.
-for hvis det er tilfældet, vil jeg mene at det er vigtigt at hun IKKE lærer at det er forkert af hende at blive frustreret. Selvfølgelig ville det være nemt og rart hvis hun kunne lægge låg på sine følelser og ikke give udtryk for dem (når der er voldsomme, kærlige følelser vil vi jo altid gerne mærke fra vores børn). Men det kan jo været at der vitterlig er en god grund og hun derfor så hellere skal lære at takle sin frustration, istedet for at lære 'ikke at reagere'.
jeg har givet mine børn lov til at bide i en pude mens de var små. De var bare så meget ude af den, og kunne slet slet ikke styrer alle de følelser, og det var en sand lettelse for dem at få lov til at komme af med det, inden for nogle rammer hvor de vidste det var i orden og med mor ved siden af hele tiden, til at give tryghed der midt i de vildeste følelseudladninger.
Særligt mit midsterst barn har (og har stadig) meget stærke udtryk, og han kan skrige mig ind i hovedet: GÅÅÅÅÅ MOAR!!! og på en gang kan han slet ikke holde ud at jeg er der, og samtidig er det også ganske urovækkende hvis mor (=tryghed) forlader ham. Når det sker, så er jeg der, på lidt afstand. Han er aldrig alene, sat i skammekrogen (for han skal ikke skamme sig over sine følelser og føle skyld over dem!) eller ligende. Ofte kan jeg slet ikke når ind til ham, men det gør heller ikke noget. Han skal bare mærke ro og tryghed. Når han så er faldet ned, så kan vi snakke om hvad der er sket og hvordan man kan reagere fysisk.
Nå, det var faktisk et sidespor. Tilbage til min pointe. Jeg tror det er vigtigt at finde ud af HVORFOR hun reager som hun gør, og tage fat der.
Anmeld