Stik i mod resten der har svaret, så vil jeg give helt andre råd.
Et lille bitte barn på 1 år, forstå ikke nej, forstår ikke at mor vender ryggen til og går. Hvordan i alverden skal et lille barn lære hvordan man skal opføre sig hvis man bliver overladt til sig selv indtil man har raset ud?
Et gammel ord siger: jeg har mest brug for at blive elsket, når jeg mindst fortjener det!
Det lille barn er jo helt ude af sig selv! Det må være FRYGTELIGT at have det sådan!!! Adrenalien og andre heftige homoner brulre gennem hele kroppen og man bider, slår, skriger og græder i afmagt. Helt ærligt, hvis det var DIG der var helt ude i tovene, hvordan ville du så gerne have din elskede behandlede dig? Skulle han forlade dig og gå, og ikke komme tilbage før du havde raset ud?
Det lille barn kan ikke udtrykke sig, men det vil være en stor lettelse og hjælp for barnet hvis du er istand til at SE barnet, forstå barnet og sætte ord på følelserne. Hvad er det der har tricket barnet. (må ikke få en småkage, vil ikke have flyverdragt på ect). Hav forståelse for det, og sig det højt. -og hør så lige det JA der ligger bag barnets nej. Sig: Jeg kan se, du ikke vil have flyverdragt på. Du vil gerne lege nu. Du bliver vred på mor, fordi jeg siger du skal have flyverdragt på. (eller hvad situationen nu er).
Så er I istand til at bearbejde sitúationen sammen, og du kan holde om hende imens hun falder til ro. Hun har brug for masser af 'plads' og kærlighed, brug for at mærke at selvom hele hendes verden er brudt sammen, så er mor der for mig, mor er urokkelig. Jeg er tryg sammen med mor. -og så går det hele meget lettere.
Anmeld