Elendige nittemor!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. december 2010

Rosa

Skouboe skriver:

Jeg er kamp-træt og på vej i seng, så bær over med mig

Mine tanker umiddelbart er at jeres aften er for hektisk og jeres putteritual aaaaalt for langt. Samtidig skal I også kigge på hvad der stimulerer ham.

Læg tegnsprogs DVD'en om eftermiddagen. Hvis det er "Tal med Tegn" fra KC (Center for tegnsprog og tegnstøttet kommunikation) stimulerer den HELT vildt. Den kunne sagtens holde Freja fanget fra start til slut og hun blev VIRKELIGT vågen af at se den. Ikke så meget læring sidst på dagen.

Prøv at droppe badet om aftenen - igen, læg det tidligere på dagen. Det vækker og stimulerer dem, og det er ikke alle børn der bliver søvnige af det.

Jeg har været totalt søvn nazi efter Freja (der blev hyper overstimuleret om aftenen og KUN kunne fungere, hvis det hele kørte efter et skema og på klokkeslet), og derfor er det ret svært for mig nu at have et barn, der ikke reagerer positivt på rutiner...

Jeg har lige haft SP til Silja og vi har (for 117. gang) snakket søvn. Jeg troede hendes søvnproblemer udsprang af sult, men nej! De er der skam selv efter hun er begyndt at spise ordentligt. Min SP mener at hun er extremt sensitiv - noget jeg afviste med det samme, indtil hun forklarede nærmere, fordi sensitive børn i min verden skal skærmes meget og har svært ved at håndtere verden og mange mennesker og har brug for faste og trygge rammer...

.. og det er bare ikke Silja! Min SP forklarede at velfungerende sensitive børn - i stil med de knap så velfungerende - havde meget svært ved at lukke verden ude og ignorere tingene, og det er til gengæld Silja. Hun er nysgerrig helt ud i ekstremerne og ville faktisk helst være ugle, fordi hun så kunne dreje hovedet 180 grader og se hvad der sker bag hende. Hun er rigtigt god til at håndtere alle de mange indtryk, men det betyder bl.a. a hun har svært ved at lukke verden ude så hun kan falde i søvn, og hun har svært ved at fortsætte søvnen når hun skifter søvnfase, fordi selv den mindste lille ting forstyrrer hende og vækker hende helt.

Som konsekvens af det har jeg nu re-organiseret alting og her er hvordan det fungerer herhjemme nu.

Jeg er startet med at prøve at kigge mere på hende og mindre på planen. Jeg er stadig tilhænger af planer fordi de hjælper med at ramme et søvnvindue, men jeg skeler nu mere til hende og hendes reaktioner end klokken.

Hun skal jo sove med hovedet hævet pga. hendes refluks, så jeg har simpelt hen fisket vores gamle barnevogn frem og sat på hendes værelse (den er bare bedre når man skal ligge skrå. I Vuggen trillede hun ned i bunden og lå på tværs hver nat - barnevognen støtter lidt mere i siderne). Fjernet farver, pynt, dekorationer osv. (det var ikke så svært, for det var ikke renoveret endnu)

Hun sover nu til middag indendøre, fordi jeg der kan kontrollere miljøet - ellers ville hun vågne af en fugl, en bildør der smækkede på det forkerte tidspunkt osv.

Hun bliver puttet med en flaske (hvis hun vil have det), derefter synger vi Elefantens vuggevise mens hun ligger i mine arme og bliver vugget, så lægger jeg hende i barnevognen (hun har også fået en babyhovedpude, fordi det at den går lidt op omkring hovedet hjælper hende med at faldt til ro - hun sover i øvrigt på siden). Derefter lægger jeg en sommersyne over hende og så et strikket tæppe hen over, og tæppet strammer jeg ned ved kanterne, så hun ikke kan ligge og fægte med arme og ben og kaste sig rundt.

Der er ikke tændt lys derinde - det eneste lys der er, kommer er fra en halvåben dør ud til gangen.

Hun græder som regel lidt når hun bliver lagt - hun kan ikke rigtigt finde ud af at slippe dagen, og vil meget hellere se hvad der sker, istedet for at blive puttet. Jeg siger ikke noget eller gør noget, men putter hende bare færdigt (uden at kigge på hende) og begynder derefter at køre barnevognen frem og tilbage indtil hun falder til ro. Det tager max 30 sekunder, så tier hun stille og begynder at putte hovedet ind i sin krammeble, og efter jeg er begyndt at pakke tæppet om hende (har jeg kun gjort et par dage, men det virker rigtigt godt) skal jeg som regel kun ind til hende en gang eller 2 i løbet af aftenen, når sutten er stukket af, og en gang eller 2 i løbet af natten fordi hun har fået møffet dynen og tæppet af...

Jeg har lige pt. for at overleve smidt alle "regler" og rutiner ud - her kører vi på hvad der virker, og så må vi få orden i kaosset senere.

Jeg siger ikke at ovenstående er løsningen for jer, men prøv at tænke lidt kreativt.

og efter jeg er blevet færdig med den her laaaange smøre, kommer jeg til at tænke på... han har LIGE alderen til at begynde at gøre oprør og hvis han har været syg, kan det godt kræve noget at finde rutinerne igen.

Prøv at tage kampen med ham først... har du ikke fået et skriv omkring babyers søvn fra mig på et tidspunkt? Der beskriver hun en op/ned øvelse, der faktisk er rigtigt god og er et super alternativ til at lade ham græde sig i søvn... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2010

Rosa

linselouise skriver:

Det første lange stykke tid af babys liv er jo ren udvikling, og det betyder også at der hele tiden vil være nogle udfordringer for mor og far. De rutiner man får lavet bliver pludselig brudt af et eller andet og så står man som et kæmpe spørgsmålstegn og tænker "hvad gjorde vi lige galt?" Men i gør ingenting galt, det er babys måde at udvikle sig på. Lige nu er han højst sandsynligt i en fase hvor han bare behøver mor og far lidt ekstra. Så tag den tid det tager at lægge ham i seng og put lidt ekstra om ham, det bliver bedre ligepludselig, og så står i igen som et stort spørgsmålstegn

Bare husk at det ikke er jer der gør noget forkert, alle forældre går igennem nøjagtigt det samme.

Og som min sp sagde til mig i sin tid, når han gør noget godt, så tro på at han sagtens kan finde ud af det og nok skal komme tilbage til det igen.

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Malene84 skriver:

åh skønne Rosa - du får lige først en mega  og så til skideballen  DU ER BESTEMT IKKE EN ELENDIG NITTEMOR!!! Og det er heller ikke okay at du lige føler det, for det er du bestemt ikke!!! Du/I gør jo hvad I kan, og det er det vigtigeste. De kommer jo ikke med manual stikkende ud af bagenden, så hvordan fanden skal man vide hvad der er rigtigt!

Pludselig begyndte Tristan på det samme som jeres charmetrold. han var mega træt og blev lagt, men så snart vi sagde godnat og gik - så skreeeeg Tristan. Hmm.. det gik mig på, da han/de altid bare har fundet sig i at blive lagt. Vi afprøvede flere aftener i træk, at kigge på vores tiltag for vores hyggeaften! Vi fandt ud af, at Tristan ikke kan rumme læring i form af vild leg, kigge i bog, og tv  så snart vi skar det væk, var han tilbage. Så han skal have alle de ting ind gravist. Aner ikke om det kan hjælpe hos jer, men måske Jonte ikke skal se de der indlærings dvd'er inden han skal sove

Gik det ikke godt med vælling? eller misforstod jeg det!!! Er så sikker i min sag, jeg tror I er virkelig kompetente forældre søde... I skal bare have troen tilbage!!!! øvrigt sagde min sp, at det er uhyre vigtigt at den der putter fører den igennem. Ellers bliver de små snotforvirrede. Man skal ikke bytte midt i det hele (selvom det er pisse hårdt for den der må tage slæbet, men måske I kan have en dag hver?)

Det skal nok gå - undskyld at jeg ikke har bedre råd... men vil have den stærke Rosa tilbage

Anmeld

16. december 2010

Rosa

pokulati skriver:

Jeg har ikke lige et par guldkorn der kan løse alle jeres problemer, men et enkelt skriger mig i øjnene: Jeg tror virkelig jeres putteritual er for langt.

Vi havde også store problemer en overgang med at vores søn slet ikke ville sove selvom vi var sikre på at han havde vist træthedstegn. Vente det med SP'en og hun syntes vores putteritual var for langt. På det tidspunkt bestod det af hygge med højtlæsning i sofaen, tandbørstning, nattøj, godnathistorie og godnathistorie, men da vi fjernede sofahyggen (som vi egentlig i første omgang havde lagt ind for lige at få ham til at falde ned), begyndte han at acceptere at det var sovetid igen.

Du beskriver et putteritual der hvertfald varer et godt stykke over en halv time. Jeg tror simpelthen han er langt forbi søvnvinduet når han endelig ligger i sin seng

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Laulund87 skriver:

Jeg kunne godt tro at han får for mange indtryk lige inden putningen

Vi havde nøjagtig samme problem for nogle måneder siden! Fik så den idé at køle hende helt ned, uden for mange indtryk. Sætter mig med hende, en sut i munden, rokker lidt frem og tilbage, masserer fødder, nusser ryggen..Bare råhygger Hun bliver simpelthen som smør! Jeg putter hende kl 18.30 ca og vi hører ikke noget før kl 8 ca næste morgen

Desuden synes jeg stadig du er en sej mor, det er jeg helt 100% sikker på

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Maja84 skriver:

kan desværre nok ikke hjælpe så meget, men ville ikke gå uden at smide en stor varm julekrammer og håbe i snart finder ud af det

(derudover findes der ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar, har jeg hørt )

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Lou87 skriver:

Har ikk li læst de andre indlæg - så sorry hvis det er nævnt..

Men jeg havde samme problem med min pige med putningen.
Lige pludselig var hun bare svær og få til og sove.... !

Jeg troede først hun havde ondt eller lign pga som du siger hun skreg og skreg.. Men jeg snakkede med både SP og anden mor i MG om det.. og de mente begge hun blot var blevet ældre og hysterisk.

Jeg tog rådene og kampen op fra dem.. Simpelthen og lave samme behandling hver aften efter natflasken (som man skulle give inden barnet blev sur og tvær for så er man allerede ved og være lidt sent ude der). Starte med og få skiftet til ren ble og snakke stille og roligt og forklare at nu sku de puttes os sove.. og så op i seng med dem og ikke mere! Li nusse dem kort godnat og sige nu skal du sove (så de genkender det).. og så gå! Mit stakkels moderhjerte som dit der ikk kan li barnet ska ligge og græde havde det rigtig skidt!!! tro mig!! .. men efter 4 dage så hjalp det.. vi kunne ligge hende og hun måske og maste lidt men faldt i søvn og nu kan vi ligge hende uden noget og kan også gynge hende lidt i vuggen og synge og så sover hun! Måske taber hun sutten en enkelt gang men ellers ikk noget.

Mht maden og det.. så ved jeg ikk hva du kan gøre.. læste ikk hvor gammel din søn var.. men måske du ku give en omgang vælling i stedet for som natflaske for det mætter mere ??
Vi giver ca kl 22-23 stk den sidste flaske og hun sover til 8-9 stk.
Som sagt måske taber hun sutten - men ikk mere..

Held og lykke!

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Diana... skriver:

Åhh nu kan jeg altså ikke lige huske hvor gammel han er for i min verden har du lige født  Men er i begynd på grød kan det være fordi han er sulten om natten? Hvis i er begynd på grød kan det så være fordi han måske er over mæt og måske det tid til at droppe en flaske mere? 

Altså vi har prøvet begge de øverste ting der oppe. Men altså her sover Lucas langt fra igennem han vågner mellem 1-4 gange om natten og mere 4 end 1. nogen børn ved bare ikke hvad det vil sige ikke at sove igennem. 

åhh alt det andet ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal svar på for det er så svært når man ikke selv lige er der for de ændre sig jo hele tiden og de ændre rytme måske han er blevet for overtræt og skal puttes lidt tidligere (det har vi prøvet her hjemme). hvis Lucas bare bliver puttet en halv time for sent i hverdagen så bliver det en kamp at få ham til at sove. 

Men en ting er HELT sikkert du er IKKE en nittemor!!!!!!! jeg er ikke et sek. i tvivl om du er den bedst tænkelig mor til ham  Jeg tror simpelt hen bare det fordi han nu har ændret sig igen og i skal til at lære den nye rytme. 

Men det er pisse hård de perioder der kommer. 

Knus til jer 

Diana

Anmeld

20. december 2010

Bayze

MariaJ skriver:

Her har det med søvnen bare aldrig fungeret og det er ikke så længe siden, jeg selv lavede en tråd om søvn herinde og fik en del gode svar. Delvist inspireret af et af svarene og  delvist i afmagt er vi simpelthen gået helt i den anden grøft, og har droppet strukturen fuldstændigt. Lige nu lever Johanna det fuldendte baby-bohemeliv og er oppe så længe hun vil om aftenen, og sover til gengæld gerne til et stykke op ad formiddagen (med mange afbrydelser). Vi lægger hende i tremmesengen, når hun er træt nok (dvs at hun enten allerede er faldet i søvn eller er lige ved det). Vi lader være i stuen og falde i søvn på sofaen eller i armene på en af os, mens vi ser fjernsyn, hvis hun ikke vil ligge i sengen, eller en af os lægger os sammen med hende.

Det er nok bestemt ikke sundhedsplejerskens egen opskrift, og stik imod alle gode råd. Men det fungerer for os lige nu, og så må strukturen komme senere. Lige nu orker vi simpelthen ikke at forholde os til puttemareridtet hver eneste aften, og hun virker glad og tilfreds om dagen, så hun tager næppe skade af det. Jeg har i øvrigt stødt på flere herinde, der oplever at det er blevet sværere igen med søvn her omkring de 7-8 måneder, så måske er det simpelthen bare en fase de skal igennem.  

I øvrigt er jeg meget glad for at høre det med at flere oplever at søvnproblemer pludselig (igen) opstår i 7-8 måneders alderen, for det er da nøjagtigt det der er sket her. Vi har efterhånden kørt et par uger, måske lidt mere, hvor jeg typisk er oppe 10-15 gange om natten. Nogle gange "står han decideret op", som om det er morgen, men det er midt om natten. Og er så lysvågen et par timer. Er også begyndt at stå kvalmende tidligt op (5-6), efter i længere tid at have sovet til kl 7-8 stykker.

Selvom det er voldhårdt har det faktisk ikke bekymret mig. Hvis der er noget jeg har lært i mine 8 måneder som or, så er det at min bebs udvikler sig hele tiden, og indimellem er det bare rigtig hårdt, men det går over igen. Det er også derfor jeg giver jer  for jeres afslappede måde at tackle det på, for det tror jeg er det helt rigtige

og rigtig god jul hvis ikke vi snakkes ved inden

Anmeld

21. december 2010

MariaJ

Bayze skriver:

I øvrigt er jeg meget glad for at høre det med at flere oplever at søvnproblemer pludselig (igen) opstår i 7-8 måneders alderen, for det er da nøjagtigt det der er sket her. Vi har efterhånden kørt et par uger, måske lidt mere, hvor jeg typisk er oppe 10-15 gange om natten. Nogle gange "står han decideret op", som om det er morgen, men det er midt om natten. Og er så lysvågen et par timer. Er også begyndt at stå kvalmende tidligt op (5-6), efter i længere tid at have sovet til kl 7-8 stykker.

Selvom det er voldhårdt har det faktisk ikke bekymret mig. Hvis der er noget jeg har lært i mine 8 måneder som or, så er det at min bebs udvikler sig hele tiden, og indimellem er det bare rigtig hårdt, men det går over igen. Det er også derfor jeg giver jer  for jeres afslappede måde at tackle det på, for det tror jeg er det helt rigtige

og rigtig god jul hvis ikke vi snakkes ved inden

Tak skal du have og pyh, hvor jeg føler med dig dig med natteroderiet . Som du selv siger går det jo (nok) over, og imens kan man så bare stå der i hvert sit soveværelse med kolde tæer og vågne børn, og vide at man ikke er helt alene.

Johanna laver også nummeret med at "stå op" midt om natten, men som sagt har vi simpelthen bare opgivet at få styr på det, og står op, hvis det er nødvendigt og sover så bare længere dagen efter. I går aftes/nat lagde vi Johanna i seng kl 01, efter at hun havde siddet oppe i fuld vigør, mens vi spiste en sen middag og delte en flaske vin. Superhyggelig aften for alle involverede, og jeg garanterer at der ikke var nogen skadelidende, men nok lige til skafottet, i følge sundhedsplejersker og lignende.

Rigtig god jul til dig også. Jeg glæder mig sådan til at opleve Johannas første jul.  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.