Elendige nittemor!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2010

Rosa

Kære kvinder. Er netop kommet hjem fra barnevognstur - sidste desperate udspil - det har været syge-snotte-hoste-hys-grådaftenen from hell 

Svarer i morgen - han sover på mig lige nu og reagerer lidt på lyden fra tasterne (FNISER i søvne ). Måtte bare lige TAKKE for svarene!!!

you!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2010

Skouboe

Jeg er kamp-træt og på vej i seng, så bær over med mig

Mine tanker umiddelbart er at jeres aften er for hektisk og jeres putteritual aaaaalt for langt. Samtidig skal I også kigge på hvad der stimulerer ham.

Læg tegnsprogs DVD'en om eftermiddagen. Hvis det er "Tal med Tegn" fra KC (Center for tegnsprog og tegnstøttet kommunikation) stimulerer den HELT vildt. Den kunne sagtens holde Freja fanget fra start til slut og hun blev VIRKELIGT vågen af at se den. Ikke så meget læring sidst på dagen.

Prøv at droppe badet om aftenen - igen, læg det tidligere på dagen. Det vækker og stimulerer dem, og det er ikke alle børn der bliver søvnige af det.

Jeg har været totalt søvn nazi efter Freja (der blev hyper overstimuleret om aftenen og KUN kunne fungere, hvis det hele kørte efter et skema og på klokkeslet), og derfor er det ret svært for mig nu at have et barn, der ikke reagerer positivt på rutiner...

Jeg har lige haft SP til Silja og vi har (for 117. gang) snakket søvn. Jeg troede hendes søvnproblemer udsprang af sult, men nej! De er der skam selv efter hun er begyndt at spise ordentligt. Min SP mener at hun er extremt sensitiv - noget jeg afviste med det samme, indtil hun forklarede nærmere, fordi sensitive børn i min verden skal skærmes meget og har svært ved at håndtere verden og mange mennesker og har brug for faste og trygge rammer...

.. og det er bare ikke Silja! Min SP forklarede at velfungerende sensitive børn - i stil med de knap så velfungerende - havde meget svært ved at lukke verden ude og ignorere tingene, og det er til gengæld Silja. Hun er nysgerrig helt ud i ekstremerne og ville faktisk helst være ugle, fordi hun så kunne dreje hovedet 180 grader og se hvad der sker bag hende. Hun er rigtigt god til at håndtere alle de mange indtryk, men det betyder bl.a. a hun har svært ved at lukke verden ude så hun kan falde i søvn, og hun har svært ved at fortsætte søvnen når hun skifter søvnfase, fordi selv den mindste lille ting forstyrrer hende og vækker hende helt.

Som konsekvens af det har jeg nu re-organiseret alting og her er hvordan det fungerer herhjemme nu.

Jeg er startet med at prøve at kigge mere på hende og mindre på planen. Jeg er stadig tilhænger af planer fordi de hjælper med at ramme et søvnvindue, men jeg skeler nu mere til hende og hendes reaktioner end klokken.

Hun skal jo sove med hovedet hævet pga. hendes refluks, så jeg har simpelt hen fisket vores gamle barnevogn frem og sat på hendes værelse (den er bare bedre når man skal ligge skrå. I Vuggen trillede hun ned i bunden og lå på tværs hver nat - barnevognen støtter lidt mere i siderne). Fjernet farver, pynt, dekorationer osv. (det var ikke så svært, for det var ikke renoveret endnu)

Hun sover nu til middag indendøre, fordi jeg der kan kontrollere miljøet - ellers ville hun vågne af en fugl, en bildør der smækkede på det forkerte tidspunkt osv.

Hun bliver puttet med en flaske (hvis hun vil have det), derefter synger vi Elefantens vuggevise mens hun ligger i mine arme og bliver vugget, så lægger jeg hende i barnevognen (hun har også fået en babyhovedpude, fordi det at den går lidt op omkring hovedet hjælper hende med at faldt til ro - hun sover i øvrigt på siden). Derefter lægger jeg en sommersyne over hende og så et strikket tæppe hen over, og tæppet strammer jeg ned ved kanterne, så hun ikke kan ligge og fægte med arme og ben og kaste sig rundt.

Der er ikke tændt lys derinde - det eneste lys der er, kommer er fra en halvåben dør ud til gangen.

Hun græder som regel lidt når hun bliver lagt - hun kan ikke rigtigt finde ud af at slippe dagen, og vil meget hellere se hvad der sker, istedet for at blive puttet. Jeg siger ikke noget eller gør noget, men putter hende bare færdigt (uden at kigge på hende) og begynder derefter at køre barnevognen frem og tilbage indtil hun falder til ro. Det tager max 30 sekunder, så tier hun stille og begynder at putte hovedet ind i sin krammeble, og efter jeg er begyndt at pakke tæppet om hende (har jeg kun gjort et par dage, men det virker rigtigt godt) skal jeg som regel kun ind til hende en gang eller 2 i løbet af aftenen, når sutten er stukket af, og en gang eller 2 i løbet af natten fordi hun har fået møffet dynen og tæppet af...

Jeg har lige pt. for at overleve smidt alle "regler" og rutiner ud - her kører vi på hvad der virker, og så må vi få orden i kaosset senere.

Jeg siger ikke at ovenstående er løsningen for jer, men prøv at tænke lidt kreativt.

og efter jeg er blevet færdig med den her laaaange smøre, kommer jeg til at tænke på... han har LIGE alderen til at begynde at gøre oprør og hvis han har været syg, kan det godt kræve noget at finde rutinerne igen.

Prøv at tage kampen med ham først... har du ikke fået et skriv omkring babyers søvn fra mig på et tidspunkt? Der beskriver hun en op/ned øvelse, der faktisk er rigtigt god og er et super alternativ til at lade ham græde sig i søvn... 

Anmeld

15. december 2010

klmf

MariaJ skriver:

Her har det med søvnen bare aldrig fungeret og det er ikke så længe siden, jeg selv lavede en tråd om søvn herinde og fik en del gode svar. Delvist inspireret af et af svarene og  delvist i afmagt er vi simpelthen gået helt i den anden grøft, og har droppet strukturen fuldstændigt. Lige nu lever Johanna det fuldendte baby-bohemeliv og er oppe så længe hun vil om aftenen, og sover til gengæld gerne til et stykke op ad formiddagen (med mange afbrydelser). Vi lægger hende i tremmesengen, når hun er træt nok (dvs at hun enten allerede er faldet i søvn eller er lige ved det). Vi lader være i stuen og falde i søvn på sofaen eller i armene på en af os, mens vi ser fjernsyn, hvis hun ikke vil ligge i sengen, eller en af os lægger os sammen med hende.

Det er nok bestemt ikke sundhedsplejerskens egen opskrift, og stik imod alle gode råd. Men det fungerer for os lige nu, og så må strukturen komme senere. Lige nu orker vi simpelthen ikke at forholde os til puttemareridtet hver eneste aften, og hun virker glad og tilfreds om dagen, så hun tager næppe skade af det. Jeg har i øvrigt stødt på flere herinde, der oplever at det er blevet sværere igen med søvn her omkring de 7-8 måneder, så måske er det simpelthen bare en fase de skal igennem.  

Thumbs up for at smide de slaviske råd ud af vinduet for en tid - og bare hygge sig med barnet Tror også rutinerne skal komme igen, måske hun bare nyder nogle totalt afslappede forældre

Anmeld

15. december 2010

Tulle28

Ååhh din stakkel - det lyder altså hårdt 

Jeg synes også det lyder som om der er aaalt for meget stimulering inden sengetid. Her får hun nattøj på, og sidder og leger lidt inde i stuen/sidder på skødet af mig eller farmand og når der gabes eller gnides øjne, går vi ind i soveværelset, hvor jeg ammer hende i mærket. Så får hun en sang eller to og så er det godnat.

Men når det så er sagt - så har vi altså nogle meget urolige nætter og har haft det et godt stykke tid - og min datter er 8½ måned. Tidligere sov hun 19.00-04.00, blev ammet og sov så til 06.30. Nu sover hun 19.00-22.00, bliver ammet (for at få ro) sover til 24/01/02, bliver ammet igen (for at få ro) og tit igen ved 4-5 tiden. Mange nætter bliver der møffet rundt ind i mellem, så taber hun sutten osv. osv.

Men hov foresten - har I fået tjekket hans ører? Det kunne måske også godt lyde lidt som væske i ørerne, og så er det jo ikke rart at komme ned og ligge helt fladt. Min datter sov godt om dagen og var glad, men skreg og skreg om aftenen, og hun havde væske i ørerne.

Anmeld

15. december 2010

MariaJ

lotchen skriver:

Thumbs up for at smide de slaviske råd ud af vinduet for en tid - og bare hygge sig med barnet Tror også rutinerne skal komme igen, måske hun bare nyder nogle totalt afslappede forældre

Tak skal du have. Det var et rigtig dejligt svar, der varmer.

Knus herfra

Maria

Anmeld

15. december 2010

MariaJ

Pyh og uf. Håber I har haft en bedre nat i nat.

Efter at have svaret i går sad jeg tilbage med sådan en lidt dum fornemmelse, af at have svaret alt for besserwisser agtigt, og bare bidraget med endnu en opskrift på "bare gør som os" så bliver alting meget bedre. Det var altså overhovedet ikke meningen, og der er intet zen-agtigt over vores natlige eskapader. Jeg er helt sikker på at enhver sundhedsplejerske ville korse sig, hvis hun ( hvorfor er det egentlig altid en kvinde), hørte at vi først spiser aftensmad ved 21-tiden, og at vi simpelthen ikke orker at have en putterutine.

Nogle gange er jeg bare rigtig glad for ikke at være med i DUM eller lign., for du godeste hvor gør vi bare mange ting, der kunne komme til at se helt forkerte ud.

Håber det snart vender for jer. Jonathan har jo kunnet sove før, så måske er der håb.

Maria

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Mette. skriver:

Åh, du kunne lige så godt have skrevet Emilie, sådan har hun nu været i 6 uger, selvom hun normalt sov igennem og alt var godt!! Åh, det er død hårdt.

Jeg har endnu ikke fundet ud af at få hende til at sove hele natten, hun vågner stadig og vil have sutten. Men med hensyn til at få ham til at sove længere om morgenen. Jeg har købt bogen: Sådan får du dit barn til at sove. den hjalp mig derhen at jeg fandt ud af, hvis man skal rykke deres søvn mønster skal man rykke hele døgnet. Så, det vil sige, hvis du gerne vil have han skal sove til kl. 7, skal han puttes senere om aftenen og til sine lurer om dagen. Den måde vi gjorde det på, var ved at Starte med at rykke hendes morgenlur 15 min, og sådan blev vi ved indtil den var rykket 1 1/2 time, det samme gjorde vi med eftermiddagesluren og nu går hun så først i seng kl. 20 og står først op kl. 6.30-7, hvor det før var fra kl. 19 til 5.30-6-30. Så, det må være mit bedste bud på det problem.

Med hensyn til at lade ham græde, jeg har gjort det samme nogle aftener når jeg bare ikke orkede mere.  Jeg har så dårlig samvittighed hver gang og har bare lyst til at kramme og knuge hende. Så, du er ikke alene om det, og man er bestemt ikke en dårlig mor af den grund. Måske er det måden de lærer det på? Jeg har hvertfald overvejet at gøre det en uges tid og se om hun lærer det selv, men jeg har stadig ikke overbevidst mig selv om det er en rigtig god ide.

https://www.baby.dk/debat/79464pi1/boern-03-aar/opdatering-paa-elendige-nittemor.aspx#GoToMessage

Anmeld

16. december 2010

Rosa

MariaJ skriver:

Pyh og uf. Håber I har haft en bedre nat i nat.

Efter at have svaret i går sad jeg tilbage med sådan en lidt dum fornemmelse, af at have svaret alt for besserwisser agtigt, og bare bidraget med endnu en opskrift på "bare gør som os" så bliver alting meget bedre. Det var altså overhovedet ikke meningen, og der er intet zen-agtigt over vores natlige eskapader. Jeg er helt sikker på at enhver sundhedsplejerske ville korse sig, hvis hun ( hvorfor er det egentlig altid en kvinde), hørte at vi først spiser aftensmad ved 21-tiden, og at vi simpelthen ikke orker at have en putterutine.

Nogle gange er jeg bare rigtig glad for ikke at være med i DUM eller lign., for du godeste hvor gør vi bare mange ting, der kunne komme til at se helt forkerte ud.

Håber det snart vender for jer. Jonathan har jo kunnet sove før, så måske er der håb.

Maria

Anmeld

16. december 2010

Rosa

Tulle28 skriver:

Ååhh din stakkel - det lyder altså hårdt 

Jeg synes også det lyder som om der er aaalt for meget stimulering inden sengetid. Her får hun nattøj på, og sidder og leger lidt inde i stuen/sidder på skødet af mig eller farmand og når der gabes eller gnides øjne, går vi ind i soveværelset, hvor jeg ammer hende i mærket. Så får hun en sang eller to og så er det godnat.

Men når det så er sagt - så har vi altså nogle meget urolige nætter og har haft det et godt stykke tid - og min datter er 8½ måned. Tidligere sov hun 19.00-04.00, blev ammet og sov så til 06.30. Nu sover hun 19.00-22.00, bliver ammet (for at få ro) sover til 24/01/02, bliver ammet igen (for at få ro) og tit igen ved 4-5 tiden. Mange nætter bliver der møffet rundt ind i mellem, så taber hun sutten osv. osv.

Men hov foresten - har I fået tjekket hans ører? Det kunne måske også godt lyde lidt som væske i ørerne, og så er det jo ikke rart at komme ned og ligge helt fladt. Min datter sov godt om dagen og var glad, men skreg og skreg om aftenen, og hun havde væske i ørerne.

Anmeld

16. december 2010

Rosa

lotchen skriver:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.