Kønsscanning hos jordemoder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. december 2010

thilde-tusindfryd

jannebjerre skriver:

Kan man for det meste også, men det er jo ikke altid bebes gider vise det frem Men hvis ikk kan du jo altid se om du vil have en ekstra scanning efter MD... Men nej jormoderkonsultationer er ikk et sted hvor de scanner - de mærker, trykker, vejer, laver tisprøver og snakker, men scanner gør de ikke...!!

Jeg skal først til MD scanning d. 20. januar. Så længe kan jeg simpelthen ikke vente

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

Kløver

thilde-tusindfryd skriver:

Ok. Har da ellers hørt om mange tilfælde, hvor man har fået køn at vide, fx til MD. Troede det var standard, at man tilbød at få køn at vide. Tror jeg vil prøve at ringe til Skejby imorgen og spørge. Det sker der jo ikke noget ved.

Ville gerne undgå at sku betale 500 kr. for en kønsscanning, for så får familien ihf ikke julegaver i år

Altså, jeg tror også de fleste må få det at vide, men det er meget forskelligt, også om de kan se det eller vil kigge efter det, men mange betaler sig netop af samme årsag fra det, fordi man heller ikke kan være sikre på resulatet, og de vil heller ikke give nogle garantier, kun lave et skøn, da de netop kun scanner i 2d, hvor det feks er sværere at se/bedømme om der er en lille dreng eller pige derinde.

Vi har ikke ønsket at vide kønnet, men skulle vi vide det, ville vi betale os fra det, ved en kønsscanning så vi var på den sikre side.

Anmeld

12. december 2010

jannebjerre

Jeg skal først til MD scanning d. 20. januar. Så længe kan jeg simpelthen ikke vente

Så må du ud og investerer i en ekstra scanning jo Men kønnet kan de ikke se før uge 15-17 mener jeg... og så kan man jo ligeså godt vente...

Anmeld

12. december 2010

thilde-tusindfryd

Maja84 skriver:

Altså, jeg tror også de fleste må få det at vide, men det er meget forskelligt, også om de kan se det eller vil kigge efter det, men mange betaler sig netop af samme årsag fra det, fordi man heller ikke kan være sikre på resulatet, og de vil heller ikke give nogle garantier, kun lave et skøn, da de netop kun scanner i 2d, hvor det feks er sværere at se/bedømme om der er en lille dreng eller pige derinde.

Vi har ikke ønsket at vide kønnet, men skulle vi vide det, ville vi betale os fra det, ved en kønsscanning så vi var på den sikre side.

Ok. Ja, det kan jeg godt se. Så må jeg jo ofre julegaverne og så få en privat scanning....

Mht. hvornår man kan se kønnet, så har jeg læst mange steder, at det er fra 16+0 og det er jeg på onsdag.

Anmeld

12. december 2010

Kløver

Ok. Ja, det kan jeg godt se. Så må jeg jo ofre julegaverne og så få en privat scanning....

Mht. hvornår man kan se kønnet, så har jeg læst mange steder, at det er fra 16+0 og det er jeg på onsdag.

Det er nok forskelligt hvad de siger og hvornår fra de giver garantier, om det feks er fra uge 17+0 eller 17 graviditetsuge (som jo er 16+0)

men ja det er jo dit valg hvad i vil, men og hvis i vil bruge penge på en kønsscanning så er det jo bare om at ringe rundt og forhøre, og hvad de anbefaler

Anmeld

12. december 2010

Koen.

Ok. Har da ellers hørt om mange tilfælde, hvor man har fået køn at vide, fx til MD. Troede det var standard, at man tilbød at få køn at vide. Tror jeg vil prøve at ringe til Skejby imorgen og spørge. Det sker der jo ikke noget ved.

Ville gerne undgå at sku betale 500 kr. for en kønsscanning, for så får familien ihf ikke julegaver i år

Ja, der er mange der får det afvide, men de har ingen pligt til at fortælle kønnet, da det jo er meget vigtigere at focusere på evt. misdannelser!

Anmeld

12. december 2010

DK

Jeg tror bestemt ikke, det har noget med uddannelse at gøre, for en jordemoder er vel en jordemoder ? Og på sygehusets scanningsafdelingen er det jo også bl.a. jordemødre der scanner.Så hvis en jordemoder på en privatklinik kan scanne, så kan en jordemoder i det offentlige vel også.

Men det er muligt, at der er forskel på, hvad en jordemoder har til opgave i det offentlige system ift. det private. At man fx har regler om, at man ikke må scanne bare for at identificere kønnet, men kun for at scanne for misdannelser m.m.

Jeg tror at man skal have en "ekstra overbygning" til ens JDM uddannelse for at blive kvalificeret til at scanne (kunne finde ud af det!) Altså JDM-uddannelsen går ikke ud på at lærer JDM at scanne bebs, men derimod at kunne fosterdiagnostere med "hænderne", at kunne forklare den gravide om sundhed, at kunne hjælpe den fødende så længe der er tale om en normal fødsel og vejlede om smertestillende osv.  JDM kan naturligvis tage udbyggende kurser/uddannelser, som ex. at lære at scanne, give akupunktur osv. JDM-uddannelsen er jo relativit kort, nemlig kun 3,5 år, hvoraf de 2 år går med praktik på sygehusene!

Jeg er kun blevet scannet af sygeplejersker/læger i det off. indtil videre  

Anmeld

12. december 2010

thilde-tusindfryd

På Scanningsjordemoderen.dk skriver de følgende om kønsscanninger:
Fra 15. uge, er det muligt at se, om det er en pige eller en dreng, I venter. Nogle gange er det lettere end andre.

Kan vi ikke fastslå kønnet med sikkerhed, får du
selvfølgelig lov til at komme igen.
Så jeg forstår det sådan, at kan de ikke se kønnet, så betaler man ikke forgæves, for så kan man komme igen gratis, når man er lidt længere henne. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor sikre de er på det, de ser.

Anmeld

12. december 2010

DK

Altså MD scanning er en ting, og en JDM konsultation noget helt andet. Du møder ikke en JDM eller kommer til en samtale til din MD scanning, der er du kun nede i ultralyds klinikken.

Til JDM konsultationen bliver du aldrig scannet, der er det som andre også skriver kun samtale, hånd på mave, blodtryk osv. Hvis JDM mener du skal scannes ekstra udover de to tilbudte (NF og MD) sender de dig ned på ultralyds-gangen som ofte ligger et helt andet sted end JDM-konsultationen, og der bliver du scannet af noget andet personale end din JDM!

Rigtig god fornøjelse med det hele!

Anmeld

12. december 2010

jannebjerre

På Scanningsjordemoderen.dk skriver de følgende om kønsscanninger:
Fra 15. uge, er det muligt at se, om det er en pige eller en dreng, I venter. Nogle gange er det lettere end andre.

Kan vi ikke fastslå kønnet med sikkerhed, får du
selvfølgelig lov til at komme igen.
Så jeg forstår det sådan, at kan de ikke se kønnet, så betaler man ikke forgæves, for så kan man komme igen gratis, når man er lidt længere henne. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor sikre de er på det, de ser.

Det er også ganske korrekt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.