Kræsenpind!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. december 2010

Nybagt mor

Jeg har talt med både min mand om det idag/igår, og med vuggestuen her til morgen (er igang med indkøring) og er blevet enige med alle om at tage det lidt med ro, i hvert fald indtil efter nytår. Så er han næsten 10 mdr, og så må vi se...

Men ja - de ved jo godt i f.eks. mødregruppen at han er en lort til at spise, men sidder sgu alligevel og bliver sårn lidt hmmm... når de andre guffer rugbrødder mv. i sig, mens vi bøvler med øllebrødet  

Tak for svaret - det er dejligt at vide at andre har oplevet det samme, og at det så faktisk er gået godt lige pludselig

Lyder da som en rigtig fin plan!

- Måske han også får mere mod på rigtig mad når han ser de andre børn spise (tror ihvertfald at det hjalp hér)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2010

mor-til-vanessa

Lise skriver:

Jeg har brug for råd, vejledning, tips, tricks, opmuntring og solskinshistorier  Nogen der er leveringsdygtige...?

Jeg har jo lille Casper på 9 mdr. Han er en lille lort, for han vil ikke spise noget helst. Han kan ikke lide mad. Han kan lide modermælkserstatning, og vil gerne leve af det. Han er som nævnt 9 mdr gammel (igår), måler ca 70 cm og jeg har selv netop vejet ham til lidt over 7 kg. Hvis jeg vejede rigtigt, har han tabt sig...

Aner ikke hvad jeg skal give ham at spise  Til morgenmad serverer jeg hver morgen havregrød med æblemos til. Han er ved at brække sig over det, men spiser lidt hvis han er meget sulten. Hvad skal jeg ellers give ham? Han kan ikke lide syrnede mælkeprodukter (har prøvet alt fra A-38 til græsk yoghurt, OG frugtyoghurt med sukker i), han kan ikke lide mad der skal tygges... idag fik han lidt æble-pæregrød fra Semper (til babyer på 6 mdr) - det spiste han lidt af. Og gylpede det meste op igen.

Til frokost får han øllebrød. Det går an, hvis der er sukker i. Her spiser han forholdsvis fornuftigt. Det glider ned med æblemos. Og masser af smør og sødmælk.

Om eftermiddagen serverer vi bondebrødshapsere for ham. Han tager dem og propper dem i munden, smager på dem, roterer dem rundt, slikker smørret, osten, leverpostejen af, og spytter brødet ud igen. Han får også riskiks, knækbrød, minifras, hvedeskorper, banan i små stykker... Han vil gerne proppe det hele i munden, men det meste spyttes ud igen. Bananen spiser han gerne en halv af  Og hvis det giver hård mave, spiser han gerne sveskemos til.

Om aftenen forsøger vi at lave noget til ham han kan lide. Nogle gange kan vi få ham til at spise kartoffelmos med sovs på. Igår fik han ris med sovs - tog 3-4 mundfulde, hylede og skreg, og gylpede minimum de to af dem op igen... han hyler meget når han kommer i høj stol, og bliver straks glad når han kommer på gulvet - også selvom han er sulten og ikke har spist noget rigtigt. Det virker som om at han HADER at sidde med ved bordet når vi andre spiser...  Jeg har forsøgt at give ham kartoffelstykker i stedet for mos - stykker han selv har fået lov at proppe i munden. Det ryger ind...og ud igen. Jeg har forsøgt at koge gulerodsstænger, han kan tygge i - der var han ved at kvæles..  Vi forsøger af og til at give ham glasmad (Hipp, Nestle, Beauvais), hvilket han tidligere har været glad for, men han kan ikke lide det. Han får lov at sidde med ske i hånden, han får lov at gratte med maden, han får lov at "spise selv" og putte hele hånden ned i det.... uden resultater. Han får alt fra pureret mad til "tygge-mad", men han kan ikke lide det..............

I løbet af døgnet får han 5 (FEM!!!) flasker, som han sluger, for han er jo sulten. Han får en om formiddagen, en om eftermiddagen, en at sove på, en til midnat og en ved 4-tiden (den sidste er fortyndet, og nærmest kun vand). Har den seneste uge givet ham vælling at sove på, i håb om at han ville droppe nogle natflasker, men det eneste resultat har været at han skider om natten nu. Så ikke alene skal jeg op og varme to flasker - nu skal jeg også op og skifte ble  Jeg har en ide om at han ville spise mere, hvis ikke han fik flaskerne, men da han vejer så lidt, tør jeg næsten ikke prøve... de flasker er jo vores sikkerhedsnet.

Vi har utallige gange været hos sundhedsplejersken (og hun har været hér en million gange), hos lægen, og vi er tilknyttet en børnelæge der holder øje med ham. De siger alle at han er fin i proportionerne, at han ikke fejler noget (tror jeg heller ikke han gør), han er bare lille... Men hvor længe skal man acceptere at han bare er lille? Det skal lige siges at jeg selv er lille (159 cm), og var en mega kræsenpind som barn, men jeg spiste da noget, og sov igennem fra jeg var 4 mdr.

Hvis der er nogen der stadig læser med, kan i så hjælpe?  Er sgu ved at være godt frustreret over det, og hyler lidt sammen med ham engang imellem.

Det skal lige siges at han ellers er en super glad og vaks fyr, der kravler rundt og hviner dagen lang. Men han bliver hurtigt træt, og sover lange lure om dagen...

min datter gad på et tidspunkt heller ikke spise mad, tror også hun var omkring 7 mdr. så jeg fjernede hendes flasker for den gad hun godt og man ville jo nødig sulte hende.

men jeg tog dem væk og pludselig begyndte hun og spise. og hun spiser ALT. ligegyldig hvad hun får spiser hun det.

dog har hun nogen perioder hvor hun har en lille appetit, men sådan er det jo bare.

prøv at fjerne alt hans mælk. så han f.eks kun fpr mælk i kop til maden morgen,middag og aften og måske en natflakse. tag en kold tyrker, det kan være det hjælper, for mælken mætter meget.

Anmeld

13. december 2010

Lise

mor-til-vanessa skriver:

min datter gad på et tidspunkt heller ikke spise mad, tror også hun var omkring 7 mdr. så jeg fjernede hendes flasker for den gad hun godt og man ville jo nødig sulte hende.

men jeg tog dem væk og pludselig begyndte hun og spise. og hun spiser ALT. ligegyldig hvad hun får spiser hun det.

dog har hun nogen perioder hvor hun har en lille appetit, men sådan er det jo bare.

prøv at fjerne alt hans mælk. så han f.eks kun fpr mælk i kop til maden morgen,middag og aften og måske en natflakse. tag en kold tyrker, det kan være det hjælper, for mælken mætter meget.

Det tror jeg også vi må ud i på et tidspunkt..snart... der er bare det, at han altid har været dårlig til at spise - da han var 2 mdr var han dårlig til amning, senere grød og nu det her. Det er aldrig gået godt, og han har hele tiden været lille, og vægtkurven falder og falder - han er nu ift hans alder undervægtig. Jeg er sgu lidt bange for at tage det fra ham, som han faktisk får...

Anmeld

13. december 2010

mor-til-vanessa

Lise skriver:

Det tror jeg også vi må ud i på et tidspunkt..snart... der er bare det, at han altid har været dårlig til at spise - da han var 2 mdr var han dårlig til amning, senere grød og nu det her. Det er aldrig gået godt, og han har hele tiden været lille, og vægtkurven falder og falder - han er nu ift hans alder undervægtig. Jeg er sgu lidt bange for at tage det fra ham, som han faktisk får...

synes du skal prøe at snakke med lægen eller sp og høre hvad de siger

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.