Tulle28 skriver:
Jeg har ikke rigtig noget råd til dig, andet end at prøve at tage den med ro, selvom det er svært. Min datter er 8½ måned og spiser heller ikke særlig meget. Vi kører efter BLW metoden nu http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm, dog kan jeg få lov til at "fodre" hende med grød, men det er også det eneste. Jeg har brugt ammenet.dk rigtig meget ifm. amning, og har hæftet mig rigtig meget ved dette (klippet fra ammenet.dk/wiki/introduktion til fast føde):
De fleste babyer er udviklingsmæssigt klar til at spise fast føde, når de er 6-9 måneder gamle. For nogle babyer kan det være en god ide at vente længere end 6 måneder; for eksempel vil nogle læger anbefale at man venter med at introducere fast føde til barnet er 12 måneder, hvis der er en familiehistorie vedr. allergi (10). Der er ikke noget ernæringsmæssigt til hindring for at man fuldammer i 12 måneder, og en del børn med tendens til allergi er meget tilbageholdende med at starte på fast føde. Dette er barnets måde at beskytte sig selv, og det er derfor en god ide at respektere barnets signaler.
Hvis det overlades til barnet at styre introduktionen til fast føde, vil de i langt højere grad have en tendens til at spytte de fødevarer ud, som de ikke kan tåle, og først acceptere dem, hvis/når de faktisk er klar til at spise dem. Da det er umuligt at se ind i babys mave for at tjekke om de er klar til fast føde, og idet man ikke kan sætte en fast dato på hvornår barnet er klar, er det vigtigt at kigge på sit barn og ikke på kalenderen, når man vælger at introducere fast føde.
Barnet er slankt eller har problemer med lav vægtøgning og skal derfor havde “rigtig mad”
Modermælk indeholder gram for gram mere næring end grød og mos, og derfor vil introduktion af fast føde ikke hjælpe et slankt barn til at tage på. Det bedste man kan gøre for at få et slankt barn til at tage på er at give dem fri adgang til brystet.
Min pointe er, at så længe han spiser MME, så ville jeg indtil videre tage det roligt, tilbyde ham forskellig typer mad flere gange om dagen som du gør nu, og så tro på at han nok skal spise når han er klar. Han er jo stadigvæk lille! Fra min egen familie ved jeg, der kan være et enormt pres omkring det med at spise rigtig mad, og man bliver også usikker når man ser jævnaldrende og yngre børn der bare sluger alt hvad de får tilbudt. Men jeg har valgt at slå koldt vand i blodet og tage en dag ad gangen. Det skal nok komme før eller siden
Knus Tulle og undskyld mit lange indlæg
Det er jo interessant læsning. Og nu ved jeg ikke om jeg skal tage det roligt, og fodre ham med mælken, eller om jeg skal tage mælken fra ham om dagen, i håb om han spiser mere fast føde