Kræsenpind!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.066 visninger
23 svar
0 synes godt om
12. december 2010

Lise

Jeg har brug for råd, vejledning, tips, tricks, opmuntring og solskinshistorier  Nogen der er leveringsdygtige...?

Jeg har jo lille Casper på 9 mdr. Han er en lille lort, for han vil ikke spise noget helst. Han kan ikke lide mad. Han kan lide modermælkserstatning, og vil gerne leve af det. Han er som nævnt 9 mdr gammel (igår), måler ca 70 cm og jeg har selv netop vejet ham til lidt over 7 kg. Hvis jeg vejede rigtigt, har han tabt sig...

Aner ikke hvad jeg skal give ham at spise  Til morgenmad serverer jeg hver morgen havregrød med æblemos til. Han er ved at brække sig over det, men spiser lidt hvis han er meget sulten. Hvad skal jeg ellers give ham? Han kan ikke lide syrnede mælkeprodukter (har prøvet alt fra A-38 til græsk yoghurt, OG frugtyoghurt med sukker i), han kan ikke lide mad der skal tygges... idag fik han lidt æble-pæregrød fra Semper (til babyer på 6 mdr) - det spiste han lidt af. Og gylpede det meste op igen.

Til frokost får han øllebrød. Det går an, hvis der er sukker i. Her spiser han forholdsvis fornuftigt. Det glider ned med æblemos. Og masser af smør og sødmælk.

Om eftermiddagen serverer vi bondebrødshapsere for ham. Han tager dem og propper dem i munden, smager på dem, roterer dem rundt, slikker smørret, osten, leverpostejen af, og spytter brødet ud igen. Han får også riskiks, knækbrød, minifras, hvedeskorper, banan i små stykker... Han vil gerne proppe det hele i munden, men det meste spyttes ud igen. Bananen spiser han gerne en halv af  Og hvis det giver hård mave, spiser han gerne sveskemos til.

Om aftenen forsøger vi at lave noget til ham han kan lide. Nogle gange kan vi få ham til at spise kartoffelmos med sovs på. Igår fik han ris med sovs - tog 3-4 mundfulde, hylede og skreg, og gylpede minimum de to af dem op igen... han hyler meget når han kommer i høj stol, og bliver straks glad når han kommer på gulvet - også selvom han er sulten og ikke har spist noget rigtigt. Det virker som om at han HADER at sidde med ved bordet når vi andre spiser...  Jeg har forsøgt at give ham kartoffelstykker i stedet for mos - stykker han selv har fået lov at proppe i munden. Det ryger ind...og ud igen. Jeg har forsøgt at koge gulerodsstænger, han kan tygge i - der var han ved at kvæles..  Vi forsøger af og til at give ham glasmad (Hipp, Nestle, Beauvais), hvilket han tidligere har været glad for, men han kan ikke lide det. Han får lov at sidde med ske i hånden, han får lov at gratte med maden, han får lov at "spise selv" og putte hele hånden ned i det.... uden resultater. Han får alt fra pureret mad til "tygge-mad", men han kan ikke lide det..............

I løbet af døgnet får han 5 (FEM!!!) flasker, som han sluger, for han er jo sulten. Han får en om formiddagen, en om eftermiddagen, en at sove på, en til midnat og en ved 4-tiden (den sidste er fortyndet, og nærmest kun vand). Har den seneste uge givet ham vælling at sove på, i håb om at han ville droppe nogle natflasker, men det eneste resultat har været at han skider om natten nu. Så ikke alene skal jeg op og varme to flasker - nu skal jeg også op og skifte ble  Jeg har en ide om at han ville spise mere, hvis ikke han fik flaskerne, men da han vejer så lidt, tør jeg næsten ikke prøve... de flasker er jo vores sikkerhedsnet.

Vi har utallige gange været hos sundhedsplejersken (og hun har været hér en million gange), hos lægen, og vi er tilknyttet en børnelæge der holder øje med ham. De siger alle at han er fin i proportionerne, at han ikke fejler noget (tror jeg heller ikke han gør), han er bare lille... Men hvor længe skal man acceptere at han bare er lille? Det skal lige siges at jeg selv er lille (159 cm), og var en mega kræsenpind som barn, men jeg spiste da noget, og sov igennem fra jeg var 4 mdr.

Hvis der er nogen der stadig læser med, kan i så hjælpe?  Er sgu ved at være godt frustreret over det, og hyler lidt sammen med ham engang imellem.

Det skal lige siges at han ellers er en super glad og vaks fyr, der kravler rundt og hviner dagen lang. Men han bliver hurtigt træt, og sover lange lure om dagen...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

B&J

Lise skriver:

Jeg har brug for råd, vejledning, tips, tricks, opmuntring og solskinshistorier  Nogen der er leveringsdygtige...?

Jeg har jo lille Casper på 9 mdr. Han er en lille lort, for han vil ikke spise noget helst. Han kan ikke lide mad. Han kan lide modermælkserstatning, og vil gerne leve af det. Han er som nævnt 9 mdr gammel (igår), måler ca 70 cm og jeg har selv netop vejet ham til lidt over 7 kg. Hvis jeg vejede rigtigt, har han tabt sig...

Aner ikke hvad jeg skal give ham at spise  Til morgenmad serverer jeg hver morgen havregrød med æblemos til. Han er ved at brække sig over det, men spiser lidt hvis han er meget sulten. Hvad skal jeg ellers give ham? Han kan ikke lide syrnede mælkeprodukter (har prøvet alt fra A-38 til græsk yoghurt, OG frugtyoghurt med sukker i), han kan ikke lide mad der skal tygges... idag fik han lidt æble-pæregrød fra Semper (til babyer på 6 mdr) - det spiste han lidt af. Og gylpede det meste op igen.

Til frokost får han øllebrød. Det går an, hvis der er sukker i. Her spiser han forholdsvis fornuftigt. Det glider ned med æblemos. Og masser af smør og sødmælk.

Om eftermiddagen serverer vi bondebrødshapsere for ham. Han tager dem og propper dem i munden, smager på dem, roterer dem rundt, slikker smørret, osten, leverpostejen af, og spytter brødet ud igen. Han får også riskiks, knækbrød, minifras, hvedeskorper, banan i små stykker... Han vil gerne proppe det hele i munden, men det meste spyttes ud igen. Bananen spiser han gerne en halv af  Og hvis det giver hård mave, spiser han gerne sveskemos til.

Om aftenen forsøger vi at lave noget til ham han kan lide. Nogle gange kan vi få ham til at spise kartoffelmos med sovs på. Igår fik han ris med sovs - tog 3-4 mundfulde, hylede og skreg, og gylpede minimum de to af dem op igen... han hyler meget når han kommer i høj stol, og bliver straks glad når han kommer på gulvet - også selvom han er sulten og ikke har spist noget rigtigt. Det virker som om at han HADER at sidde med ved bordet når vi andre spiser...  Jeg har forsøgt at give ham kartoffelstykker i stedet for mos - stykker han selv har fået lov at proppe i munden. Det ryger ind...og ud igen. Jeg har forsøgt at koge gulerodsstænger, han kan tygge i - der var han ved at kvæles..  Vi forsøger af og til at give ham glasmad (Hipp, Nestle, Beauvais), hvilket han tidligere har været glad for, men han kan ikke lide det. Han får lov at sidde med ske i hånden, han får lov at gratte med maden, han får lov at "spise selv" og putte hele hånden ned i det.... uden resultater. Han får alt fra pureret mad til "tygge-mad", men han kan ikke lide det..............

I løbet af døgnet får han 5 (FEM!!!) flasker, som han sluger, for han er jo sulten. Han får en om formiddagen, en om eftermiddagen, en at sove på, en til midnat og en ved 4-tiden (den sidste er fortyndet, og nærmest kun vand). Har den seneste uge givet ham vælling at sove på, i håb om at han ville droppe nogle natflasker, men det eneste resultat har været at han skider om natten nu. Så ikke alene skal jeg op og varme to flasker - nu skal jeg også op og skifte ble  Jeg har en ide om at han ville spise mere, hvis ikke han fik flaskerne, men da han vejer så lidt, tør jeg næsten ikke prøve... de flasker er jo vores sikkerhedsnet.

Vi har utallige gange været hos sundhedsplejersken (og hun har været hér en million gange), hos lægen, og vi er tilknyttet en børnelæge der holder øje med ham. De siger alle at han er fin i proportionerne, at han ikke fejler noget (tror jeg heller ikke han gør), han er bare lille... Men hvor længe skal man acceptere at han bare er lille? Det skal lige siges at jeg selv er lille (159 cm), og var en mega kræsenpind som barn, men jeg spiste da noget, og sov igennem fra jeg var 4 mdr.

Hvis der er nogen der stadig læser med, kan i så hjælpe?  Er sgu ved at være godt frustreret over det, og hyler lidt sammen med ham engang imellem.

Det skal lige siges at han ellers er en super glad og vaks fyr, der kravler rundt og hviner dagen lang. Men han bliver hurtigt træt, og sover lange lure om dagen...

hold op det lyder som min dreng... han er også 9mdr og hvis han ville og måtte ville det hede mælk men vi fik strang order på af fjerne mælken og kun give ham den om natten for når han får dem om dagen mætter det længe så han ikke vil have mad om dagen...

men ellers prøv af tage haver grøden i vand ca 1-2 timer før han spiser også kog det op med vand og stavblend det så bliver det let af spise og sukker og en smør klat på  

men som igår da han ikke ville have morgen mad gav vi ham lidt pære banan yoghurt uden frugt stykker i og en alt i 1 kiks dem elsker han også fik han en agurk sådan nogle dage har vi her men bedre ind ingen ting...

og til middag laver vi også rygbrøds hapser men giver ham grød ved siden af ved ikke om du giver din dreng grød.?? og til aftensmad giver vi ham ris han kan ikke lig kartofler så vi giver ham ris og han får selv lov af tage dem ja der er ris over alt men han får noget ned og stille og roligt putter vi lidt af vores ting på hans ris... som peberfrugt agurk kød og hvis ikke han vil have det fint... og igen mens han spiser det putter vi grød ind i munden på ham så vi snyder ham lidt...

Anmeld

12. december 2010

Ni-ko-li-ne

Lise skriver:

jeg tror simpelthen ikke har er kræsen....

jeg tror nærmere at du har forsøgt for meget forskelligt, naturligvis i den bedste mening:0)

men i mine øjne, skal du være lidt mere vedholden... om morgenen kan du evt prøve pæremos i stedet for æble, det er jo lidt mildere... men altså, det er en svær balance gang... jeg synes bare ikke du skal stemple ham som kræsen i en alder af 9 mdr...

det vigtigste er at du er positiv omkring måltiderne, sådan at han ikke får opmærksomhed ud af at nægte maden... hvad får han på bondebrødet?

Anmeld

12. december 2010

Mor til Frederic og Freya

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem - selvom vi har levet efter den i over 1 år...

Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Anmeld

12. december 2010

Lise

B&J skriver:

hold op det lyder som min dreng... han er også 9mdr og hvis han ville og måtte ville det hede mælk men vi fik strang order på af fjerne mælken og kun give ham den om natten for når han får dem om dagen mætter det længe så han ikke vil have mad om dagen...

men ellers prøv af tage haver grøden i vand ca 1-2 timer før han spiser også kog det op med vand og stavblend det så bliver det let af spise og sukker og en smør klat på  

men som igår da han ikke ville have morgen mad gav vi ham lidt pære banan yoghurt uden frugt stykker i og en alt i 1 kiks dem elsker han også fik han en agurk sådan nogle dage har vi her men bedre ind ingen ting...

og til middag laver vi også rygbrøds hapser men giver ham grød ved siden af ved ikke om du giver din dreng grød.?? og til aftensmad giver vi ham ris han kan ikke lig kartofler så vi giver ham ris og han får selv lov af tage dem ja der er ris over alt men han får noget ned og stille og roligt putter vi lidt af vores ting på hans ris... som peberfrugt agurk kød og hvis ikke han vil have det fint... og igen mens han spiser det putter vi grød ind i munden på ham så vi snyder ham lidt...

Jamen, det lyder jo som om at jeg skal tage mælken væk om dagen. Det vil jeg også meget gerne...er bare lidt bange for det...

Han får allerede sukker på sin havregrød - det hjalp LIDT! Men han kan tydeligvis stadig ikke lide det. Men måske jeg skal prøve at blende det...

Vi giver ham ikke grød om aftenen. Men måske man skulle prøve at fylde på med grød ved siden af den almindelige mad, som han jo skal lære at spise..

Tak for dit svar

Anmeld

12. december 2010

B&J

Lise skriver:

Jamen, det lyder jo som om at jeg skal tage mælken væk om dagen. Det vil jeg også meget gerne...er bare lidt bange for det...

Han får allerede sukker på sin havregrød - det hjalp LIDT! Men han kan tydeligvis stadig ikke lide det. Men måske jeg skal prøve at blende det...

Vi giver ham ikke grød om aftenen. Men måske man skulle prøve at fylde på med grød ved siden af den almindelige mad, som han jo skal lære at spise..

Tak for dit svar

Jeg forstår dig godt vi var også bare helt vildt bange og sad med åben mund fordi vi skulle fjerne mælken men da vi gjorde det blev han mere sulten og spiser mere i løbet af hele dagen.... måske skulle du prøve det for som sagt hvis han er sulten spiser han også...

ved det er en virkelig barsk måde... men bedre han får rigtigt med ind mælken håber det kommer til af virke

Anmeld

12. december 2010

Tulle28

Jeg har ikke rigtig noget råd til dig, andet end at prøve at tage den med ro, selvom det er svært. Min datter er 8½ måned og spiser heller ikke særlig meget. Vi kører efter BLW metoden nu http://www.min-mave.dk/foraeldregrupper/thread-1814829.htm, dog kan jeg få lov til at "fodre" hende med grød, men det er også det eneste. Jeg har brugt ammenet.dk rigtig meget ifm. amning, og har hæftet mig rigtig meget ved dette (klippet fra ammenet.dk/wiki/introduktion til fast føde):

De fleste babyer er udviklingsmæssigt klar til at spise fast føde, når de er 6-9 måneder gamle. For nogle babyer kan det være en god ide at vente længere end 6 måneder; for eksempel vil nogle læger anbefale at man venter med at introducere fast føde til barnet er 12 måneder, hvis der er en familiehistorie vedr. allergi (10). Der er ikke noget ernæringsmæssigt til hindring for at man fuldammer i 12 måneder, og en del børn med tendens til allergi er meget tilbageholdende med at starte på fast føde. Dette er barnets måde at beskytte sig selv, og det er derfor en god ide at respektere barnets signaler.

Hvis det overlades til barnet at styre introduktionen til fast føde, vil de i langt højere grad have en tendens til at spytte de fødevarer ud, som de ikke kan tåle, og først acceptere dem, hvis/når de faktisk er klar til at spise dem.  Da det er umuligt at se ind i babys mave for at tjekke om de er klar til fast føde, og idet man ikke kan sætte en fast dato på hvornår barnet er klar, er det vigtigt at kigge på sit barn og ikke på kalenderen, når man vælger at introducere fast føde.

Barnet er slankt eller har problemer med lav vægtøgning og skal derfor havde “rigtig mad”
Modermælk indeholder gram for gram mere næring end grød og mos, og derfor vil introduktion af fast føde ikke hjælpe et slankt barn til at tage på. Det bedste man kan gøre for at få et slankt barn til at tage på er at give dem fri adgang til brystet.

Min pointe er, at så længe han spiser MME, så ville jeg indtil videre tage det roligt, tilbyde ham forskellig typer mad flere gange om dagen som du gør nu, og så tro på at han nok skal spise når han er klar. Han er jo stadigvæk lille! Fra min egen familie ved jeg, der kan være et enormt pres omkring det med at spise rigtig mad, og man bliver også usikker når man ser jævnaldrende og yngre børn der bare sluger alt hvad de får tilbudt. Men jeg har valgt at slå koldt vand i blodet og tage en dag ad gangen. Det skal nok komme før eller siden

Knus Tulle og undskyld mit lange indlæg

Anmeld

12. december 2010

Lise

Ni-ko-li-ne skriver:

jeg tror simpelthen ikke har er kræsen....

jeg tror nærmere at du har forsøgt for meget forskelligt, naturligvis i den bedste mening:0)

men i mine øjne, skal du være lidt mere vedholden... om morgenen kan du evt prøve pæremos i stedet for æble, det er jo lidt mildere... men altså, det er en svær balance gang... jeg synes bare ikke du skal stemple ham som kræsen i en alder af 9 mdr...

det vigtigste er at du er positiv omkring måltiderne, sådan at han ikke får opmærksomhed ud af at nægte maden... hvad får han på bondebrødet?

Tak for svar.

Jeg synes vi har prøvet at give ham det samme mange dage i træk - for at han kunne vænne sig til smagen. Men det er ligesom om at han er ved at brække sig mere og mere over det, jo flere dage i træk han får det samme. Vi har bedre erfaring med at give ham forskelligt hele tiden. Men jeg synes mulighederne er så begrænsede, når han ikke vil tygge maden.

Mht æblemosen, så kan han mægtigt godt lide det. Det er tydeligt  Men derfor kan jeg naturligvis godt give ham pæremos.

Jeg prøver at være meget positiv ved måltiderne, men det er sgu svært efterhånden, når han bare hyler og vrider sig, laver brækmund etc. Jeg siger uhm, dejlig mad, spiser selv af det (eller lader som om), og accepterer når jeg kan se at han VIL ikke spise mere.

På bondebrødet får han smør, smøreost, leverpostej, og har prøvet med bønnepostej, hvilket han heller ikke kunne lide. Skal jeg mon prøve med "rigtigt" pålæg?

Anmeld

12. december 2010

Lise

Mor til Frederic skriver:

Vi fik et stykke A4 papir med hjem fra spise team, hun synte vi skulle have den med hjem - selvom vi har levet efter den i over 1 år...

Vejledning - en fridk start på spisning.
Du og dit barn har behov for en frisk start på spisning. I har nogle gammle vaner, der skal ændres. Her er nogle råd der kan være en hjælp for jer processen.

Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.

Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.

Rammerne;
- skab en rolig atmosfære
- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.

Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.

Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)

Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur.. 

Tak  Må prøve at leve efter det. Et af "problemerne" er bare, at det er tusinde gange nemmere at få ham til at spise, hvis han distraheres med en gang Teletubbies eller lignende  

Anmeld

12. december 2010

TrineCT

Hej

For at forebygger særlig følsom mund og hals sanser, fik vi anbefalet at give Hjalte en tandbørste og/eller en "tyggepind" når han blev puslet. Den suttede og tyggede han lystigt i, han spiser alt i dag. Det er ikke sikkert at det virker, men et forsøg værd.

Trine

www.smart-babytøj.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.