Hvordan skal I fejre juleaften i år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2010

pussekat

Mor til Elias 13.01.10 skriver:

Ja, jeg trænger til en anden tråd der ikke handler om regler på baby.dk, så er nysgerrig på hvordan de små hjem i Danmark fejrer juleaften eller ikke vælger at fejre juleaften... traditioner, menuen, dekorationer ala juletræet... pynt... osv...

hejsa

jeg skal hold ju´l hjem hos min svigemor og far

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2010

Polkaprik

I år skal vi holde jul herhjemme med vores fælles barn, min far og bonusmor samt et dejligt vennepar.

Jeg regner med at vi tager i kirke som vi plejer om eftermiddagen forhåbentligt sammen med vores venner og derefter hjem hvor mine forældre støder til.

Opdækning af bordet har jeg endnu ikke bestemt mig for men jeg regner med at det bliver holdt i hvidt og guld. 

Menuen kommer til at bestå af:

Andesteg

Flæskesteg

Små pølser i svøb

Ristede hvide kartofler

Brunede honningkartofler

Franske kartofler

Brun sauce

York Shire pudding

Rosenkålssalat med æbler og græskarkerner

Rødkålssalat med mandler og appelsiner

Dessert : 

Mandelfromage med appelsinsauce og karamelspind

Regner med at vores datter får lov til at åbne lidt pakker i løbet af dagen. 

Vi voksne har hver især vores pakker under træet men da vores venner og mine forældre ikke kender hinanden er vi blevet enige om at vi hver især køber en gave til omkring 100 kr og en til ca 20 kr som vi så spiller om

Der skal selvfølgelig danses om juletræet (som er klædt i hvidt og sølv) og åbnes gaver derefter. Helst ikke for sent da tøsen skal have det bedste ud af det

Glæder mig rigtig meget for jeg eeeeeelser at lave en masse lækker mad og agere værtinde

Michelle

Anmeld

9. december 2010

HopinWishin

iih hvor er det hyggeligt at læse om andres traditioner, jeg får helt sommerfugle i maven (er vist stadig et barn)... God tråd!!

Min lillebror og jeg har altid set tegnefilm i løbet af dage, så tv´et er tændt næsten indtil vi skal spise om aftenen

Om formiddagen tager vi på kirkegården og lægger en blomst hos mine bedsteforældre.. Så tager vi hjem og får æbleskiver (ikke for mange, der skal jo være plads til den gode mad).

Sidst på dagen kommer min onkel, han har altid en kææmpe julekurv med

Jeg hjælper med maden så godt som jeg nu kan, men det er nu mors mad der er det bedste.. hun laver flæskesteg med det hele, og så ris a'la mande til dessert 

Vi er 5 juleaften, så det er stille og roligt, og da der endnu ikke er småbørn, så sidder vi længe og nyder maden.

Efter maden går vi om juletræet og synger enkelte julesange. Og så er det ellers tid til julegaver  Herefter er der slik, konfekt, kaffe og likør. Min kæreste og svigerinde kommer senere på aftenen, når de er færdige med deres juletraditioner

Glæder mig!

Anmeld

9. december 2010

HopinWishin

Mor til Elias 13.01.10 skriver:

Ja, jeg trænger til en anden tråd der ikke handler om regler på baby.dk, så er nysgerrig på hvordan de små hjem i Danmark fejrer juleaften eller ikke vælger at fejre juleaften... traditioner, menuen, dekorationer ala juletræet... pynt... osv...

super god ide

Anmeld

10. december 2010

Mai-pigen

Vi købte hus i april, oghar været igang med at sætte i stand, komme på plads. Så vi skal holde jul for første gang i vores dejlige hus, og har inviteret familie fra begge sider. Min mor, lillebror, hans kæreste og deres dreng, som er 6 uger ældre end Peter, kommer fra min side, og fra kærestens side er det hans mor og hendes nye kæreste, så det glæder vi os til!

Vi skal også igang med vores egne traditioner! Normalt vil jeg gerne i kirke, det er så hyggeligt den dag, men vi må se hvordan det hele ser ud med børn, mad osv. Vi har altid fået and og flæskesteg, men i år ville kæresten gerne prøve en gås, så jeg føjede mig. Den skal hentes søndag d.19. og samme dag er det planen at vi skal ha hentet vores juletræ, som dog først skal pyntes d.23.

Gåsen skal selvfølgelig steges i Weber Grill..

Imorgen skal min ældste søn og jeg igang med at lave lidt hjemmelavet pynt til træet, som jeg i år gerne vil ha skal være hvidt, sølv og en anelse rødt...

Anmeld

10. december 2010

Maja88

Vi skal holde jul hjemme ved mine forældre i år- vi skiftes til at være ved dem og svigermekanikken.

vi skal hygge op ad formiddagen, hvor min mand og bror forbederer lidt af maden(min mor er på arbejde).

Kl 12 skal vi ned til min onkel og spise risengrød eller rugbrød til dem som ikke spiser det. der er min kusine og hendes lille familie og min fætter og hans familie også.

Hen ad eftermiddagen bliver er leget- sovet "middagssøvn" til mine niecer og deres faster nok hehe. og så skal der selvfølgelig ses disneys juleshow. så skal der hentes bedsteforældre

Mænderne laver resten af maden da vi både skal have and, gås og kalkun med alt hvad der dertil tilhører. Til dessert for vi self. ris ala mand. mellem hovedret og dessert spiller vi pakkespil(det har den store niece på 9 bestemt, da de gør det hveranden jul med deres mor)

så skal der danses om juletræet og alle pakkerne bliver delt ud af niecerne. så ser man hvem der har flest og så bliver der pakket op på skift. men der sørges for at alle har en pakke til sidst så man ikke bare har pakket alle sine op og de andre stadig har 20.

I år bliver vi: min mand og jeg. min mor og far. min bror, hans kone og mine 2 niecer, min mormor og min farmor og til sidst måske svigerindens mor og far.

Anmeld

10. december 2010

oo

det er egentlig "alene"jul i år hos os, men fordi vi har Sol har vi spurgt min mor og hendes mand og min lillebror om de vil herned. Vi har fået timet det så godt, at hver anden jul holder ALLE os søskende + børn jul hjemme ved min mor og hendes mand og hver anden jul holder vi med svigerfamilien - med den undtagelse, at Søren og jeg aldrig holder med hans familie, men alene eller med venner Så i år er altså normal sviger-jul i familien, men min mor og lillebror kommer herned den 23. om aftenen fra københavn (min mors mand blir i københavn og fejrer julen med sine gamle forældre, der slet ikke kan klare turen helt til sydfyn, desværre). Så regner jeg med at servere varm æblekage med is og kakao og så kan vi lige hygge lidt inden vi skal i seng. den 24. skal vi bare hyyyyygge, måske en tur i skoven (det er jo lige udenfor døren) og så skal vi selvfølgelig lave mad i endeløse baner Jeg har bedt min lillebror stå for mandelgaven og han er ellevild og har både været ude i dykkerbriller, kongekrone, chokolade og ja...een ting er sikkert: det blir fuldkommen ubrugeligt Vi spiser...egentlig havde vi besluttet os for and (vi plejer at få begge dele ved min mor, men vi synes det er lidt overkill at lave and OG flæskesteg til fire mennesker), men jeg tror vi er begyndt at hælde til flæskesteg alligevel, for det er så übernemt og med Sol und alles...

ja og så min mors ris a la mande til dessert MED mandel, natürlich!

så er der gaveudpakning. NORMALT giver vi kun-kun-kun gaver til vores bedre halvdel og hinandens unger, men fordi vi bare er os fire og Sol, har vi aftalt at give gaver til hinanden. Min lillebror får nogle glas og en skål fra design delicatessen. Min mor får billeder af Sol, fodaftryk fra Sol og 700 kr = 2 weekendbilletter til broen så de kan komme og se Sol. Søren får brdr. Prices 2. kogebog og en stor stenmorter og Sol får en kjole fra Daub Deluxe og jeg får forhåbentlig min pibe

og så skal vi bare stene...måske se en film, alt efter hvad tanken har at byde på (her i faaborg kan man kun leje film på tanken...) og spise juleslik og drikke rødvin og glo på Sol

De tager hjem igen den 25., dog har bedstefar (min mors mand) sagt at han næsten ikke kan holde ud ikke at skulle holde jul med Sol, så han truer med at køre herned når hans egen juleaften er slut - også selvom vi sikkert sover når han når frem, så får han i hvert fald den 25. med hende min ældste lillesøster har fødselsdag den 26. december, så der skal de andre være tilbage i københavn for at fejre hende.

og så er den jul næsten gået...

Anmeld

10. december 2010

Miamaja

Vi skal fejre julen ude iaar. I Carmel. jeg eeeelsker Carmel

Anmeld

10. december 2010

kaba

Hvert andet år fejrer vi jul med min familie og hvert andet år med min mands familie. Men altid hjemme hos os.

I år er det sammen med min side af familien, så vi bliver mig, min mand og vores tre børn plus mine forældre og mine fire søskende plus én svoger og to børn og min onkel.. Dvs. 10 voksne og fem børn.

1. juledag er der julefrokost sammen med hele min mands familie = mange mennesker.

2. juledag julefrokost sammen med min familie hjemme hos os, dvs. plus et par kærester, der ikke er med juleaften.

3. juledag har min svigermor fødselsdag.

Så julen er bestemt ikke kedelig i vores famiie 

Anmeld

11. december 2010

MariaJ

Vi skal holde jul hjemme hos os selv for første gang., Bare vores lille kernefamilie på tre og hunden, og jeg glææææder mig. Vores jul plejer altid at være et forhindringsløb af togafgange, lufthavne, bagage og mange mennesker men dårlig tid til alle. I år skal det forhåbentlig blive erstattet med masser af tid af til at nyde vores datter, hinanden, roen, sneen og mørket. Tid til at bage kager og spise dem, gå på skitur, se film, smække fødderne op og krybe sammen under tæppet i sofaen og til at tage en tur til vores nyindkøbte hytte og se på nordlysene og mørketiden.

Jeg har fået gennemtrumfet en danskinspireret julemenu, så jeg skal gøre mit ypperste for at producere noget, der ligner flæskesteg med det hele. En and er det desværre ikke muligt at skaffe, men jeg skal få forklædt en norsk juleribbe, så godt jeg kan. Vi har jo aldrig holdt jul selv før, så har egentlig ikke noget program for dagen endnu, men jeg regner med vi går i kirke om eftermiddagen, laver mad, spiser og pakker gaver op. Johanna er så lille endnu, at det ikke betyder noget for hende, så vi har lige et år eller to til at øve os, før vi skal have familieopskriften på Den Gode Jul klar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.