Hvordan skal I fejre juleaften i år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.836 visninger
27 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. december 2010

Hasselnødden

Ja, jeg trænger til en anden tråd der ikke handler om regler på baby.dk, så er nysgerrig på hvordan de små hjem i Danmark fejrer juleaften eller ikke vælger at fejre juleaften... traditioner, menuen, dekorationer ala juletræet... pynt... osv...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2010

Pige2009

Vi skal først til at lave vores egne traditioner i år, da vi har splittet familien op, så jeg blot holder jul med mine forældre, min bror og min datter.

Vi tager hjem til mine forældre om middagen og lader Laura pakke gaver op om eftermiddagen, når hun har sovet. Hun bliver lagt i seng kl. 19, og så sætter vi os til bords med and, flæskesteg og medister, som vi altid får - desserten er ris a' la mande og kirsebærsauce

Træet er pyntet i rødt og guld med Georg Jensen lysholdere og jylepynt krydret med et enkelt eller to stykker hjemmelavet pynt Da vi var børn, pyntede min bror og jeg træet med min far Lillejuleaften.

Anmeld

9. december 2010

9510

Vi skal have hele min familie samlet her hjemme hos os

De kommer om eftermiddagen, hvor vi skal spille pakkeleg og hygge, måske gå en lille tur

Vi skal have and og flæskesteg med hele svineriet til aften og risalamande til dessert

Derefter kommer pakkerne på bordet, og så bliver der stået terning om hvem der starter, så der ikke bliver alt for meget forvirring om det

Anmeld

9. december 2010

Dorthe1986

I år skal vi holde jul med min familie vi bliver seks i alt: min kæreste og jeg, mine forældre og mine to storesøstre

I år tror jeg vi skal en tur i kirke, det er mange år siden Og så spiller vi ellers pakkespil om eftermiddagen

Maden bliver flæskesteg og and med alt hvad der dertil hører Ris'ala'mande selvfølgelig I år har jeg købt mandelgaven for første gang

Efter vi har siddet og hygget og spist, ja så begynder vi så småt at danse om juletræ og så pakker vi gaver op. Når vi ikke er flere pakker vi op på skift

Og så hygges der med kaffe og slik efterfølgende

Glæder mig bare så meget til at komme hjem til mine forældre - sidste år var første gang jeg holdt jul uden dem Så har lidt jule-hjemve

Anmeld

9. december 2010

Corn

Vi skal for første gang selv lægge hus til den 24. Især fordi vores ældste gerne ville være hjemme.

Vi skal have juletræ, som ungerne selv pynter, hovedsageligt med deres egen hjemmelavede pynt.

Vi skal have farmor og farfar, og mandens to onkler til gilde

Vi skal have kalkun(som svigermor allerede har brokket sig over-det hører ikke til) fordi manden gerne vil prøve at grille en ordentlig fugl

Så skal vi have flæskesteg, fordi ældstemand æææælsker det.

Til dessert skulle vi egentlig have noget ris-forsøgsdessert, men her har svigermor så igen brokket sig, og sagt at det ikke er rigtig jul, hvis der ikke er ris a la mande

Yngstemand skal have risengrød, så det kan jo være de to andre unger, også hopper med på den menu

Og så synes jeg jo, at det skal være på ungernes præmisser... Men det gør svigermor nok ikke. Det kunne lige ligne hende at spise vildt langsomt, fordi børnene ikke skal bestemme, hvornår vi skal have pakker

Men stod det til mig, så skulle maden kyles ind i hovedet, så vi kan få "danset af" og få udløst ungernes gave-spænding Og moren se deres glade ansigter

Og så har vi en bekendt som har tilbudt sig som julemand, så vi har købt lidt ekstra til ungerne, som julemanden kan have med i sækken

OG når alle har fået åbnet pakker, tager vi en runde og fortæller hvad vi har fået og af hvem, så alle får en ordentlig tak for gaven...

OG så holder vi altid den 25. fri for aftaler, for der skal vi lege med julegaverne

Anmeld

9. december 2010

ekzunz

Jeg skal holde jul selv for allerførste gang. Jeg glæder mig, selv om jeg også er en smule bekymret for anden og sovsen, men moar har lovet at hjælpe, så det går nok.

Nu det er første gang, kommer mine forældre tidligt, så vi kan hjælpes ad med maden. Så skal vi bare hygge os og gøre klar. Vi skal også i kirke, det er ikke en tradition, men min gemal synes det ville være en god ide, og jeg er helt enig. Vi spiser helt traditionel andesteg og ris a la mande. Der er en mandel til de voksne og en til hver af de 2 små.

Så bliver der ryddet af, lavet kaffe, som serveres med hjemmebag og masser af konfekt og frugt. Så danser vi om træet, synger første og sidste vers i salmerne, render gennem hele huset til "nu det jul igen". Så skal der åbnes gaver. De mindste børn skiftes til at finde en gave under træet som de så deler ud, vi åbner kun 1 gave af gangen, så det kan tage laaaaang tid.

Der er jo ikke så mange traditioner endnu, da det er første gang, men jeg glæder mig til at skabe nogle traditioner sammen med mine børn.

Anmeld

9. december 2010

Maja_4000

I år bliver en anderledes jul , da vi kommer til at have en lille pige på 9 dage juleaften 

Men indtilvidere er planen , at vi holder jul som vi plejer (vi tager bare ikke med i kirken) .. 

Det skifter hvor vi er .. I år er det hos mine bedsteforældre .. 
Vi tager i kirke klokken 17 , domkirken selvfølgelig .. (det skal man åbenbart når man bor i Roskilde )

Når vi kommer hjem derfra bliver der lige lavet det sidste af maden .. Sauce , brunede kartofler , lunet rødkål osv. ..

Så spiser vi i maaange timer :b

Så danser vi om juletræet og åbner derefter gaver - Én pakke af gangen , og den der har åbnet sidst henter den næste  , så alle kan følge med (:

Til natmad får vi rejemadder .. En tradition som min oldefar insisterede på .. Det er ikke jul uden rejer :b

I år bliver det min mormor og morfor , mor , far og lillebror , min mors bror , hans kone og deres to børn , min oldemor , min kæreste , mig og vores datter (:

Anmeld

9. december 2010

Lone Jakobsen

her skal holdes jul med 4 af børnene, måske min søster, hendes datter og min mor. (de har ikke givet besked endnu)

vi gør det helt klassisk. hygger om dagen med tegnefilm og lidt knas. spiser andesteg og flæskesteg, efterfulgt af ris ala mande. derefter dans om juletræet og til sidst en masse pakker

Anmeld

9. december 2010

Benjamins'mor

Jeg skal holde jul for sidste gang hjemme ved min mor alene. Næste gang bliver det med både kæresten og den lille ny baby.

Så det er min mor der står for det hele.

Og så skal vi have hendes hjemmelavede ris'ala'mande, og den smager super godt.  

Anmeld

9. december 2010

>>Carina<<

I år har vi ikke min kæreste to børn juleaften så hos os blir det sådan her:D.23 holder vi julehygge med de to store (og vores fælles søn selvfølgelig) og så kommer farmor o hendes kæreste. Menuen står på kalkun med tilbehør og nok en anden slags dessert end risalamande. De to store børn får deres gaver fra farmor, fra os og fra min familie. og ved ik endnu om vi også udveksler gaver blandt os voksne. D.24 skal vi holde hos mine forældre sammen med min bror, svigerinde og min nevø. Der står den på julehygge for fuld skrald. Jeg syns ikke det er jul uden juledisney så mon ik min nevø på 3 vil hygege lidt med sin faster og fætter?Menuen står på flæskesteg, and og medister og alt hvad der hører til. Efter maden rydder vi af og spiser risalamande efter lidt tid. Og så skal vi selvfølgelig danse om træet og så sætter vi os i sofaen og sætter juleodter på bordet og så skiftes vi til at få en pakke. Altså fx tager jeg en under træet som er til min mor. Så ser vi hvad hun pakker op og så tager min mor næste gave osv. Jeg tror børnene får de fleste i løbet af dagen. Ihhh glæder mig allerede til d.24 Jeg EEEEELSKER julen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.