Jeg har jo i efterhånden et par måneder brugt engangs-kateter, fordi jeg ikke kan tisse 100 % selv. Er heldigvis nået dertil at jeg kan tisse ca. halvdelen selv, og det er jo fremskridt, men jeg kan endnu ikke undvære kateter.
Jeg er så kommet i det dilemma at sygehuset ikke længere vil sende mig katetere, da de mener at det er min kommune der skal betale. Da min kommune ikke mener at jeg altid skal bruge kateter, vil de ikke bevilge katetere til mig
De vil kun bevilge til dem der har en varig lidelse, og da mit højst sandsynlig ikke er det, ja så vil de ikke rigtig hjælpe mig.
Jeg er løbet tør for de katetere jeg brugte, og de var bare så gode fordi jeg slet ikke oplevede smerter i forbindelse af brugen af dem, og havde egentlig efterhånden fået det ok med at bruge dem. Men nu har jeg ikke flere, og sygehuset vil ikke give mig flere, og kommunen vil spare.
Jeg skal lære at bruge kateter selv. Lige nu hjælper nogle hjemmesygeplejersker mig med det. Jeg var ellers kommet igang med at lære det, men pga. smerter i forbindelse med 2 blærebetændelser, var jeg kommet fra det igen. Men meningen var så at jeg skulle til at igang med at lære det igen. men så løb jeg jo tør for katetere, og de eneste hjemmesygeplejersken havde, var nogen der var for lange og som ikke ligger i væske. Dem har de så brugt idag, og jeg siger jer bare at det gjorde ondt. Mit urinrør er blevet helt ødelagt og det har været en dag fyldt med smerter.....det er værre end blærebetændelse. Hvis det skal gøre så ondt, så kan jeg jo aldrig få mig selv til at gøre det på mig selv, og det er jo et kæmpe problem.
kommunen har bestil sådan nogle prøvepakninger med katetere, men der er jo ikke ret mange, og så vil jeg igen i løbet af ganske kort tid, stå uden katetere....desuden er dem de har bestilt også uden væske, og kan derfor gå ud fra at det også vil være smertefuldt at bruge dem. Det hjælper ikke at smøre kateteret med sådan noget specielt creme de normalt bruger.....det gør stadig ondt.
Her til aften havde jeg simpelthen bare så ondt at jeg tænkte, så kan det sgu være lige meget, så må jeg jo bare selv bestille nogle katetere og betale det ud af egen lomme, men jeg fandt hurtigt ud af at det ikke er så ligetil. De er alt for dyre.....14 dages forbrug vil komme til at koste næsten 1700 kr.....og det har man altså ikke råd til på en førtidspension
Så den ide er desværre droppet igen.
Men jeg er nået dertil at jeg desværre må sige stop. Hvis jeg fortsætter med at skulle bruge de her rigtig dårlige katetere, så ødelægger jeg altså mit urinrør. Jeg gætter på at der er rigtig mange rifter. Kan ikke engang klare at tisse mere, for det gør alt for ondt, og så kan man altså ikke slappe af. Ved ikke hvad jeg skal gøre, for føler min situation er håbløs. hvorfor vil de dog ikke bare give mig de katetere som jeg plejer at bruge, og som jeg egentlig var blevet fortrolig med? Jeg kan ikke holde ud at skulle have ondt altid...hvorfor kan de ikke forstå det?
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal sige til sygeplejersken imorgen, for jeg ved at jeg ikke længere kan klare den smerte, som det giver mig, når de bruger de dårlige katetere (ja det kalder jeg dem). Havde egentlig planlagt at sige til hende at jeg ikke ville være med til det her mere pga. smerterne, men på den anden side ved jeg også godt at det ikke er smart, for man skal jo have det ud af systemet på en eller anden måde. Men jeg magter bare ikke det her mere. Der er grænser for, hvor meget smerte et menneske kan holde til 
Jeg ville med glæde undvære mit medicin for min sclerose (ved nemlig det koster mange gange mere end de her katetere gør), hvis bare jeg kunne få lov til at få de katetere jeg plejer at bruge. Men sådan en byttehandel går de nok ikke lige med til 
sorry....trængte bare lige til at komme af med mine frustrationer. Kan nemlig ikke sove nu, fordi det gør for ondt. Øv øv øv.....nogen gange tænker man, at systemet er skruet helt forkert sammen 
Tak fordi i lyttede/læste med