Hvis jeg økonomisk havde mulighed for det, så ja, så ville jeg blive hjemme med børnene til jeg synes de var gamle nok.
Jeg tror ikke på at det er til børnenes bedste at blive passet i store institutioner, men en nødvendighed fordi kvinderne er kommet på arbejdsmarkedet. (Jeg siger IKKE at vi skal tilbage til gamle dage!). Men havde jeg muligheden blev jeg gerne hjemme for at passe mit barn.
Overraskende nok er der kommet en holdning til at man ikke selv kan give sit barn udfordringer osv osv til at man kan have det hjemme og det undrer mig egentligt lidt. Institutioner har ikke eksisteret i overdrevent mange år, og vores forældre/bedste forældre er da ikke asociale mennesker. Hvorfor er det at man idag, ikke mener at man selv kan stimulere sit barn og give det udfordringer? Er det fordi det er blevet nemmere at give ansvaret til andre, eller fordi man ikke sikker på at det man gør er godt nok? Eller fordi at samfundet kræver mere end man selv kan give? (Intet er ment som andet end undren og nysgerrighed, så der er ingen der behøver at tage det personligt
).
Tilgengæld er det heller ikke sikkert at man idag overhovedet ville kunne gøre det på samme måde som dengang i og med at alle børn var hjemme dengang og dermed kunne man mødes og lege på vejen eller hvad man gjorde. Dengang var det også meget mere almindeligt at børn indgik i hjemmets daglige opgaver.
SummaSumarum, så tror jeg på at børn har bedst af at vente med at komme ud i de store institutioner, og at man på anden vis finder små grupper til at stimulere det sociale. Jeg er dog også bevidst om at det bare idag ikke, for mange deriblandt også mig selv når den tid kommer, er muligt at holde dem hjemme til en passende alder.
Mvh. Julie, som lige blev en anelse filosofisk
Anmeld