KaLee skriver:
Hun skal da ikke "bare bukke under" og lade svigermor fortsætte sådan som hun gør.. og undskyld, men det er sådan jeg opfatter dit indlæg - hvis jeg tager fejl så sig til..
Ja, altså der er jo flere måder at bære over på. Hvis trådstarter opfører sig ligesom moderen, så er de jo lige vidt. Når jeg siger "overbærenhed" mener jeg at hun bør sætte et panser af venlighed op, men stadig gennemføre tingene på sine egne præmisser - altså lade være med at gå ind i en diskussion, hvor svigermor sætter dagsordenen:-) 
Til trådstarter: Jeg kan godt se pointen med at din kæreste skal tage opgøret, men ud fra det du skriver er det jo nok alligevel dig, der har det største problem her og det er jo ikke i din interesse at din kæreste bliver en kastebold mellem jer to. Det lyder ikke som om svigermor kan finde ud af håndtere din konfrontation og ærlige udmelding. Din kæreste elsker formodenligt sin familie, så jeg ser bare ingen grund til at skabe yderligere splid. Derfor overbærenhed og helst før juleaften, så det ikke bliver et stort mareridt.
Det kan være du har brug for at håndtere det helt anderledes, men det er sådan jeg ville foretrække at gøre det:-) 
Anmeld