Overvægt..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2010

B&J

Mka skriver:

Ja der er nemlig mange ting der kan spille ind når man snakker overvægt

nemlig der er rigtig rigtig meget....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2010

Mka

Tulipan skriver:

Må vel på en måde høre under social arv ? bare en tanke. For kraftige forældre giver det jo tit videre til deres børn

ja det kan man godt sige.

Anmeld

3. december 2010

slettet_7530

http://www.steno.dk/documents/forskning/pressemeddelser/fedmegen.pdf

Den genetiske arv
Fedme er et indviklet fænomen, og hvor man tidligere troede, at det var et spørgsmål om karakter og viljestyrke, ved man nu, at der er betydelig flere grunde til fedme. Mange mennesker er gennem deres genetiske arv disponerede for at udvikle fedme, og det er disse, der først og fremmest angribes af fedme-epidemien. Man mener, at helt op til 130 forskellige gener er indblandet i udviklingen af fedme, men sammenhængen mellem dem kendes endnu ikke. På længere sigt kan man forstille sig, at genterapi vil kunne ændre denne form for fedme. Fedtvævet producerer selv hormoner, der virker på samme måde som det kvindelige kønshormon østrogen. Denne produktion øger risikoen for visse kræftsygdomme, bidrager til menstruationsforstyrrelser hos kvinder og kan nedsætte evnen til at blive gravid.

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Ern%C3%A6ring/fedme/fedme_(%C3%85rsager)

Anmeld

3. december 2010

twinny

Tulipan skriver:

Må vel på en måde høre under social arv ? bare en tanke. For kraftige forældre giver det jo tit videre til deres børn

Sandt...   Men hvis man skal lytte til de kloge, er det ikke arvelig generne fra forældrerne....  Men helt klart handler det om hvad forældrerne spiser....

Anmeld

3. december 2010

Vingummien

Baby-støv skriver:

Sandt...   Men hvis man skal lytte til de kloge, er det ikke arvelig generne fra forældrerne....  Men helt klart handler det om hvad forældrerne spiser....

Ja sørgeligt nok. Men jeg tror på at det ligger mere til nogle end til andre at blive overvægtig.

Jeg er, og jeg har sjældent fået usundt da jeg boede hjemme, vi fik alm mad, og mange gange når der var fredags slik ja så fik jeg vindruer, og har altid været stor.

Jeg er en af dem der bare skal kigge på en kage, så flyver den på min mave

Anmeld

3. december 2010

Mka

albertesmor skriver:

http://www.steno.dk/documents/forskning/pressemeddelser/fedmegen.pdf

Den genetiske arv
Fedme er et indviklet fænomen, og hvor man tidligere troede, at det var et spørgsmål om karakter og viljestyrke, ved man nu, at der er betydelig flere grunde til fedme. Mange mennesker er gennem deres genetiske arv disponerede for at udvikle fedme, og det er disse, der først og fremmest angribes af fedme-epidemien. Man mener, at helt op til 130 forskellige gener er indblandet i udviklingen af fedme, men sammenhængen mellem dem kendes endnu ikke. På længere sigt kan man forstille sig, at genterapi vil kunne ændre denne form for fedme. Fedtvævet producerer selv hormoner, der virker på samme måde som det kvindelige kønshormon østrogen. Denne produktion øger risikoen for visse kræftsygdomme, bidrager til menstruationsforstyrrelser hos kvinder og kan nedsætte evnen til at blive gravid.

http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Ern%C3%A6ring/fedme/fedme_(%C3%85rsager)

Jeg tror også at der er nogle der har letter ved at blive overvægtige.

Ligersom at der er nogle tynde mennesker der bare ikke kan tage på.

Anmeld

3. december 2010

eElak

hejsa

Jeg tror klart at overvægt er arveligt..

Men IKKE at det er som en undskyldning, eller at man ikke kan gøre noget ved det...

For det første er der det fysiske i det - der er allerede en som har kopieret fra en artikel om det... Det må ligge i generne. Derudover er der jo sådan noget som stofskifte..

Men det største apekt er helt klart den sociale arv. Jeg er opvokset med en overvægtig mor og slankekure... Hun klarede det aldrig - det at blive normalvægtig, inden hun døde desværre.
jeg har været normalvægtig i flere perioder i mit liv - det her er ikke en af dem..
Jeg kan se at jeg har (desværre) utroligt mange ligheder med min mor.. mht. hvor det sætter sig, psyke osv... Grunden til at jeg skriver desværre er netop fordi det er lykkedes for mig før at blive normalvægtig...

men så blev jeg gravid.. og nu 1 barn og 1 depression senere (og en kæreste som jeg har forladt), sidder jeg halvkvælet i den sociale arv og gentager min mors mønster...

MEN - jeg har intentioner om at starte kampen, og gør det allerede i det små...

Pointe - det er arveligt, men det er ens eget ansvar at forholde sig til det...

Anmeld

3. december 2010

tinasmor

Er din kollega overvægtig? Måske har hun taget det så tungt (jeres diskution) fordi hun er overvægtig og ked af det.

Anmeld

3. december 2010

sandratobias

Ja det var et godt spørgsmål.. Men tror lidt begge dele... Både arveligt og hva man selv gør det til... Men tror lidt mere på at det er arveligt... 

Anmeld

3. december 2010

Sigge

Nej, det tror jeg ikke. Men jeh tror vi arver livsstil, vaner og værdier i mere eller mindre udbredt grad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.