Job på grønland... Ville i slå til?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. december 2010

Hasselnødden

Sujan skriver:

Ja jeg har fået et jobtilbud på Grønland.. Intet er sikkert endnu, men skal til møde med et firma mandag omkring det hele og det lyder til jeg kan få jobbet hvis jeg vil have det..

Jeg er nyuddannet og står lige nu uden job. Jobbet i grønland er et rigtig godt job og er det jeg er uddannet som... Så selve jobbet er rigtig godt.

Men kender intet til grønland.. Er der evt. Nogle herinde fra der kender lidt til Grønland vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer.

Men hvor er der dog meget at tænke over.
Skal væk fra familien og alt man kender, men samtidig er det en kæmpe oplevelse og en mulighed man nok ikke lige får igen.
Min kæreste vil gerne tage med og bo der sammen med mig. Altså hvis jeg siger ja til jobbet tænker vi noget med at jeg tager derop alene i 2-3 mdr. For at se om det er noget.. Og hvis jeg synes det er godt kommet kæresten så efterfølgende.
Vi har ingen børn endnu men ønsker det meget.. Vi skulle starte i barnløshedsbehandling i januar. Men det bliver så ikke til noget hvis vi tager afsted.

Vi har to hunde som vi vil undersøge om vi evt. Kan tage med. Derudover har vi et hus, men det kan vi evt. Leje ud til min søster.

Men ja, ville i tage chancen? Og evt. Udskyde projekt baby et par år? (er 25 år)
Og hvad skal man undersøge/tage stilling til/ være opmærksom på????

JA! Helt klart hvis jeg skulle vælge som at stå i dine sko. Din kæreste vil gerne med, I har endnu ingen baby - luften er anderledes deroppe, så måske nye omgivelser vil bære frugt og I skal jo holde hinanden varme alligevel  Jeres hunde må gerne komme med, så længe det er på sydsiden.

Her er en attest, der skal udfyldes:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/NR/rdonlyres/BF5435B8-A4F9-4D4B-8056-6F4322E447C2/0/fvd010.pdf

http://www.netdyredoktor.dk/sw15691.asp om indførsel af hunde efter grønlandske regler

Og her er et indlæg på hundegalleri.dk om selvsamme problemstilling ang. hund på Grønland, sikkert værd at læse:

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=430481

Og så lige en notits om grønlandske hundes eventuelle skæbne:

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article971566.ece

- Og anno 2008 lukkede og slukkede "Dyrenes venner" deres internat deroppe, da der skulle bygges huse på grunden... så har du overskud, ja så mangler de en ildsjæl for dyrerettigheder deroppe for gadens mange forhutlede skæbner.

God tur

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2010

sarahb

jeg stemte nej, men kun fordi det er Grønland, Det siger mig ikke en fis, og ville ikke vide hvad jeg skulle der ud over at arbejde.

Anmeld

7. december 2010

SussieThyssen

Sujan skriver:

Ja jeg har fået et jobtilbud på Grønland.. Intet er sikkert endnu, men skal til møde med et firma mandag omkring det hele og det lyder til jeg kan få jobbet hvis jeg vil have det..

Jeg er nyuddannet og står lige nu uden job. Jobbet i grønland er et rigtig godt job og er det jeg er uddannet som... Så selve jobbet er rigtig godt.

Men kender intet til grønland.. Er der evt. Nogle herinde fra der kender lidt til Grønland vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer.

Men hvor er der dog meget at tænke over.
Skal væk fra familien og alt man kender, men samtidig er det en kæmpe oplevelse og en mulighed man nok ikke lige får igen.
Min kæreste vil gerne tage med og bo der sammen med mig. Altså hvis jeg siger ja til jobbet tænker vi noget med at jeg tager derop alene i 2-3 mdr. For at se om det er noget.. Og hvis jeg synes det er godt kommet kæresten så efterfølgende.
Vi har ingen børn endnu men ønsker det meget.. Vi skulle starte i barnløshedsbehandling i januar. Men det bliver så ikke til noget hvis vi tager afsted.

Vi har to hunde som vi vil undersøge om vi evt. Kan tage med. Derudover har vi et hus, men det kan vi evt. Leje ud til min søster.

Men ja, ville i tage chancen? Og evt. Udskyde projekt baby et par år? (er 25 år)
Og hvad skal man undersøge/tage stilling til/ være opmærksom på????

Jeg har sagt ja.
Jeg har selv et par gange fået tilbudt arbejde deroppe som lærer, men på de tidspunkter passede det ikke ind med resten af mit liv, så jeg måtte melde pas.
Derudover har jeg haft en kæreste, der var deroppe fra og har været der i nogle lange vidunderlige sommerferier..super skønt.
Naturen er vidunderlig og menneskene er pragtfulde omend en stor del af befolkningen er præget af svigt fra det danske samfund og manglende omsorg.
Desværre gør danskerne deroppe ikke selv meget for at bevæge sig ud i befolkningen og opfører sig generelt som indvandrere og flygtninge gør her i Danmark, nemlig samler sig i nærmest gettolignende forhold. Men jeg vil anbefale, at man gør en indsats for at få grønlandske venner og bliver en del af lokalbefolkningen, da man får mange fantastiske oplevelser på den måde.
Der er allerede foreslået en bog...me jeg vil bestemt også anbefale at du støver andet literatur op om eskimoisk/grønlandsk kultur sådan at du får noget stabil grundviden om hvem de er som mennesker og hvad deres mentalitet og oprindelige livsform var. Af nyere forfattere kan jeg med stor varme anbefale Flemming Jensens bøger. Selvom der er meget humor i hans bøger, så er der også dyb respekt og kærlighed til grønlænderne og naturen. Han er nemlig en af dem, der har opsøgt kulturen for at lære den at kende.
Nu var min daværende kæreste halv grønlænder og som følge deraf var han især omgivet af sin grønlandske familie, og hvilke pragtfulde mennesker. At der så var fare for at at min stakkels mave fik nervesammenbrud pga al den kaffemik jeg blev udsat for, så var det en oplevelse værd. Vil man række lidt ud bliver man modtaget med åbne arme og gæstfriheden er kolosal.
Så havde jeg fysikken og muligheden, så ville jeg med garanti sige ja til en oplvelse for livet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.