Der kan man bare se? Jeg er fattig! Vidste det ikke selv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2010

Mi

MariaJ skriver:

Helt klart!

Jeg har været "fattig" i mange år som studerende, men det var jo en slags relativ fattigdom, fordi man jo også var indstillet på at leve småt i nogle år, og det jo også var en periode af livet, der går over. Når det er sagt, er jeg da glad for ikke længere at være i en situation, hvor det at skulle have nyt dæk på min cykel kan vælte hele månedens budget.

Ja det er jo ikke altid sjovt ikke at have råd, omvendt så valgte vi jo bevidst at sidde småt i det. Og lige nu syntes jeg det er rart ikke at have råd til lige det man vil have. Det giver på en eller anden måde pengene større værdi og det vi så køber, sætter jeg også større pris på. Samtidig har vi jo fået meget mere tid til familien, og det kan der jo ikke sættes en pris på.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2010

Mi

serinasmor skriver:

slog det op på borger dk .... det gør det ikke!!!  i hvert fald ikke i forbilndelse med anden støtte fra det offentlige så som fripladstilskud og andet i den dur ...

kan så hermed oplyse at en familie på 3 hvor mor og far er studerende på SU er under fattigdomsgrænsen ...  og så vil de til at pille ved SUen ..

Ja, men nogle af vores venner lever to på SU og to børn, og de anser ikke sig selv som fattige, for som hun siger, så er det faktisk ikke så slemt endda. De får jo forhøjet SU og boligsikring, friplads og lignende. Det er jo ting som man ellers selv betaler og afspejler jo ikke hvornår man når under grænsen som fattig.

Anmeld

3. december 2010

serinasmor

MarianneSonne skriver:

Ja, men nogle af vores venner lever to på SU og to børn, og de anser ikke sig selv som fattige, for som hun siger, så er det faktisk ikke så slemt endda. De får jo forhøjet SU og boligsikring, friplads og lignende. Det er jo ting som man ellers selv betaler og afspejler jo ikke hvornår man når under grænsen som fattig.

ved det godt

det gav bare lige mig selv stof til eftertanke

desuden er man jo oftest studerende for at kunne få job med højere løn end kassedame når man er færdig så det er jo en begrænset periode    ... men stadigvæk .. er det hvad man byder de studerende i et videnssamfund hvor alt kræver en uddannelse ... jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med det

Anmeld

3. december 2010

Rsa

MarianneSonne skriver:

ahhh...det glemte jeg at linke til. http://www.husforbi.dk/default.aspx?m=2&i=65

Og ja, min pointe er netop at fattigdom er meget relativ, og oplevelsen af fattigdom også meget afhængig af hvilke ønsker man mener man har ret til at have.

Jeg købte for et halvt års tid siden et nummer af "Hus forbi", hvor der var de første 8 sider om folk der lever i fattigdom - der var bla. skildret hjemløse, enlige mødre, flygtninge osv.

Jeg blev ret forarget over artiklen, da jeg på daværende tidspunkt selv var studerende og indkomsten hed SU....
Her blev skildret mennesker der havde mellem 4 og 6000 kr til rådighed hver måned, hvilket blev betragtet som fattigdom.

Her sad jeg med min dobbelt SU = 7000 kr om måneden. (daværende) enlig forsørger og fik boligstøtte mm. men absolut ikke et rådighedsbeløb der kom over 2000 kr om måneden.

Det forarger mig stadig, at offentlige ydelser bliver betragtet som fattigdoms beløb....
Tvært imod, er min mening at disse ydelser ligger på det tre, nogle gange fire dobbelte af en enkelt SU.....

Kort og godt, er min mening at det handler om, hvordan man bruger og prioriterer de økonomiske ressourcer man har!
Og er lidt træt af at høre på, at det er synd for folk på kontanthjælp osv.

Jeg var selv på kontanthjælp som enlig forsørger, før jeg i sin tid gik igang med min uddannelse.... Indtil nu, hvor jeg er færdig med min uddannelse og har (er på barsel nu) fast job på 37 timer  ugentlig og dermed også en løn der er derefter, har jeg ikke haft så mange penge , som jeg havde da jeg var på kontanthjælp!

Anmeld

3. december 2010

Rsa

MarianneSonne skriver:

ahhh...det glemte jeg at linke til. http://www.husforbi.dk/default.aspx?m=2&i=65

Og ja, min pointe er netop at fattigdom er meget relativ, og oplevelsen af fattigdom også meget afhængig af hvilke ønsker man mener man har ret til at have.

Jeg købte for et halvt års tid siden et nummer af "Hus forbi", hvor der var de første 8 sider om folk der lever i fattigdom - der var bla. skildret hjemløse, enlige mødre, flygtninge osv.

Jeg blev ret forarget over artiklen, da jeg på daværende tidspunkt selv var studerende og indkomsten hed SU....
Her blev skildret mennesker der havde mellem 4 og 6000 kr til rådighed hver måned, hvilket blev betragtet som fattigdom.

Her sad jeg med min dobbelt SU = 7000 kr om måneden. (daværende) enlig forsørger og fik boligstøtte mm. men absolut ikke et rådighedsbeløb der kom over 2000 kr om måneden.

Det forarger mig stadig, at offentlige ydelser bliver betragtet som fattigdoms beløb....
Tvært imod, er min mening at disse ydelser ligger på det tre, nogle gange fire dobbelte af en enkelt SU.....

Kort og godt, er min mening at det handler om, hvordan man bruger og prioriterer de økonomiske ressourcer man har!

Jeg var selv på kontanthjælp som enlig forsørger, før jeg i sin tid gik igang med min uddannelse.... Indtil nu, hvor jeg er færdig med min uddannelse og har (er på barsel nu) fast job på 37 timer  ugentlig og dermed også en løn der er derefter, har jeg ikke haft så mange penge , som jeg havde da jeg var på kontanthjælp!

Anmeld

3. december 2010

Mi

Rsa skriver:

Må også sige at jeg har to veninder som er blevet alene med deres børn, og de siger også at deres økonomi faktisk er ret god da de jo får nogle ekstra ydelser. Dermed ikke sagt, at der ikke er mennesker som har for lidt, men alt er relativt. Dit eksempel er jo et bevis herpå.

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

3. december 2010

Mi

serinasmor skriver:

ved det godt

det gav bare lige mig selv stof til eftertanke

desuden er man jo oftest studerende for at kunne få job med højere løn end kassedame når man er færdig så det er jo en begrænset periode    ... men stadigvæk .. er det hvad man byder de studerende i et videnssamfund hvor alt kræver en uddannelse ... jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med det

Ja når "fattigdommen" er i en begrænset periode som under uddannelse er det jo også til at se sig ud af.

Anmeld

3. december 2010

Zafir

Da vores bank krakkede fik vi også atvide at vi var fattige...  'Problemet' er bare at vi ALDRIG har haft så mange penge og så stor frihed som vi har nu. SUPER MEGA OVERDREVET sær målestok... mmm...

Jeg føler mig bare SLET ikke fattig, så det er jo bare dejligt. Men jeg ville meget gerne vinde i lotto, så jeg kunne føre en masse af mine drømme ud i verden, som ikke kan lade sig gøre, med almidelig hverdags overskud

Anmeld

3. december 2010

lauras*mor*

hvis i kigger linket igen så er de tal de måler med faktisk EFTER skat...

Vi er dermed MEGET fattige faktisk..

Det er nu ikke noget vi mærker til...

Men der er 2 former for fattigdom.. der er en basal og en relativ.. den relative er at hvis du bor og går sammen med folk hvor det er en norm at gå i biffen 1-2 gange om ugen og du så ikke har råd ti det, ja så er du fattig.. Den basale fattigdom siger vist sig selv ik..

Jeg føler ikke vi er fattige... vi lægger penge til side på 2 opsparinger, vi betaler af på stamcelle opbevaring for laura, vi har hver vores egen private opsparing.. vi er begge på su og bettaler endda også penge til vores lån.... Men det ville jeg ikke kunne hvis ikke su lånet var opfundet... :-) var det ikke det, kunne jeg ikke få det til at hænge sammen... Men med den rette portion sund fornuft så kan man...

Anmeld

3. december 2010

Mi

Zafir skriver:

Da vores bank krakkede fik vi også atvide at vi var fattige...  'Problemet' er bare at vi ALDRIG har haft så mange penge og så stor frihed som vi har nu. SUPER MEGA OVERDREVET sær målestok... mmm...

Jeg føler mig bare SLET ikke fattig, så det er jo bare dejligt. Men jeg ville meget gerne vinde i lotto, så jeg kunne føre en masse af mine drømme ud i verden, som ikke kan lade sig gøre, med almidelig hverdags overskud

Ja en lotto gevinst ville ikke være af vejen. Men min mand ville nok få det så dårlig over at vi havde så mange penge mens andre har så lidt at han ville forære det hele til Afrika  Og det ville ikke være sundt for vores ægteskab

Havde i en masse penge i klemme i banken der krakkede eller slap i derfra med skindet på næsen...hvis jeg må være så nysgerrig?

Marianne

www.stjerneleg.dk

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.