ADHD - dysfunktionel familie? (Debat)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. december 2010

SpunkenJo

Louisiana28 skriver:

Du har ret i, at mange får diagnosen ADHD. Der var et tidspunkt, hvor der nærmest var et ADHD-boom!

Ja, man vil vel aldrig gerne have at vide, at man er medskyldig til, at ens barn er sygt og lider.

Nu har jeg også mødt en del mennesker med forskellige psykiske lidelser, og det er bestemt ikke alle der kommer fra en dysfunktionel familie. Hvornår er en familie dysfunktionel i dine øjne?

Jeg syns det der boom stadig er aktuelt, idet der bliver udskrevet en hel del ritalin i dk. Men igen, så er det jo mediernes udlægning. Hvad der er en hel del, aner jeg jo faktisk ikke.

Næ, det er en ønskesituation at erfare man har været medvirkende til ens barns psykiske udviling af en lidelse, men omvendt, så er man som forældre til "normale og raske børn" også ansvarlig for deres mentale udvikling.

Derfor tænker jeg, at det er mere trygt at vide (for mig) at udvikler min dreng ADHD har jeg haft en faktor. Og derfor også et ansvar.

Jeg tænker derfor at jeg gør ALT hva jeg kan nu her i "opløbet", og strukturerer hans hverdag således som var han diagnosticeret. Måske lidt tosset....

En dysfunktionel famile, i mine øjne, er en familie som ikke formår at have en hverdag med stabilitet og tryghed. Det er nemmere at kigge udefra og ind på familier og "pege fingre".... Sådan at definere en "normal" familie kan jeg ikke. Jeg kan istedet ridse et par værdier op.
- Ingen pakken ind i vat og bobleplast
- Ro Renlighed og regelmæssighed.
- Kæft trit og retning indpakket i kærllighed med konsekvens.
- Jeg går ind for at min dreng ALTID ved hvad han kan regne med. Man må altså ikke pludselig noget den ene dag, man ikke må den næste og omvendt.
Man skal føle sig værdifuld, vigtig og uundværlig uden man er den som sætter hele dagsordenen for hele familien.

Gav det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. december 2010

SpunkenJo

mortilflere skriver:

Jeg syntes den aktikkel er noget bavl .......

Det er medfødt , og jeg syntes den sparker til folk der ligger ned i forvejen...

Men jeg syntes oxo fagfolk nogen gange er vildt hurtige til at se ADHD , har en veninde der selv mente hendes dreng bare havde krudt i røven , men lære osv ville ha ham til udredning , han fik papir på at skolen var for dårlige til at motivere ham , og han røv kede sig i skolen .

Han kom på en anden skole fordi min veninde syntes læren havde set sig sur på ham , og knægten sprang et klasse trin over og så var den ballade over

Og min veninde er faktisk det man i DK kalder resurce svag familie

Hvorfor syns du den er noget bavl?

Har du selv børn med ADHD siden du mener det? Artiklen er ikke for at sparke til folk der ligger ned, men for at få en fornemmelse af om det er sandt.

Jeg har fået at vide min dreng er disponeret, idet han er født for tidligt, men kan ikke rigtigt lure hvordan jeg skal forholde mig til det. Har han det, eller har han det ikke, eller er det noget vi som forældre "opdrager" dem til? I do not know!

Hvor er din veninde da for sej, og hendes knægt en fantastisk dreng. Godt hun var stædig

Anmeld

4. december 2010

SpunkenJo

Kildebakken skriver:

Så vidt jeg har forstået er det oftes psykiateren som dianogsticerer et barn med ADHD og altså som medicinskuddannet ser efter symptomer og dianogser, der kan behandles med medicin. Hvorimod psykologer meget ofte er langt mere tilbageholdende med at konkludere at en lidelse er "kemisk" og langt hellere vil benytte sig af psykologiens redskaber til at hjælpe børnene.

Jeg er helt sikker på at baby bliver en "Emil fra Lønneberg" for det er hans far stadig;-)" Jeg vil derfor personligt gå langt før jeg tillader at nogen beslutter at mit lille barn skal medicineres på grund af en psykisklidelse som ADHD eller depression, da jeg har set al for mange kæmpe med medicinens følgevirkninger, når de forsøger at få et normalt liv igen. (Særligt mine amerikanske venner, hvor de længe har været mere fremme i skoene omkring medicinering af børn end her i DK) 

Rent faktisk er der helt sikkert mange tilfælde, som ville få forskellige dianogser forskellige steder. Jeg forstår godt at det giver tryghed at få afvide at den opførsel man ikke kan forklare eller styrre kan være ADHD og at nogle familier derfor søger det svar hos deres praktiserende læge, samtidig er jeg ikke i tvivl om at hjernen godt kan udvikle forskellig former for sygdomme uden ydre påvirkninger. Et liv med alkohol og stoffer under graviditeten, for tidlig fødsel etc, ja så er der vel store chancer for at hjernen udvikles lidt anderledes end normalen. Samtidig kan dårlig kontakt med spædbarnet sikkert også skabe problemer, derfor tror jeg godt at forekomsten af ADHD dianogeser kan værre større i dårligt fungerende familier.

Håber ikke jeg får støt nogen her, I kender jo jeres barn allerbedst 

KH

Det er præcis de tanker jeg har gået og rodet med.

men mangler måske at høre noget mere fra hestens mule, fremfor de artikler jeg støder på nu og da.

Alkohol og FTF kan være årsag til meget lort..... Men ens opvækst tror jeg på kan "redde" meget. Eller jeg håber!

Anmeld

4. december 2010

Kildebakken

SpunkenJo skriver:

Det er præcis de tanker jeg har gået og rodet med.

men mangler måske at høre noget mere fra hestens mule, fremfor de artikler jeg støder på nu og da.

Alkohol og FTF kan være årsag til meget lort..... Men ens opvækst tror jeg på kan "redde" meget. Eller jeg håber!

Altså der er jo ingen der rigtig ved hvad ADHD kommer af, nogle forskere gætter på at det måske er mangel på stoffet dopamin i hjernen, men man ved det faktisk ikke. Derfor bliver dianogsen givet udfra adfærd - og rammer således ned i gråzonen mellem det psykisk og fysisk betingede. Det er blevet meget mere almindeligt at psykiatrien giver dianogser i dag end for bare 10-20 år siden. Så ja der er flere og flere med ADHD ( tidligere kaldet damp).

Den der teori om dysfunktionalitet forstår jeg godt er stødende for de herinde som har diagnosen eller har børn med den, for man kan ikke undgå at stille spørgsmål til sig selv, når en sygdom slår ned og der ikke er en fyldestgørende forklaring.

Ro, regelmæssighed og kærlig kontakt er jo godt for alle børn, så det kan vel ikke skade:-)

Anmeld

4. december 2010

SpunkenJo

Grynt/Tina skriver:

ADHD er medfødt og ca 80% arveligt. Det er BESTEMT ikke alle der kommer fra disfunktionelle familier!!!!!

Det er en psykriater der stiller diagnosen og ikke en psykolog.

Ikke alle behøver/bør medicineres "bare fordi" man har fået diagnosen...der er jo også den pædagogiske tilgang og det bestemmer man jo heldigvis selv.

Hvor er de der tal fra?

Man er ikke helt enige.

Men det jeg efterspørger er at nogen med børn med ADHD kan fortælle hvordan deres hverdag ser ud?

Kan du fortælle lidt om det?

Anmeld

4. december 2010

Frk. Himmelblå

Jeg håber måske lidt naivt, at sørger man for en opvækst i trygge rammer kan man navigere udenom ADHD.

Jeg er ikke fan af at vide min dreng er disponeret bare fordi an er FTF. Derfor havde jeg lidt brug for at vide hvordan familier med ADHD er.

Min påstand jvf. Indlægget er jo at ADHD oftest er at finde i familier der ikke er helt normale.....

Halløj 

(Har ikke læst hele tråden, håber, det er OK).

Jeg hørte for et par uger siden en god debat om emnet på p1.

Jeg forstod denne som om, at det er meget sandsynligt, I kan undgå, at din dreng får ADHD. At han er disponeret for det, betyder jo i sig selv ikke, at han HAR det. 

Og under alle omstændigheder er der jo intet forgjort i at give ham ro og tryghed . Det ønsker vi jo alle for vores børn (forhåbentlig da).

Jeg ser lige, om jeg kan finde radiodebatten på nettet til dig...

Anmeld

4. december 2010

Frk. Himmelblå

SeptemberBaby skriver:

Halløj 

(Har ikke læst hele tråden, håber, det er OK).

Jeg hørte for et par uger siden en god debat om emnet på p1.

Jeg forstod denne som om, at det er meget sandsynligt, I kan undgå, at din dreng får ADHD. At han er disponeret for det, betyder jo i sig selv ikke, at han HAR det. 

Og under alle omstændigheder er der jo intet forgjort i at give ham ro og tryghed . Det ønsker vi jo alle for vores børn (forhåbentlig da).

Jeg ser lige, om jeg kan finde radiodebatten på nettet til dig...

Øv, kan ikke finde det til dig....

Tror ellers du kunne have haft glæde af at høre det...

Anmeld

27. december 2010

SpunkenJo

SeptemberBaby skriver:

Øv, kan ikke finde det til dig....

Tror ellers du kunne have haft glæde af at høre det...

Lyder som et spændende program

- hvis du finder det alligevel, vil jeg da meget gerne ha linket til det

Anmeld

27. december 2010

Grynt

hej og glædelig bagjul SpunkenJo. Vil bare lige høre lidt til om du fik noget ud af den pb jeg sendte til dig eller om du har tænkt lidt siden da  Vil bare lige sige at jeg har sendt dig en del tanker og håber du er ok  Du skriver bare hvis du har nogle spørgsmål.

Kh Grynt

Anmeld

27. december 2010

eElak

Spunken - kom lige til at tænke på.... Fik du af vide "hvor meget" FTF børn "skulle være" før de "var disponeret"....?

Min søn er også FTF - dog ikke så meget som din.. Men jeg har ikke fået af vide af hospitalet at han var disponeret som sådan... Men ok, jeg var heller ikke indlagt på neo afd. med ham.

Jeg tror at ADHD er lidt på "niveau" med depression.
At det er en reel sygdom, pga. mangel af et eller andet stof i hjernen..Men at det også er blevet en "populær sygdom", idet det er stormet frem, og pludselig skrives der en masse medicin ud. 

Desværre tror jeg også at nogle fejldiagnoticeres - ligesom den bruger, som beskrev hendes venindes søn, som bare har krudt i røven... At folks opfattelse er at ADHD bare er når et barn keder sig og har krudt i røven.. og det er det jo ikke..

Så klart - tror man kan gøre noget hjemmefra, i form af en stabil hverdag osv som flere nævner. Hvilket ressourcesvage familier MÅSKE har svært ved, hvis de også har mange andre ting at bokse med - og derfor kan det fremstå at deres børn (som måske "bare" er energiske) fejldiagnoticeret.  

Min familie er en ressourcesvag familie, men synes stadig at jeg giver ham en hverdag, hvor han kan være tryg og ved hvad der sker dagen efter. Til trods for at ressourcerne er små, og ovenidet er delefamilie - med en far som også er ressourcesvag. 

Håber det gav mening. For underkender ikke ADHD som sygdom, men synet på det synes jeg bare ikke stemmer helt med hvad det er. Så er faktisk uenig i artiklen, men kan godt forstå opfattelsen. 

GOD BAGJUL ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.